• 1
  • 2
2025-02-13, 21:38
Medlem
Tråknicks avatar
Har en trevlig kollega som under lunchpromenaden kom in på skatteåterbäringen (populärt i dessa tider).

Människan pendlar från en ort ute på landet, har 11 minuters längre färdväg än mig själv (enkel väg) och kommer få ut 45k i skatteavdrag. Själv får jag noll.

45k är mer än två månadslöner netto för henne och mig.

Hur i helvete är systemet utformat så att folk kan flytta ut i skogen och tjäna in två månadslöner extra?

Siffrorna kommer från att jag gick in på skatteverket och använde deras räknare för att kolla hennes situation.
Senast redigerad av Tråknick 2025-02-13 kl. 22:09.
Citera
2025-02-13, 21:41
Medlem
auruns avatar
Du förstår väl att det är en massa saker som avgör ens skattebesked?
Citera
2025-02-13, 21:42
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Har en trevlig kollega som under lunchpromenaden kom in på skatteåterbäringen (populärt i dessa tider).

Människan pendlar från en ort ute på landet, har 11 minuters längre färdväg än mig själv (enkel väg) och kommer få ut 45k i skatteåterbäring. Själv får jag noll.

Hur i helvete är systemet utformat så att folk kan flytta ut i skogen och tjäna in två månadslöner extra?

Siffrorna kommer från att jag gick in på skatteverket och använde deras räknare för att kolla hennes situation.

Och vad får dig att tro att de där 45k bara eller huvudsakligen beror på resorna?
Citera
2025-02-13, 21:42
Medlem
Tråknicks avatar
Beskedet har inte kommit såklart. Jag använder mig bara av räknaren på skatteverkets hemsida.
Citera
2025-02-13, 21:43
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Nej, det hade garanterat blivit oerhört mycket bättre om du fick utforma det. Du verkar vara en intelligent person som inte alls gjort det till en hobby att vara baksätesförare.

Inte för att vara taskig, men jag är inte förvånad över att 45k är mer än två månadslöner för dig
Citera
2025-02-13, 21:48
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, det hade garanterat blivit oerhört mycket bättre om du fick utforma det. Du verkar vara en intelligent person som inte alls gjort det till en hobby att vara baksätesförare.

Detta är omöjligt att förstå

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Inte för att vara taskig, men jag är inte förvånad över att 45k är mer än två månadslöner för dig

En komplimang och en förolämpning i ett, grattis till dig!
Citera
2025-02-13, 21:49
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Och vad får dig att tro att de där 45k bara eller huvudsakligen beror på resorna?

Jag har ingen aning om hon drar av för annat, men för resorna har jag använt nedan:

https://www.skatteverket.se/privat/s...9aa410f71.html
Citera
2025-02-13, 21:56
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Jag har ingen aning om hon drar av för annat, men för resorna har jag använt nedan:

https://www.skatteverket.se/privat/s...9aa410f71.html
Vad har du fyllt i för siffror då egentligen? För du har väl inte förväxlat skatteåterbäring med skatteavdrag?
Citera
2025-02-13, 21:57
Medlem
Citat:

Människan pendlar från en ort ute på landet, har 11 minuters längre färdväg än mig själv (enkel väg) och kommer få ut 45k i skatteåterbäring. Själv får jag noll.

kanske du borde lyssna och lära av henne, du fattar för övrigt att hon hon har kostnader för sin pendling som vida överstiger dessa 45 K
Citera
2025-02-13, 22:03
Medlem
RamsesXXs avatar
Du är en kretin. Ingen får 45k tillbaka på resor som är 11 minuter längre än en som får noll tillbaka.

Tala om siffrorna så ska du få svart på vitt
Citera
2025-02-13, 22:06
Medlem
Har denna fått en större engångs summa, vilket beskattas enligt tabell men justeras vid slutlig skatt/deklaration.
Sedan finns dom som ber arbetsgivaren att dra extra skatt så dom känner sig "rika" en stund.
Senast redigerad av tjanska 2025-02-13 kl. 22:09.
Citera
2025-02-13, 22:07
Medlem
IRMEs avatar
Sjukt att man får göra avdrag för sånt här oavsett... De flesta ljuger och fuskar ju också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in