2025-01-30, 19:42
Medlem
Hej! Kanske lägger upp det här på fel delforum, men vi kör.

En kedja har nyligen dykt upp i Stockholm som heter Uncle Phils. Dom serverar mackor och friterad kycklig på amerikanskt vis.
Kyckligen dom serverar är av färdiggjord kvalite, och det här märkte jag när jag beställde en macka ifrån Dr Sandwich i gullmarsplan. Då har dom exakt samma tråkiga bröd och samma kyckling, fast olika såser då.
Uppenbarligen är båda resturangerna inte startade av nån som bryr sig om mat om man kollar recensionerna eller lokalerna.
Men vem fan har så mycket pengar att dom kan smälla upp flera kedjor såhär? Då försöker jag hitta artiklar eller någonting med en ägare.. hittar ingenting. Varken Mitt-i, dn, di, expressen, eller någon annan. Absolut att alla restauranger inte skrivs om, men det gick så fort att etablera?
Nåja, vi får helt enkelt försöka hitta personerna som styr själva. Då ser jag att styrelseledamoten i Uncle Phil’s Skanstull är en 24 årig man bosatt i Farsta, han heter Alkan Dincer och är tidigare dömd för brott. Man ser även att Alkan är registrerad som ledamot i 6 andra företag, flera som omsätter i miljonklassen.
Min fråga då är vem fan är Alkan Dincer som verkar vara en av dom duktigaste unga entreprenörerna vi har i det här landet och hur ser det ut nuförtiden i restaurangbranschen, kan en vanlig svensson öppna ett cafe idag utan att störas?
Citera
2025-01-30, 20:03
Medlem
Jag undrar exakt samma sak fast om kedjan Chip Chop. Den asiatiska matkedjan som har många ställen runt om i landet. Många av deras enheter ligger bredvid McDonalds och står nästan helt tomma.

Hörde eller läste någon som tror att det är skumma kinesiska intressen bakom. Typ att kinesiska staten finansierar det. Liknande upplägg finns i andra länder. Sen vad syftet är är en bra fråga, om det är Kina bakom i detta fall. Hur kan de spionera på oss, påverka oss eller ha inflytande bara genom att äga en sunkig snabbmatkedja som ingen besöker?

Visst, vissa ChipChop går säkert bra, men många är bara kulisser.
Citera
2025-01-30, 20:27
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsten
Jag undrar exakt samma sak fast om kedjan Chip Chop. Den asiatiska matkedjan som har många ställen runt om i landet. Många av deras enheter ligger bredvid McDonalds och står nästan helt tomma.

Hörde eller läste någon som tror att det är skumma kinesiska intressen bakom. Typ att kinesiska staten finansierar det. Liknande upplägg finns i andra länder. Sen vad syftet är är en bra fråga, om det är Kina bakom i detta fall. Hur kan de spionera på oss, påverka oss eller ha inflytande bara genom att äga en sunkig snabbmatkedja som ingen besöker?

Du kanske tänker på ChopChop?
Citera
2025-01-30, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Du kanske tänker på ChopChop?

Vad annars.
Citera
2025-01-30, 20:56
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoopooKakka

En kedja har nyligen dykt upp i Stockholm som heter Uncle Phils. Dom serverar mackor och friterad kycklig på amerikanskt vis.
Kyckligen dom serverar är av färdiggjord kvalite, och det här märkte jag när jag beställde en macka ifrån Dr Sandwich i gullmarsplan. Då har dom exakt samma tråkiga bröd och samma kyckling, fast olika såser då.
Uppenbarligen är båda resturangerna inte startade av nån som bryr sig om mat om man kollar recensionerna eller lokalerna.
Men vem fan har så mycket pengar att dom kan smälla upp flera kedjor såhär? Då försöker jag hitta artiklar eller någonting med en ägare.. hittar ingenting. Varken Mitt-i, dn, di, expressen, eller någon annan. Absolut att alla restauranger inte skrivs om, men det gick så fort att etablera?
Nåja, vi får helt enkelt försöka hitta personerna som styr själva. Då ser jag att styrelseledamoten i Uncle Phil’s Skanstull är en 24 årig man bosatt i Farsta, han heter Alkan Dincer och är tidigare dömd för brott. Man ser även att Alkan är registrerad som ledamot i 6 andra företag, flera som omsätter i miljonklassen.
Min fråga då är vem fan är Alkan Dincer som verkar vara en av dom duktigaste unga entreprenörerna vi har i det här landet och hur ser det ut nuförtiden i restaurangbranschen, kan en vanlig svensson öppna ett cafe idag utan att störas?
Ja det verkar ju lite skumt..
Citera
2025-01-30, 22:05
Medlem
klengass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsten

ChopChop är ju en svensk snabbmatskedja.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Chop_Chop
Citera
2025-01-30, 22:47
Moderator
Chantres avatar
Organiserad brottslighet --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2025-01-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Ja det verkar ju lite skumt..

Alla sprängningarna vid restauranger runt omkring i sverige visar väl iallafall på att dom har ägt ett par styckna. Det brukar säga att när du köper droger stöttar du gängen.
Tydligen kan man inte ta och beställa familjepizzan vart som helst heller utan att stötta dom.. hade inte DN eller expressen nåt reportage om det här för nåt år sen bara? Känns inte som det hände så mycket efter det.
Citera
2025-01-31, 03:04
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoopooKakka

Vad är det för brott han har blivit dömd för?
Citera
2025-01-31, 07:10
Medlem
De har stor famil och vänskapskrets som går in med finansiering, de kommer ifrån en helt annan kultur där man är tight med familjen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in