2025-02-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knash
AFUERA!
Bra sågat av Trump och Musk. Usaid är en korrupt jävla vänster organisation som gjort mycket annat än att dela ut bistånd.

Den svenska regeringen borde följa efter och avveckla SIDA som styrs av sossar och vönsterbyråkrater.
Citera
2025-02-03, 21:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det verkar som om president Trump helt sonika har schavotterat den amerikanska biståndsmyndigheten USAID. Det är fascinerande eftersom USAID är en myndighet i sin egen rätt och verkligen ingenting som en president kan avskaffa på egen hand. Och i det här fallet verkar det inte ens vara presidenten som har skött avskaffandet.

Omständigheterna kring det hela är egentligen ännu intressantare. I lördags tycks Elon Musks hejdukar (okänt vilka, men tidigare har Musk använt IT-tekniker från sina företag och kallat dem Doge-anställda när han velat ta kontroll över främmande IT-system) ha försökt ta sig in i USAIDs lokaler för att få åtkomst till IT-systemen där. De nekades detta med hänvisning till att systemen innehöll säkerhetsklassad information som de saknade behörighet för. Trots detta verkar Musk-folket ha kommit in i systemen på lördagen. Exakt vad de gjort där är oklart men de passade på att döda USAIDs hemsida som numera inte existerar längre. På lördagen fick även USAIDs chef och säkerhetschef sparken med omedelbar verkan, rimligtvis för att det var de som hindrade det fysiska intrånget i USAIDs lokaler.

På söndagen verkar det som om synliga skyltar har tagits bort från USAIDs lokaler, oklart av vem, och Elon Musk har även hållit en lång Twitter-monolog om att USAID är dumma och måste avvecklas. President Trump har inte själv kommenterat den här avvecklingen mer än att han i söndags gav sitt Trump-förvirrade stöd till Musk ("he's a very smart guy").

Här har vi alltså en stor amerikansk myndighet som över en helg har blivit nedstängd och avvecklad av presidenten. Eller inte ens presidenten, utan av presidentens first buddy, som saknar en formell position. Det hela ger rätt mycket känslan av bananrepublik.

Fast USA är ingen bananrepublik. Och helgens händelser kommer garanterat att rivas upp av domstolarna eller möjligtvis kongressen. Vilket får en att misstänka att det hela är en medvetet utförd likvidation. För även om USAID återupprättas så kommer deras anseende vara skamfilat, deras system komprometterade och mängder av deras anställda kommer att ha hunnit gå vidare till nya arbeten. Det kommer kort sagt att vara en skugga av sitt forna jag.

Eller så spelar det helt enkelt ingen roll och allt är egentligen bara en PR-operation. Trump vill ha snabba segrar att twittra om. Och Musk ser till att ordna dem. Att allting kommer att rivas upp i efterhand och det enda resultatet kommer att bli en väldig oreda är egalt i sammanhanget.

Oavsett vilket så är det en intressant ny utveckling. Trump, eller åtminstone hans underlydande, i det här fallet Musk, verkar satsa på ett maximalistiskt presidentskap, där de roffar åt sig så mycket reell makt som möjligt och sedan ytterligare lite till. Manegen är krattad för en episk kamp mellan presidentmakten på ena sidan och domstolarna och kongressen på den andra. Oavsett hur det slutar är vi garanterade underhållning.

Källa till faktauppgifterna i denna trådstart är CNNs och Fox News artiklar i ämnet.

Biståndsindustrin är en skitig og korrupt bransh.
Antar att det finns tonvis med information på servrar og pärmar som få vill att skattebetalarna ska få ta del av.

Det är bara att titta på vårt svenska Sida o det som sipprat ut.
Det är en kultur.
Citera
2025-02-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Min poäng är att Trump inte kan kommendera honom, knappast ens (bildligt talat) ta micken från honom utan att riskera problem efteråt. Musk är en löshäst på mycket hög nivå i Trumpadministrationens centrum.
Oklart vad du menar. Jag förstår inte riktigt.
Det kan dock kvitta.
Citera
2025-02-03, 21:27
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bara det faktum att ett land som Ryssland nu pumpar ut "beröm" till team Donald och Elon väcker alla varningsflaggor som finns. Tänka sig att världspolitik har reducerats till en fråga om att smickra vissa lättsmickrade individer. Ganska sjukt.
Jag tycker det är vansinnigt roligt att de rör runt i globalistgrytan just nu. Djupstaten får sina fiskar varma och propaganda avslöjas.
Citera
2025-02-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Oligarki och autokrati är inte demokrati.

Edward Coristine som styr och ställer på DOGE verkar vara en 19 årig gymnasieelev:

https://www.dailydot.com/debug/doge-...s-on-linkedin/

19 åring, icke folkvald med tillgång till konfidentiell regeringsdata. Jag kan redan se hur tangentborden hamras med stämningsansökningar.

Hur är det tänkt. Att han ska ta smällen?
Citera
2025-02-03, 21:28
Medlem
Tok-Franss avatar
.
felpost ta bort
Senast redigerad av Tok-Frans 2025-02-03 kl. 21:35.
Citera
2025-02-03, 21:29
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Oligarki och autokrati är inte demokrati.

Edward Coristine som styr och ställer på DOGE verkar vara en 19 årig gymnasieelev:

https://www.dailydot.com/debug/doge-...s-on-linkedin/

Så den folkvalda som varit transparant med vem han vill delegera till och vad de avser att göra inför väljarna och sedan fått deras stöd är inte demokratisk men en armé av icke folkvalda byrokrater som vill behålla sina förmåner är det? En sida är uppenbart mer demokratisk än den andra men inte den du påstår.
Citera
2025-02-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
USAID kostar säkert mer än det smakar. Atlas skälvde.

USAID kostar runt 50 miljarder om året. Försvarsbudgeten ligger på kring 1 500 miljarder om året.
Citera
2025-02-03, 21:30
Medlem
DroidBishops avatar
Rubriken bör ändras. Det har inget med bistånd att göra. AID står för Agency for International Development och används för att stödja regimskiften och intressegrupper i olika länder. Det är mer eller mindre en front för CIA. Ca 10% av budgeten hamnar för avsett ändamål. Resten är korruption, skumrask och ideologisk krigsföring. Upploppen i Ukraina 2014 kan spåras till USAID bland annat.
Citera
2025-02-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja då får det väl bli en juridisk process isåfall om man har tillräckligt stöd för att fälla Trump i denna fråga.

Just nu så verkar ingen veta vad nästa steg är så vi får se vad som blir av allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Han fixade Twitter rätt bra tycker jag, vem skulle vara mer klassificerad tänker du?

Behövs politik för att effektivisera och optimera en organisation?

Tycker du verkligen twitter blev så bra efteråt?
Citera
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Chockad att se dig stötta Musk/Trumps agerande efter alla debatter vi har haft i ekonomiforumet. Trodde du hade mer av en moralisk ryggrad än att ställa dig bakom den här skiten.

Jag har ingen aning om USAID är bra eller inte. Är det bra om den slaktas? Fan vet. Kanske, kanske inte. Men ni är brutalt oärliga om ni tänker att det här är en normal sak att göra i ett I-land och ni är den fria världens fiender om ni ställer er bakom det som Trump och Musk sysslar med just nu. Det här är såklart bara början på hämndturnén.
Inser att mitt inlägg kan tolkas som att jag stödjer allt som Trump och Musk hittar på, men så är verkligen inte fallet. Utspelen om Grönland och utspelen om tullar är exempel på saker som jag inte tycker om. Inte heller skulle jag vilja ha Trump eller Musk som chef om man säger så.

Dock så är jag uppvuxen i Sverige på 1980-talet, och följaktligen så är jag extemt trött på allt som har med tanter med offentlig sektor-frisyr och barnen i Afrika att göra. På grund av detta så är det lite uppfriskande att se hårda tag mot det godhetsindustriella komplexet, även om jag givetvis hade fördragit om man hade gjort det under lite mer ordnade former.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in