Citat:
Ursprungligen postat av
paradispolisen
Backade in i en annan bil häromdagen och det var med min killes bil så han blev jätteirriterad på mig. Det blev ett litet märke på båda bilarna. Har funderat lite, har ändå haft körkort i typ 15 år, men känns inte som att jag utvecklas i min bilkörning. Min kille säger att jag seriöst borde ta körlektioner igen för han tycker att jag är så dålig på att köra. Jag kör bil regelbundet så varför blir jag aldrig bättre? Hur blir jag bättre på att köra bil?
Du behöver ha en uppfattning om bilens dimensioner som någon skrev. Hur långt bak går den, var slutar hörnen och sidorna, hur långt framför motorhuven sträcker sig bilen. Sidorna är lättast att öva med hjälp av vägrenen. Kör nära och kolla sidospegeln var du har kanten.
I övrigt är planera a och o. Ska du parkera överblickar du området först så du vet var du har saker. Sen är det bara saker i rörelse som kan ställa till problem. Detta är särskilt sant om du ska backa. Kollar hur utrymmet ser ut först.
Inte konstigare än när man ska svänga och byta fil egentligen. Man tittar först och agerar efteråt.