• 1
  • 2
2025-02-02, 12:35
Medlem
MrDoomsdays avatar
Citat:
President Donald Trump's proposal for most federal employees to immediately resign and continue receiving their salaries until September has stunned many workers. Trade unions have denounced the proposal as illegal, reports CNN.

Citat:
The message sent to federal workers closely resembled an email that the billionaire Elon Musk sent to Twitter employees after buying the social media platform in late 2022. Mr. Musk’s email shared the same subject line and offered employees severance packages.

https://www.nytimes.com/2025/01/29/u...rs-buyout.html

Det har nu framkommit ifrån dessa anställda att viss av dem bara skrattade och tog bort mailet med erbjudandet direkt.

Kan detta vara del av Trumps plan att rensa träsket och slå ihjäl den djupa staten? I sådant fall kommer han ju inte ge upp här, vad blir nästa steg tror ni?
Citera
2025-02-02, 12:41
Medlem
Är detta embryot till en kommande nattväktarstat vi ser?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nattv%C3%A4ktarstat

All offentlig verksamhet skärs ner till ett absolut minimum.
Citera
2025-02-02, 12:41
Medlem
Vad är det han vill uppnå? Färre anställda, eller att han ska ersätta de som säger upp sig med nya från högerextrema grupper som proud boys?
Citera
2025-02-02, 12:56
Medlem
Glostrups avatar
Jag misstänker att de statsanställda inte ens litar på att Trump (eller ansvarig minister) skulle hålla sitt löfte om lönerna, om de hade accepterat erbjudandet.
Citera
2025-02-02, 13:01
Avstängd
Trump vill byta ut de anställda mot sitt eget folk, så enkelt är det.
Citera
2025-02-02, 13:05
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
https://www.nytimes.com/2025/01/29/u...rs-buyout.html

Det har nu framkommit ifrån dessa anställda att viss av dem bara skrattade och tog bort mailet med erbjudandet direkt.

Kan detta vara del av Trumps plan att rensa träsket och slå ihjäl den djupa staten? I sådant fall kommer han ju inte ge upp här, vad blir nästa steg tror ni?
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Är detta embryot till en kommande nattväktarstat vi ser?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nattv%C3%A4ktarstat

All offentlig verksamhet skärs ner till ett absolut minimum.
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Vad är det han vill uppnå? Färre anställda, eller att han ska ersätta de som säger upp sig med nya från högerextrema grupper som proud boys?
Under pandemin fick (av begripliga skäl) många federalt anställda möjligheten att jobba hemifrån istället. Sen behöll man den policyn. Nu när pandemin är över är det fortfarande massa statsanställda som fortfarande jobbar hemifrån. Eller ”jobbar”... Vem som helst förstår att arbetsdisciplinen kanske inte är fullt så hög alla gånger som den skulle kunna vara. Enligt denna källa är det idag bara runt 6% av federalt anställda som jobbar heltid på sin arbetsplats. Det vill man ändra på. Därför är en av planerna för Trumpadministrationen att en mycket större andel av statsförvaltningen ska vara på jobbet när de jobbar, inte jobba hemifrån. Naturligtvis är det inte alla anställda som vill det. Så då får de detta hemsnickrade fallskärmsavtal.
Citera
2025-02-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Under pandemin fick (av begripliga skäl) många federalt anställda möjligheten att jobba hemifrån istället. Sen behöll man den policyn. Nu när pandemin är över är det fortfarande massa statsanställda som fortfarande jobbar hemifrån. Eller ”jobbar”... Vem som helst förstår att arbetsdisciplinen kanske inte är fullt så hög alla gånger som den skulle kunna vara. Enligt denna källa är det idag bara runt 6% av federalt anställda som jobbar heltid på sin arbetsplats. Det vill man ändra på. Därför är en av planerna för Trumpadministrationen att en mycket större andel av statsförvaltningen ska vara på jobbet när de jobbar, inte jobba hemifrån. Naturligtvis är det inte alla anställda som vill det. Så då får de detta hemsnickrade fallskärmsavtal.

Du glömmer den lilla detaljen att Trump även slutade betala ut lön till dem en period. Jag reste i USA då för jobbet och det var en total röra på flygplatserna och det stod skyltar på matholkarna om att federalt anställda kunde få rabatt på mat och liknande.

Så knappast konstigt att man inte har förtroende för Trump om man är federalt anställd. Kul att efter många år som anställd hänvisas till att tigga mat på gatan fast man fortfarande förväntas jobba.

Vad hade du själv gillat det?
Citera
2025-02-02, 13:16
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Du glömmer den lilla detaljen att Trump även slutade betala ut lön till dem en period. Jag reste i USA då för jobbet och det var en total röra på flygplatserna och det stod skyltar på matholkarna om att federalt anställda kunde få rabatt på mat och liknande.

Så knappast konstigt att man inte har förtroende för Trump om man är federalt anställd. Kul att efter många år som anställd hänvisas till att tigga mat på gatan fast man fortfarande förväntas jobba.

Det hade jag inte gillat ett dugg. Om jag vore statsanställd och oroad för att något sådant skulle hända igen hade jag tackat ja till det här erbjudandet om uppsägning kombinerat med åtta månadslöner, och sen sökt mig till någon annan arbetsgivare.
Citera
2025-02-02, 13:35
Medlem
MrDoomsdays avatar
Citat:
Det hade jag inte gillat ett dugg. Om jag vore statsanställd och oroad för att något sådant skulle hända igen hade jag tackat ja till det här erbjudandet om uppsägning kombinerat med åtta månadslöner, och sen sökt mig till någon annan arbetsgivare.

Ja men problemet är ju att många av dessa är så korrupta och kan inget annat, de har vigt sitt liv till vänsterfeminism eller genom att läcka info åt tredjepart mot betalning och är beroende av arbetet för åtkomst till den data de söker ur. Därför har Trump även begränsat deras inloggningsmöjligheter nu med hjälp av Elon musk så att de i princip bara kommer åt mailen inloggade.

De blir släppta på djupt vatten helet enkelt och kommer sätta sig emot.
Citera
2025-02-02, 13:36
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:

Källa på detta?
Citera
2025-02-02, 13:37
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:

Sedan är det många statsanställda som nu oroar sig över hur de nu inte kommer kunna sköta sitt andra jobb.

Det är ju ren stöld av amerikaners skattepengar att betala lön till folk som inte ens jobbar på sin egen arbetsplats.
Citera
2025-02-02, 14:11
Medlem
skoputss avatar
Citat:

Intressant. När hände detta? Hur länge var de utan lön?
Senast redigerad av skoputs 2025-02-02 kl. 14:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in