2025-02-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Vem har lurat i dig det? Verkligheten är som vanligt det omvända. Ryssland satte in sina bästa elitförband dag 1, bl.a. vid det Ryska fiaskot vid Hostomel. Man skulle ta Kiev på. 4 dagar var tanken. 3 år senare flyr man Pokrovsk - Dina ryska hjältar förmår alltså inte inta en ”stad” jämförbar med Storuman - på 6 (!) månader.

Att ryssarna nu ger upp Pokrovsk är verkligen märkligt.

Dom har alltså sprungit in i köttkvarnen under ett år, det har dött tusentals ryssar. De hade nästan inneslutit staden, åtminstone kring 120 grader.

Bombat staden till grus.

Och nu ger dom bara upp!? Drar sig bakåt, ger upp och låter sig ta till fånga för att bli ukrainska krigsfångar!?
Citera
2025-02-15, 09:11
Medlem
monken1s avatar
Rysk stats-TV. 📺
https://x.com/gerashchenko_en/status...H3nhkcBddhGDww
”Så för att det skulle bli fred var vi tvungna att starta en speciell militär operation, inte krig.”
Citera
2025-02-15, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Håller med. Det skulle verkligen kunna bli en game changer om Nato gick med i kriget. Om vi fick ett par hundra tusen välutrustade, välutbildade soldater från Tyskland, Frankrike, Polen, Uk, Finland, Sverige….m f länder att förstärka ukrainska försvaret.

Ett par hundra tusen fullt utrustade soldater med fullt flygunderstöd.

Helvete vilken ryss-slakt det skulle bli! När B52-0rna lägger bombmattor över ryska försvarslinjer.

Riktigt logiskt faktiskt!
Politiskt och finansiellt omöjligt, dessutom skulle Europa också få betala ett mycket högt pris för sådana dumheter - rimligen ännu högre än Ryssland.

Oavsett att det är vad stollar som Paja Kallas och Annalena Beermat kanske kan drömma om (fast innerst nne vet de båda två att ett öppet storkrig NATO vs Ryssland är otänkbart utan långsiktigt "ironclad support" för detta från USA)
Citera
2025-02-15, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Du kan inte mena allvar om du tror att Putin inte har en syl i vädret angående EVENTUELLA fredsstyrkor i Ukraina. Du tror på fullaste allvar att han kommer gå med på fredsstyrkor från NATO-länder? I praktiken skulle det betyda att Ukraina får ett mycket nära samarbete med "försvarsalliansen", något som var en av huvudorsakerna till Ryssarnas SMO. Zelenski och Ukraina kommer inte att ha speciellt mycket att säga till om eftersom han/dom i så fall är en bromskloss och ett hinder för att uppnå fred. Vi vet ännu inte hur fredsplanen till fullo ser ut och det kommer göras eftergifter av båda parter förmodligen. Men att tro att en sådan viktig fråga som fredsbevarande styrkor från NATO-länder är något som Putin kommer gå med på är befängt. Nog om det för nu.

De stora aktörerna vill ha fred, dvs de som sitter i Kreml och Washington. Men du vill se strider, dödande och elände fortgå eftersom DITT ego har fått sej en törn. Så satans cyniskt av dej.

Du övervärderar hur mycket din husse i Kreml har att säga till om. Han håller just nu på att få storstryk av Ukraina och hans sista hopp för att inte helt förlora ansiktet är en "deal" med Trump. Låtsas-tsaren i Kreml kommer att få svälja en riktig bajsmacka för att kunna påstå att ryssen segrat med sin SMO. Kan till och med bli fråga om amerikansk fredsbevarande trupp i Ukraina.

Jag vill absolut inte se strider och död. Jag vill att ryssen upphör med sitt invasionskrig och drar sig tillbaka in på egen mark. Men om tokryssen hotar/ anfaller mig vill jag hellre försvara mig än att hamna under rysk stövel. Bara att titta på exemplet Ukraina för att se hur det är att leva under ryskt (van)styre.
Citera
2025-02-15, 09:16
Medlem
Citat:
Du kan inte mena allvar om du tror att Putin inte har en syl i vädret angående EVENTUELLA fredsstyrkor i Ukraina. Du tror på fullaste allvar att han kommer gå med på fredsstyrkor från NATO-länder? I praktiken skulle det betyda att Ukraina får ett mycket nära samarbete med "försvarsalliansen", något som var en av huvudorsakerna till Ryssarnas SMO. Zelenski och Ukraina kommer inte att ha speciellt mycket att säga till om eftersom han/dom i så fall är en bromskloss och ett hinder för att uppnå fred. Vi vet ännu inte hur fredsplanen till fullo ser ut och det kommer göras eftergifter av båda parter förmodligen. Men att tro att en sådan viktig fråga som fredsbevarande styrkor från NATO-länder är något som Putin kommer gå med på är befängt. Nog om det för nu.

De stora aktörerna vill ha fred, dvs de som sitter i Kreml och Washington. Men du vill se strider, dödande och elände fortgå eftersom DITT ego har fått sej en törn. Så satans cyniskt av dej.

Ja. Rätt logiskt faktiskt. Lite märkligt att Putin, 3D-schackspelare inte kunde räkna ut det.

Alla vi andra kunde ju räkna ut det. Att Ryssland skulle få mer än 130 mil ny gräns mot Nato. Om man anföll Ukraina. För att man inte ville få en ny gräns mot Nato.

Det låter faktiskt lite debilt.

Och nu kommer Ukraina att tas emot med öppna armar av Nato. Nu, när dom bevisat sin förmåga. Nu, när dom stått upp mot ryssen i tre år.

Snacka om att de skulle utgöra världens bästa buffert mot Ryssland, vilken trygghet det skulle vara för Polen, Rumänie och alla andra länder som har Ukraina emellan sig och krigsförbrytar-ryssland.
Citera
2025-02-15, 09:16
Medlem
Bertillas avatar
Europa håller andan när de nu inser att de måste ta ansvar för freden i Europa och inte låta USA sköta detta.
Citera
2025-02-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Politiskt och finansiellt omöjligt, dessutom skulle Europa också få betala ett mycket högt pris för sådana dumheter - rimligen ännu högre än Ryssland.

Oavsett att det är vad stollar som Paja Kallas och Annalena Beermat kanske kan drömma om (fast innerst nne vet de båda två att ett öppet storkrig NATO vs Ryssland är otänkbart utan långsiktigt "ironclad support" för detta från USA)

Inte då. Du resonerar ju som en 7-åring - och med dennes politiska och ekonomiska kunskaper, när du vräker ur dig så efterblivna påståenden.

Jag är snarare förvånad över att NATO inte gett sig in i leken än. För det kommer de att göra. Eller också är det bara bra att tiden får ha sin gång, att ukrainarna stärks, ända nere i folksjälen, av att slakta ryssar varje dag. Att ryssen ger upp enbart på grund av Ukrainas mod och försvarsvilja.
Senast redigerad av Specsavers65 2025-02-15 kl. 09:24.
Citera
Medlem
HugoTheGreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Du övervärderar hur mycket din husse i Kreml har att säga till om. Han håller just nu på att få storstryk av Ukraina och hans sista hopp för att inte helt förlora ansiktet är en "deal" med Trump. Låtsas-tsaren i Kreml kommer att få svälja en riktig bajsmacka för att kunna påstå att ryssen segrat med sin SMO. Kan till och med bli fråga om amerikansk fredsbevarande trupp i Ukraina.

Jag vill absolut inte se strider och död. Jag vill att ryssen upphör med sitt invasionskrig och drar sig tillbaka in på egen mark. Men om tokryssen hotar/ anfaller mig vill jag hellre försvara mig än att hamna under rysk stövel. Bara att titta på exemplet Ukraina för att se hur det är att leva under ryskt (van)styre.

Det lovar jag dej att du kommer få slippa. Om det händer, att du blir anfallen och tvingas försvara dej istället för att hamna under ryssens stövel (under förutsättning att du bor i Sverige förstås), så lovar jag dej att jag kommer äta upp min hatt, alldeles själv, med salt och peppar för smakens skull. Jag kommer till och med filma det. Deal?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Europa håller andan när de nu inser att de måste ta ansvar för freden i Europa och inte låta USA sköta detta.

Inte alls. Det gör vi så gärna.
Citera
2025-02-15, 09:21
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tror du glömde den viktigaste beslutsfattaren: Ukraina. De tar nog hellre fortsatt krig än att ha länder som Kina och Belarus som garanter för fred. Liksom lite som att ha räven som vakt i hönshuset, d v s upplagt för problem.

Ukraina är ingen beslutsfattare i kriget, det är USA och Ryssland/Kina som bestämmer hur detta krig ska utföras och avslutas. Även Zelensky vet detta och t.o.m öppet säger det.

Ukraina är ett verktyg/redskap i geopolitik och maktbalans.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger att det förmodligen skulle vara "väldigt, väldigt, väldigt svårt" för landet att överleva utan militärt stöd från USA.

https://www.tv4.se/artikel/tt-250215...-utan-usa-stod
Citera
2025-02-15, 09:21
Medlem
Citat:
Det lovar jag dej att du kommer få slippa. Om det händer, att du blir anfallen och tvingas försvara dej istället för att hamna under ryssens stövel (under förutsättning att du bor i Sverige förstås), så lovar jag dej att jag kommer äta upp min hatt, alldeles själv, med salt och peppar för smakens skull. Jag kommer till och med filma det. Deal?

Varför gör du det inte redan nu? Så har du det gjort.
Senast redigerad av Specsavers65 2025-02-15 kl. 09:31.
Citera
2025-02-15, 09:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Rysk stats-TV. 📺
https://x.com/gerashchenko_en/status...H3nhkcBddhGDww
”Så för att det skulle bli fred var vi tvungna att starta en speciell militär operation, inte krig.”
Jag gillar slutet:
"A short-term SMO with clearly defined aims and objectivs".

Hur går det egentligen med denna snabba SMO för att stoppa Natos expansion?
Snart än den väl klar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in