• 1
  • 2
2025-01-28, 11:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du kontrollerat att dessa mail faktiskt skickats ifrån Microsoft??
Det är väldigt lätt att felja avsändaradresser så de ser ut att komma från rätt domän men egentligen kommer annanstans ifrån
Adressen har varit Microsoft support, så den ser helt korrekt ut, men någon påpekade tidigare här i tråden att det går att spoofa mejladressrr, alltså att placera en adress på avsändarraden som inte alls är den verkliga. Jag hade inte klart för mig att det var en relativt enkel manöver - givetvis har jag sett en del bluffsända mail i min dar men inte så ofta mail där själva avsändaradressen varit fingerad.

Nu har jag inte fått några sådana här mail sedan ungefär den tid då jag postade tråden.
Citera
2025-01-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Adressen har varit Microsoft support, så den ser helt korrekt ut, men någon påpekade tidigare här i tråden att det går att spoofa mejladressrr, alltså att placera en adress på avsändarraden som inte alls är den verkliga. Jag hade inte klart för mig att det var en relativt enkel manöver - givetvis har jag sett en del bluffsända mail i min dar men inte så ofta mail där själva avsändaradressen varit fingerad.

Nu har jag inte fått några sådana här mail sedan ungefär den tid då jag postade tråden.

Alla kan fejka avsändaradressen. Det är bra att kolla den men ingen garanti.

Istället måste man fundera på vad är det som de vill att man gör i detta märkliga mail. Oftast är det bifogat någon länk inne i mailet. Kanske gömd bakom en knapp. Allt ser ut som om du sedan hamnar på Microsoft officiella sida, men i verkligheten har de skapat en kopia vars syfte är att försöka sno information om dig. Typiskt är inloggning och lösenord.

De flesta har inte koll på hur en webadress ska se ut så det är förvånansvärt lätt att lura folk.

Istället för att där står login.microsoft.se så kanske det står login.miicrosoft.se och då har man hamnat på hackerns egen server där de håvar in din login information och sedan använder den för att komma åt dina andra onlinetjänster.
Citera
2025-01-29, 10:11
Medlem
Som MS tekniker kan jag berätta hur det ligger till.

Att phishing efter lösenord förekommer är ju klart, men varför får jag meddelanden från MS till Gmail om att någon skulle ha begärt en kod för att försöka ta sig in i/logga på med "ditt Microsoft Account" när detta MS-konto inte existerar, i alla fall inte knutet till det aktuella Gmail-kontot? Det finns heller inte någon koppling mellan detta mejlkonto och det konto (på Outlook) som jag använder för mitt riktiga Microsoft Account - ett MS account som jag f ö sällan använder aktivt (jag satte upp det förra året i samband med inlöp av en ny dator).

Faktum är att du troligtvis har lagt in din gmail adress som en multifaktor eller för SSPR (Self Service Password Reset) adress på ett MS konto. Du behöver logga in på ditt nyskapande MS konto, eller något MS konto du har och kolla vilka återställningsmetoder du har.

Enkelt att bekräfta om så är fallet.

1. Gå mot https://portal.office.com
2. Skriv in ditt ms-konto och logga in
3. Fyll inte in lösenord, ta "Glömt lösenord" istället
4. Kolla om du har som alternativ att skicka e-post till en återställningsadress

Om du inte kan verifiera ovan -- tråkigt! Någon har kapat din gmail och använder den som SSPR adress. Låter osannolikt men så är fallet. Det går tyvärr inte att se i dessa mejl från vilket MS konto som återställningen är begärd ifrån, så om det skulle vara så är du helt körd.

Mvh
Avento
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här