• 1
  • 2
2025-01-30, 19:03
Medlem
Inom Kriminalvården kallas en fånge för kund/klient/intagen. Man får inte säga fånge (tydligen får man sura blickar från anställda inom myndigheten då).

Lagen som genomsyrar anstalter heter Fängelselagen. Man jobbar inte på ett fängelse utan det är anstalt som är benämningen. Det heter bostadsrum och inte cell. Det heter kriminalvårdare och inte fångvaktare. Ordet ”vårdare” blir väl ändå lite av en förfining. Som hygientekniker = städare.

Jag har endast hört detta och undrar varför dessa ord som gör att begreppen blir tydligare INTE skall användas. Mig veterligen heter det i USA prison guard.

Någon som vet varför det är tabu att säga så? Är det som att använda N-ordet eller vad är egentligen grejen? Är det en PK-grej?
Citera
2025-01-30, 19:14
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Vet inte varför det är så men det är helt sjukt.
För mig är dom bara saker som ska förvaras.
Citera
2025-01-30, 19:45
Medlem
MrMadoffs avatar
Ja det är väl bra eller? Ser inte riktigt problemet här? Det är fortfarande människor du pratar om.
Citera
2025-01-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Vet inte varför det är så men det är helt sjukt.
För mig är dom bara saker som ska förvaras.

...men eftersom jorden och Sveriges lagstiftning lyckligtvis inte kretsar kring vad du tycker så är det så att fängelsevistelse i vårt land går ut på rehabilitering (återanpassning till samhället) och inte bara straff.

Därav att klienter faktiskt blir vårdade, även om de inte har brutit benet.

Läs en fängelsepsykologs blogg så blir du kanske lite klokare:

https://blogg.kriminalvarden.se/alla...d-psykolog-om/
Citera
2025-01-30, 20:15
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Inom Kriminalvården kallas en fånge för kund/klient/intagen. Man får inte säga fånge (tydligen får man sura blickar från anställda inom myndigheten då).

Lagen som genomsyrar anstalter heter Fängelselagen. Man jobbar inte på ett fängelse utan det är anstalt som är benämningen. Det heter bostadsrum och inte cell. Det heter kriminalvårdare och inte fångvaktare. Ordet ”vårdare” blir väl ändå lite av en förfining. Som hygientekniker = städare.

Jag har endast hört detta och undrar varför dessa ord som gör att begreppen blir tydligare INTE skall användas. Mig veterligen heter det i USA prison guard.

Någon som vet varför det är tabu att säga så? Är det som att använda N-ordet eller vad är egentligen grejen? Är det en PK-grej?

Kund är väl ändå att ta i. Det förutsätter att de själva har betalat. Intagen låter bättre. Kan tänka att det har ned stigmatiserande att göra.
Citera
2025-01-30, 20:26
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Mig veterligen heter det i USA prison guard.

samma i USA, nu för tiden heter dom "corrections officer" vilket jag skulle säga är väldigt likt "kriminalvårdare"
Citera
2025-01-30, 23:23
Medlem
SvenHelsings avatar
Jadu, om jag hade varit fånge hade jag nog inte uppskattat att bli kallad för kund eller klient. Intagen känns ok, men både kund och klient implicerar att det är någonting som jag själv väljer. Det skulle fan kännas förnedrande med löjliga omskrivningar för att dölja att man faktiskt blir tvingad till ett straff.

Kriminalvårdare ser jag inget fel med, men ser heller inget fel med att kalla det för fångvaktare.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-30 kl. 23:26.
Citera
2025-01-31, 03:14
Moderator
Kyrpators avatar
Är kund verkligen ett uttryck som används på allvar inom kriminalvården i dag? Fängelsekund är ju en gammal skämtsam benämning på en återfallsförbrytare, synonymt med kåkfarare. Enligt SAOB är det belagt i skrift första gången 1889.
Citera
2025-01-31, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Är kund verkligen ett uttryck som används på allvar inom kriminalvården i dag? Fängelsekund är ju en gammal skämtsam benämning på en återfallsförbrytare, synonymt med kåkfarare. Enligt SAOB är det belagt i skrift första gången 1889.
Japp, kund används frekvent. Men klient används också. Det låter inte som det har något sitta av ett straff på kåken att göra. Fängelsekund har jag tidigare hört. Men idag blir uttrycket problematiskt och det är endast en skämtsam benämning. Fängelse-… var ju inte okej. :-). Att nämna dessa ord, fängelse, fånge, fångvaktare, cell. Det är som att ta lord Voldemort från Harry Potter i munnen. Medborgarna i Harry Potter världen blir vettskrämda av det.
Citera
2025-01-31, 08:49
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Japp, kund används frekvent. Men klient används också. Det låter inte som det har något sitta av ett straff på kåken att göra. Fängelsekund har jag tidigare hört. Men idag blir uttrycket problematiskt och det är endast en skämtsam benämning. Fängelse-… var ju inte okej. :-). Att nämna dessa ord, fängelse, fånge, fångvaktare, cell. Det är som att ta lord Voldemort från Harry Potter i munnen. Medborgarna i Harry Potter världen blir vettskrämda av det.

Jag tänker att i ett samhälle där fängelser drivs på entreprenad av privata företagare, vilket ju sker i USA, så är det rättsväsendet som är fängelsekunden.
Citera
2025-01-31, 09:15
Medlem
kraftfoders avatar
"Kriminella element" fanns det förr också.
"I Härlanda blir fångvaktarna värmda av de kriminella elementen när de fryser"..
Citera
2025-01-31, 12:15
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Kriminella element" fanns det förr också.
"I Härlanda blir fångvaktarna värmda av de kriminella elementen när de fryser"..

Jag vill ju ogärna förstöra en bra dålig vits, men när man talar om kriminella element syftar man väl i första hand på sådana som är på fri fot och ställer till ohägn i samhället. Det kan bara till viss del ses som synonym till fånge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in