• 5
  • 6
2025-02-11, 18:24
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det har naturligtvis betydelse vid vilken ålder man får beskedet.

Jag har statistiskt 0-4 år kvar att leva eftersom jag har ett hjärtfel och högt blodtryck men känner mig färdig med livet så det stör mig inte, precis som din mamma såg på det.

Jag har kanske inte direkt dödsångest för det här men ovissheten kan göra att jag känner mig olustig vissa dagar.

Jag är 65+, är man yngre tror jag att man upplever det som mer ångestfyllt.

Respekt. Hoppas du finns med länge till i ett trevligt skick.
Citera
2025-02-11, 18:51
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Jag har sett både den som förlikat sig med vad som väntar, och den som inte kan acceptera det.

Den senare talar vi om en ångestnivå som inte är mätbar, och inte helt enkelt att beskriva med ord.

Frågan är om man kan acceptera det, eller om man håller ihop för närståendes skull. Jag har som sagt ingen aning, mer än att jag hoppas aldrig mer få uppleva det.
Citera
2025-02-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tack för alla svar och kloka tankar.
Jag har läst alla inlägg, men kan inte besvara alla.

Beskedet gäller inte mig som person, utan det finns i min närhet och under 2024 gick två vänner bort.
Den ena i ett mer långdraget förlopp, den andra mycket hastigt där det gick från friskförklarad till dödsdom och död på sju veckor.
Jag såg både likheter och olikheter hos dem i slutskedet. Den vännen som hade längst förlopp var den med mycket ångest, fram till en punkt där det bara vände. Min andra vän blev annorlunda i och med beskedet och att det var kort tid kvar, båda blev praktiska och båda gick in i ett lugn som jag inte förstår.
Det blev situation där den egna ångesten för att förlora dem nästan blev som en belastning på deras sätt att hantera och uppfatta. Vännen som dog snabbt blev som omhändertagande och lugnade oss som skulle stötta henne.
På sex veckor hade hon återknutit kontakter med anhöriga, träffat nästan alla som fanns i hennes umgängeskrets, ordnat med att dela ut saker och packa lådor till insamlingar och gett bort sin hund.
Ena dagen facetimade hon och såg pigg ut, inte alls döende, nästa morgon var död.

Det väckte tankar och det väckte ångest hos mig, för jag har svårt att sätta mig in i och förstå vad som hände. Det låter säkert konstigt, men därför vandrar tankarna, man vill på något sätt ha en förklaring, vill kunna sätta sig in och förstå hur det var för dem.
Det kanske är att de slutade kämpa och gick i något annat, något jag inte kände igen, som gör det svårgripbart. Jag vet inte.

Tack för era tankar och berättelser.

Beklagar sorgen.

Långdragen cancer är värre än någon som vet att det inte finns något att göra. Den långdragna situationen pendlar mellan hopp och förtvivlan. Den som har fått sin dom, kan bara acceptera. Det lönar sig inte att kämpa emot.

Hur alla reagerar är olika. Är man ung, är nog ångesten större för att man inte hann göra allt man velat göra. Är man gammal, bryr man sig inte lika mycket om man har gjort det man har velat i livet.

Jag har varit andlig sedan en liten pojk, tror på tidigare liv, och har alltid längtat bort från jorden. Jag skulle inte bry mig speciellt om jag fick ett dödsbesked. Jag skulle mest vara glad över att lämna denna planet och dra vidare till något annat men min sista tid hade varit av glädje. Hade festat in i det sista och rest runt i världen.

Faktum är att våran sista tid i livet kan komma när som helst. Man kan bli påkörd när som helst, du kan ramla på en isfläck, slå i huvudet och dö av en hjärnblödning. Döden är oundviklig för alla. Det är det enda som är garanterat av livet, att det en dag skall ta slut. Jag tror att folk gör en för stor grej av döden. Vi sover varje natt, och det är väldigt skönt och befriande.

Sen tror jag också att det beror på vart i världen man bor. Vissa ser på döden som något hemskt, medan andra kan se på den som en befrielse. I slutändan kan man säga att livet blir vad man gör det till, att vi alla skall dö någon gång och att det är livets cykel.

ps. Det dör 180 000 människor varje dag på den här planeten. Lev livet gott folk!! Ångra inget men uppför er inte som svin mot andra!
Senast redigerad av Lofiboy 2025-02-11 kl. 19:17.
Citera
2025-02-11, 19:22
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Tack för alla svar och kloka tankar.
Jag har läst alla inlägg, men kan inte besvara alla.

Beskedet gäller inte mig som person, utan det finns i min närhet och under 2024 gick två vänner bort.
Den ena i ett mer långdraget förlopp, den andra mycket hastigt där det gick från friskförklarad till dödsdom och död på sju veckor.
Jag såg både likheter och olikheter hos dem i slutskedet. Den vännen som hade längst förlopp var den med mycket ångest, fram till en punkt där det bara vände. Min andra vän blev annorlunda i och med beskedet och att det var kort tid kvar, båda blev praktiska och båda gick in i ett lugn som jag inte förstår.
Det blev situation där den egna ångesten för att förlora dem nästan blev som en belastning på deras sätt att hantera och uppfatta. Vännen som dog snabbt blev som omhändertagande och lugnade oss som skulle stötta henne.
På sex veckor hade hon återknutit kontakter med anhöriga, träffat nästan alla som fanns i hennes umgängeskrets, ordnat med att dela ut saker och packa lådor till insamlingar och gett bort sin hund.
Ena dagen facetimade hon och såg pigg ut, inte alls döende, nästa morgon var död.

Det väckte tankar och det väckte ångest hos mig, för jag har svårt att sätta mig in i och förstå vad som hände. Det låter säkert konstigt, men därför vandrar tankarna, man vill på något sätt ha en förklaring, vill kunna sätta sig in och förstå hur det var för dem.
Det kanske är att de slutade kämpa och gick i något annat, något jag inte kände igen, som gör det svårgripbart. Jag vet inte.

Tack för era tankar och berättelser.
Den personen som jag varit mest med under livets slutskede som dött i förtid, dog av cancer och det som förvånade mig var hur väl han hanterade detta. Han gick runt med rollatorn och hälsade på grannar och pratade mer med sin omgivning än vad jag sett honom göra tidigare.
När min mor träffade honom någon dag innan han dog var han inlagd och hade han fått eget rum på sjukhuset och skämtade och sa lugnt "Nu är det kört". Han blev 55 år.
Jag tror även det är svårt att veta hur man själv kommer hantera den sista tiden. Ovannämnda person var en ganska nervös människa och hur han hanterade sin dödsdom förvånade många.
Äldre släktingar som gått bort har i många fall uppvisat mer ångest.
Citera
2025-02-11, 19:56
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Nja det är egentligen inte smärtor jag är rädd för utan mer rädslan att jag inte ska orka ta hand om mig själv.

Dessutom är det en sorg att jag inte kommer att kunna orka döstäda min bostad, exempelvis.

Jag hoppas att mina sparpengar ska räcka till mina efterlevande så att de kan låta en firma göra en röjning och flyttstädning.

Jag tror och hoppas du kan göra det du vill och kan innan du seglar vidare Gustaf!

Jag lyssnade på programet du länkade, fick mig en tankeställare där om att man ska sköta sina relationer och att det var just den biten av livet som flest uppskattade/ångrade på dödsbädden enligt den forskaren/läkaren som var professorn i pallitativ medicin.
Citera
2025-02-11, 21:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Ramlade över en kanal för nån tid sen där en amerikansk hospice-syrra levererar en hel del intressant erfarenhet och syn på ämnet. Ingen censur, återger både fina som otäcka resor till efterlivet. Kanske kan vara något för TS - och andra i tråden - att ta del av.

https://www.youtube.com/@hospicenursejulie/videos

Edit: I denna berättar hon varför hon själv inte är rädd för döden.
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-02-11 kl. 21:34.
Citera
2025-02-12, 00:05
Medlem
Citat:
Vad händer efter att man fått diagnos och har symptom.

När blir den egna förestående döden verklig?
När börjar man ta det på allvar?
När slutar man leva och går in i döendet? Gör man det?
När inser man att att det är över?
Och hur hanterar man det?
Den här Flashbacktråden var rörande och berörande .
Startad av en 40-årig man med tjocktarmscancer.
Mycket läsvärd.
(FB) Jag har cancer - vet att jag snart ska dö. (OlikaBroed död 211222, Picasso2 221211)
Citera
2025-02-12, 00:27
Medlem
Citat:

Jag har statistiskt 0-4 år kvar att leva eftersom jag har ett hjärtfel och högt blodtryck men känner mig färdig med livet så det stör mig inte, precis som din mamma såg på det.

Jag har kanske inte direkt dödsångest för det här men ovissheten kan göra att jag känner mig olustig vissa dagar.

Högt blodtryck och diagnosticerat hjärtfel är behandlingsbart. Du har statistiskt längre tid kvar med rätt behandling.
Citera
2025-02-12, 09:18
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Högt blodtryck och diagnosticerat hjärtfel är behandlingsbart. Du har statistiskt längre tid kvar med rätt behandling.
Det kanske är behandlingsbart men jag medverkar inte till någon vård.

Jag har förstorat hjärta och det kan bara åtgärdas med hjärttransplantation.

Blodtrycksmedicinen tar jag inte. Det kan räcka nu.
Citera
2025-02-12, 13:36
Medlem
Citat:
Det kanske är behandlingsbart men jag medverkar inte till någon vård.

Jag har förstorat hjärta och det kan bara åtgärdas med hjärttransplantation.

Blodtrycksmedicinen tar jag inte. Det kan räcka nu.
Jag tror du trollar. Om inte, skyll dig själv om du inte vill ha behandling så är det upp till dig men gnäll för fan inte på flashback.
Citera
2025-02-12, 13:37
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Jag tror du trollar. Om inte, skyll dig själv om du inte vill ha behandling så är det upp till dig men gnäll för fan inte på flashback.
Jag trollar inte och jag gnäller inte. Jag bara gav min syn på min egen situation.

Alla är inte rädda för döden.
Citera
2025-02-13, 19:35
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Ja det har nog stor betydelse vid vilken ålder man får beskedet.
Ju yngre desto värre får man anta.
Jag arbetar på ett äldreboende där de flesta är ca 90 år.
Många säger rakt ut att de har levt färdigt nu och längtar efter att få dö.
För en ung människa är det naturligtvis en katastrof.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in