Citat:
Ursprungligen postat av
klemenza
Ganska jämnt efter första i Gävle ishall. VF börjar bäst och Brynäs jobbar sig in i matchen. Ganska mycket speed och inte så mycket närkontakt idag. Frölunda tar ledningen och Brynäs kvitterar efter slarv och misstänkt handpass.
QUOTE=Benshie|90863855]Blev tvungen att kolla regelboken om vad den säger om handpassning.
79.1 HANDPASSNING
Det är tillåtet att stoppa eller slå pucken i luften med öppen hand, eller att trycka pucken
längs med isen med hjälp av handen, och spelet ska inte stoppas förutom om det, enligt
domarnas bedömning, föreligger en handpassning till en lagkamrat, eller om laget får
en fördel, och i och med detta, kontroll och besittning av pucken erövras av felande lag
antingen direkt eller via en studs på någon spelare eller domare.
Så det är tillåtet att stoppa pucken med öppen hand (som det hände)
Men inte om man lyckas stoppa pucken till en lagkamrat(?).
Man verkar inte få handpassa via domare heller?!
I min mening, eftersom jag är Brynäsare, så tycker jag såklart inte att det var en handPASSNING, mer en "blockering av motståndarlagets försök till pass med handen" som av slump lyckas dimpa ner bredvid lagkamrat.
Jag tror inte jag hade gnällt om det gick åt motsatt håll.. Om det inte gällde SM final såklart![/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
klemenza
Om du inte tyckte att det var en handpassning till en lagkamrat (vilket man kan resonera om) så gäller ju i alla fall "om laget får en fördel, och i och med detta, kontroll och besittning av pucken erövras av felande lag". Den torde vara svår att förneka.
Raderat svar
Ursprungligen postat av Benshie
Onekligen gick Frölundaspelares pass via handen på Brynässpelare, jag är helt med dig där.
Jag verkar varit otydlig i mitt tidigare inlägg.
Men att den ska blåsas för håller jag inte med om.
Då hade Rönnberg blivit utvisad några gånger redan, då man under inga omständigheter får ifrågasätta domslut.
REGEL 39 – ABUSE OF OFFICIALS
39.1 ÖVERSIKT
Ingen utespelare, målvakt, tränare eller ledare får utmana eller protestera mot beslut
fattade av en domare eller matchfunktionär före, under eller efter en match, varken
på eller utanför rinken. Detta gäller hela arenabyggnaden och dess omedelbara närhet.