2025-01-28, 14:53
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det dr stmmer absolut inte alltid, exempelvis behver du ett visum ven fr transit i exempelvis USA och Kanada. Det bst r att kolla reglerna noga fr destinationen och transitland innan man reser.

Kina krver inte visum fr ren transit om resenren stannar inom flygplatsens skerhetszon.

Det beror p vilket land du r frn. r du svensk medborgare s behver du inget visum fr USA eller Kanada varken transfer eller om du skall in i landet.
Dremot behver du registrera ditt pass i ESTA (USA) och ETA (Kanada). Detta gller ocks fr mellanlandningar.
Allts det r inte visa det handlar om.

Numera har jag fr mig att du ven behver gra det fr UK.
Citera
2025-01-28, 15:41
Medlem
Om du flyger till Kina, akta s att du inte flyger ver ryskt luftrum, jag tror att mnga kinesiska flygbolag gr det. Ryssland skjuter ned civila flygplan. Alternativt s blir planet tvingad ned p marken , och du kan riskera mnga r i Sibirien. Undvik Ryssland
Citera
2025-01-28, 15:45
Medlem
Ls p denna lnk

http://se.china-embassy.gov.cn/eng/l...7_11494382.htm
Citera
2025-01-28, 16:49
Medlem
slafsits avatar
Nr vi mellanlandade i Peking s fanns det som en station p flygplatsen dr man kunde anska om ett tillflligt inresetillstnd (24h) vid lnge mellanlandningar. Kolla upp Temporary Entry Permit eller 24 hour visa-free transit. Vi var ute 8h och hann beska lite platser, bland annat Himmelska Fridens Torg och den frbjudna staden.
Citera
2025-01-28, 16:55
Medlem
Senast jag flg via Beijing, kunde man beska kinesiska muren. Men du mste tnka p ngra saker.
Precis som i Peking, erbjuder Shanghai en visumfri transitpolicy som gr det mjligt fr resenrer frn 54 lnder, inklusive Sverige, att vistas i staden och dess omgivningar i upp till 240 timmar (10 dagar) utan att behva anska om visum i frvg.
Frutsttningar fr visumfri transit i Shanghai:
Berttigade lnder: Resenrer frn 54 specificerade lnder, inklusive Sverige, r berttigade till denna policy.
Giltigt pass: Ditt pass mste vara giltigt i minst tre mnader frn inresedatumet.
Vidarebiljett: Du mste ha en bekrftad biljett till ett tredje land eller region med en faststlld avgngstid och ste inom 240 timmar efter ankomsten.
Ankomstkort: Vid ankomsten behver du fylla i ett ankomstkort fr utlnningar i transit.
Citera
2025-01-28, 17:16
Medlem
Nej, gjort samma mellanlandning.
Citera
2025-01-28, 17:24
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoda174728
Hej det r s att jag ska flyga till Phuket i Thailand, och det r s att jag har en mellanlandning i Shanghai p 12 timmar. Behver jag som svensk medborgare d ett visum fr att kunna gra transit i Kina?

S mycket svammel i lnken men s lite svar.
Visst r det fascinerande?

"Behver man visum fr transit i Kina"

Sweden Abroad (UD) poppar upp frst.

"Vid transit behvs oftast inget visum, men reglerna kan skilja sig t beroende p i vilken stad transit sker. Transitvisum skes p flygplatsen vid ankomst." mer finns att lsa i lnken.

S gr man vidare p en lnk som finns dr.
Inget transitvisa fr Shanghai blir svaret om man knappar in Sverige och Shanghai.
Citera
2025-01-28, 19:24
Medlem
Citat:
Hej det r s att jag ska flyga till Phuket i Thailand, och det r s att jag har en mellanlandning i Shanghai p 12 timmar. Behver jag som svensk medborgare d ett visum fr att kunna gra transit i Kina?

Vad har du kpt fr sinnessjuk flygresa?! Shanghai fr att komma till Thailand. ???
Citera
2025-01-28, 19:25
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:

Varfr flyger du via Shanghai? Vilken jvla omvg 😎
Citera
2025-01-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Varfr flyger du via Shanghai? Vilken jvla omvg 😎
De frn Amsterdam, men ja de kan man undra
Citera
2025-01-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Vad har du kpt fr sinnessjuk flygresa?! Shanghai fr att komma till Thailand. ???
Va jvla billigt
Citera
2025-01-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balder.L
Nej, gjort samma mellanlandning.
Tack s mycket! S det r bara resa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto