2025-01-28, 20:59
Medlem
Jag-Blonds avatar
Vad som kommer hända om....

Ja forumet kommer drunkna i sinnessjuk propaganda som bara ni tror på och i sin tur genererar mer hat åt det ni försöker gagna...

Och att du inte rapporterar SCUID är ren lögn. Ett propaganda galning som dig rapporterar alla sina motståndare.
Citera
2025-02-01, 22:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
I en diskussion om hur kollektivet bör agera för bästa resultat är det ju inte så intressant fakta att just du är egoist och inte tänker hjälpa till ändå oavsett.

Ditt påstående är inte rimligt att applicera på en större massa, då det inte finns något som hindrar att en individ väljer att inte frivilligt lägga in allt arbete som en moderator gör, men ändå kan tänka sig lägga in lite frivilligt arbetet genom att rapportera då och då. Frivillighet är i detta sammanhang inte en binär sak, utan är som mycket annat ett relativt begrepp, och alla har olika grad av fri villighet.
Jag har typ samlat 10 fullvärdiga i mitt fall..
Önskar alla kunde göra det. See you on the other side
Citera
2025-02-01, 22:44
Medlem
Jag har aldrig varit särskilt mycket för att rapportera och numera gör jag det sällan,eftersom jag uppfattar att det ändå inte har någn effekt. Riktigt grova övertramp som man rapporterat och som känns som självklara för en varning står kvar, medan andra ppster snabbt plockas bort och varnas för OT av "oklara skäl"-

Det är ganska uppenbart att modereringen här använder dubbla eller tredubbla måttstockar, eller som någon uttryckte det: FB arbetar i praktiken ofta efter en slags "skolgårdsmetodik" där det är den dominerande gruppen på ett visst underforum som sätter ribban för vad som ska ses som okay och vilka som ska hanteras litet olika. Därmed kommer somliga undan med i stort sett vad som helst utan att någonsin bli varnade eller få inlägg eliminerade.
Citera
2025-02-02, 07:49
Medlem
Muppetys avatar
Om alla skulle sluta rapportera, så skulle forumet bli mer moderatorstyrt, då moderatorerna endast kommer att ta bort det som de själva hittar o anser vara fel, o inte i samförstånd med, eller från tips av, användarna.
Senast redigerad av Muppety 2025-02-02 kl. 07:51.
Citera
2025-02-02, 17:34
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag har i princip slutat RPa nu för bagateller, typ OT och trams osv, det är ju meningslöst nånstans för forumet
Man kan ju alltid scrolla förbi nåt man tycker är OT, nån som blir varnad för att man RPat ett inlägg blir förbannad och skapar en tråd i klagomålsdelen och det tar upp tid och ork, för att bara få höra att moderatorer är bara här på fritiden och inte heller har ork och tid att hela tiden vara sandlådefröken. Och sen blir det ett tjafsande där moderatorer håller varandra bakom ryggen och det brukar sällan leda någon vart.

Bara skit i och RPa varandra, ta tillbaks makten, använd det inte som någon strategi, om det inte har med allvarliga grejjer att göra, typ uthängningar, tydlig reklam eller renodlade troll och sånt att göra.
Att tourettsRPa nån som har en motsatt åsikt skapar ju bara massa jobb
Snart är det ju mer modererande och klagomålstrådar än vad det är diskussioner ä.
Kan vi som användare styra in det i en mer arbetsobelastande mening, blir det inte mer yttrandefrihet då?
Du har en poäng. Vissa trådar skulle klara sig utan både RP och åtgärder (raderingar). Så länge alla vet att skräp försvinner om det postas.

Dock är raderingarna totalt många fler än antal RP. Det postas väldigt mycket skräp; chatt, trådkapningsförsök, urspårningar, dagboksinlägg osv.
Särskilt i trådar på Aktuella Ämnen.

Och vissa typer inlägg är forumägaren tvungen att ta bort pga lagstiftning
.

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Helt enig om detta.

Har varit medlem i 21 år och aldrig någonsin rapporterat någon. Det finns ingen anledning att göra moderatorernas jobb åt dem.
De har tagit på sig uppgiften att städa, helt frivilligt, och då är det också deras jobb, inte mitt.
Du har gjort flera rapporter 2023-2024, bl a i tråden Ryssland sätter ner foten - enough is enough.
Citera
2025-02-02, 20:13
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Helt enig om detta.

Har varit medlem i 21 år och aldrig någonsin rapporterat någon. Det finns ingen anledning att göra moderatorernas jobb åt dem.
De har tagit på sig uppgiften att städa, helt frivilligt, och då är det också deras jobb, inte mitt.

Vi är precis som ni användare som frivilligt som du säger tagit på oss uppgiften för att vi är måna om forumet och vill att det ska vara så användarvänligt som möjligt. Men för att vi ska kunna göra den uppgiften på ett bra sätt är vi beroende av rapporter. Det är helt omöjligt för oss att hitta allt som behöver åtgärdas själv. Det är såklart upp till var och en hur pass mycket man vill rapportera. Finns inget krav på att göra det. Man väljer själv beroende på hur man mycket man uppskattar läsbarheten i diskussionerna.
Citera
2025-02-02, 20:31
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jag har också varit inne i perioder och rapporterat som bara den i högaktiva trådar som jag deltar i, Inte helt okynnes mässigt, utan det har oftast funnits nåt stöd i regelverket
Men mest för att jag vet att de användare är ganska färska och blir vansinniga på att deras inlägg raderas, för att sedan begå ännu grövre regelbrott, typ kommentera moderators ingrepp i tråden, för att direkt bli varnade, och då blir de arga som faaan, kanske avstängda en stund. Det är ren skadeglädje via internet.
Sen hajjar de delar av systemet och försöker köra samma grej tillbaks mot en, men ofta rena okynnesrapporteringar som bara tar upp tid och plats. De har inte helt hajjat ninjaRPandet..

Men som sagt nu orkar jag knappt med det även i inledningen av ett eventuellt kontroversiellt krigbeller liknande, då hela tråden kan vara ett veritabelt slagfält i realtid.

Moderatorer som begår regelbrott rapporterar jag gärna, bara för att retas såklart.

Men det vore intressant hur det skulle se ut om det inte rapporterades alls ett tag, och modsen fick gå in på egen tid och slömoderera bort sånt de anser vara regelbrott.

Vad jag kan reta mig på dock är just 0.03, OT trams, där moderatorer har tolkningsföreträde, en sopig gummiregel med utrymme för skeva missbruk. Jag vet inte hur den kan förbättras dock. Kanske genom The Purge, där moderatorerna synas.

Ja. 0.03 är nog den mest värdelösa regeln. Det är också den som man lättast blir varnad för. Även om man själv tycker att ens inlägg berörde topic så räcker det med att moderatorn för just det forumet inte tycker att det gjorde det och så blir man varnad.

Tycker att om 0.03 ska vara kvar så ska det bara varnas i uppenbara fall, typ att man börjar diskutera Bianca Ingrosso i en tråd som handlar om recept.

Jag brukar bara rapportera vid 1.06 och vid 0.03 (ironiskt nog) i Kändisar som nyligen dött-tråden. Annars bryr jag mig inte.
Senast redigerad av Ganonito 2025-02-02 kl. 20:35.
Citera
2025-02-02, 23:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag har i princip slutat RPa nu för bagateller, typ OT och trams osv, det är ju meningslöst nånstans för forumet
Man kan ju alltid scrolla förbi nåt man tycker är OT, nån som blir varnad för att man RPat ett inlägg blir förbannad och skapar en tråd i klagomålsdelen och det tar upp tid och ork, för att bara få höra att moderatorer är bara här på fritiden och inte heller har ork och tid att hela tiden vara sandlådefröken. Och sen blir det ett tjafsande där moderatorer håller varandra bakom ryggen och det brukar sällan leda någon vart.

Bara skit i och RPa varandra, ta tillbaks makten, använd det inte som någon strategi, om det inte har med allvarliga grejjer att göra, typ uthängningar, tydlig reklam eller renodlade troll och sånt att göra.
Att tourettsRPa nån som har en motsatt åsikt skapar ju bara massa jobb
Snart är det ju mer modererande och klagomålstrådar än vad det är diskussioner ä.
Kan vi som användare styra in det i en mer arbetsobelastande mening, blir det inte mer yttrandefrihet då?
Användarkollektivet vs admins och moderatorkollektivet? Så ser inte jag på det alls.

Det finns ganska många användare, imho, som är helt jäkla störda, som jag gärna hjälper admins och mods att hålla efter, för min egen skull, och även som tack för att de så generöst bjuder på denna sajt.

Att inte rp:a är inte att "ta tillbaka makten", utan att ge upp den till en massa forumförstörande idioter.
Citera
2025-02-03, 20:18
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Användarkollektivet vs admins och moderatorkollektivet? Så ser inte jag på det alls.

Det finns ganska många användare, imho, som är helt jäkla störda, som jag gärna hjälper admins och mods att hålla efter, för min egen skull, och även som tack för att de så generöst bjuder på denna sajt.

Att inte rp:a är inte att "ta tillbaka makten", utan att ge upp den till en massa forumförstörande idioter.

Och det händer aldrig att du är en av dom?
Citera
2025-02-03, 20:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Och det händer aldrig att du är en av dom?
Det gör det kanske. Iaf finns det nog en del som kan anse det. Och?
Citera
2025-02-03, 21:56
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det gör det kanske. Iaf finns det nog en del som kan anse det. Och?

Så då anser du, utifrån vad du tidigare skrev, att man ska pr:a dig i parti och minut för vi ska inte ha forumförstörande idioter som löper amok i forumet, eller?
Citera
2025-02-03, 23:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Så då anser du, utifrån vad du tidigare skrev, att man ska pr:a dig i parti och minut för vi ska inte ha forumförstörande idioter som löper amok i forumet, eller?
Om jag agerar som en forumförstörande idiot som löper amok i forumet, så ja, då anser jag att du ska rp:a mig. Givetvis ska det då handla om något brott mot någon forumregel och inte bara om att du inte gillar mina åsikter. Fler frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in