2025-02-17, 08:17
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Europa ger mer pengar men USA ger mer vapen. En viktig skillnad. Och vapen är kritiskt för att kunna fortsätta kriga.

Var inte orolig vatnik. Europa kommer steppa upp stödet nu.
Citera
2025-02-17, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Var inte orolig vatnik. Europa kommer steppa upp stödet nu.
Nu måste jag försvara IVidere! Jag tror inte att han är vatnik och han verkar på allvar inte se Ryssland som något annat än ett konkret hot mot Europa. Vad han verkar vara förbannad på är att Europa dödat sin egen militär och nu får betala priset. I det fallet kan jag inte annat än hålla med. Redan 2006, vid tiden för mitt första val, var jag skeptisk till att Sverige drog ner på försvaret!
Citera
2025-02-17, 08:25
Medlem
Citat:
Okej då får de kriga vidare utan stöd.

Varför skulle de kriga vidare utan stöd? Europa kan om vi vill producera lika mycket eller mer än USA. Frågan är om Europa och övriga kvarvarande västländer vill investera i det. Att rampa upp tex CV90 från 5 i månaden till 50 i månaden är egentligen inga större svårigheter, teknologin finns men det behöver skalas upp rejält, till detta behövs investeringar. Vilket företag vill investera i något som kanske tar slut om ett år, dvs om kriget slutar så har man industrier som kommer kosta pengar utan att ha någon direkt att leverera till. Om EU går in och lägger massiva ordrar som är långsiktiga i säg 15-20 år samt stöttar med bra lån så kan vi inom kort ha vapenindustrier som flödar Europa och Ukraina med vapen.

Europa har mängder med vapenindustrier och militärföretag. Vi behöver som sagt bara politiker som vågar lägga pengarna på det i stället för tex invandring och miljö. Skit i klimatet 10 år, det gör resten av världen, det är inte vårt jobb att lösa fixa det, skicka tillbaka och stoppa all nyinport av invandrare från mellan östern samt nyttja de frysta ryska pengarnam, då jävlar har vi pengar över till europas försvar.
Citera
2025-02-17, 08:34
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Japp. Men vapen kan Europa köpa loss från USA. Finns pengar så finns lösningar.

Ja och det mesta kan köpas av europeiska leverantörer! Vi ska koppla bort USA för tillfället för de går inte att lita på!
Citera
2025-02-17, 08:38
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Nu måste jag försvara IVidere! Jag tror inte att han är vatnik och han verkar på allvar inte se Ryssland som något annat än ett konkret hot mot Europa. Vad han verkar vara förbannad på är att Europa dödat sin egen militär och nu får betala priset. I det fallet kan jag inte annat än hålla med. Redan 2006, vid tiden för mitt första val, var jag skeptisk till att Sverige drog ner på försvaret!

Yes det kan jag hålla med om. Vi skulle aldrig rustat ner som vi gjorde på den tiden vi inbillade oss att Ryssland var ett normalt land.
Citera
2025-02-17, 08:40
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det låter som för mycket. Europeiska länder har inte så stora arméer och de skall ju bytas av hela tiden under flera år. Man måste ju rekrytera soldaterna. Sverige skickade typ 500 soldater till Baltikum nu som är där 6 månader sedan åker hem lika lång tid och skall fortsätta så. Skall Sverige ha 500 soldater i Ukraine hela tiden går det åt 1000 soldater. Italien får tydligen inte enligt någon lag. Tyskland vågar inte för det är för likt "Operation Barbarossa".

Men som sagt kul för Putin att få 100 000 NATO-soldater vid sin gräns!

Fronten är lång, över 1000 km. Ryssar har kriminellt mindset. Därmed är det helt naturligt att begå krigsförbrytelser och bete sig som svin för ryska djuren. De är ökända avtalsbrytare och intog Debaltseve under vapenvilan vid Minsk 2. DMZ-styrkor kommer att ses som fiender av ryska djuren och kommer utsättas för tester, provokationer och sabotage dvs uppdraget är extremt riskfyllt och DMZ-soldater kommer att dö. Det är faktiskt intressant hur soldater kommer att placeras i Kherson oblast där floden Dniepr är Line of Contact. Logiska svaret är givetvis på ryska sidan.

DW intervjuar en kinesisk ex-militär som ger Kinas syn på kriget i Ukraina. Han pratar inte som en typisk kommunist från Folkets Befrielsearmé utan mer som en lobbyist. Han nämner kort att Kina och Indien kan bevaka DMZ.

Former Chinese senior colonel: War in Ukraine 'has nothing to do with China'
https://www.youtube.com/watch?v=cHOvEE1Y230
Citera
2025-02-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Hej på er!

Läst diverse trådar nu på morgonen.
Otroligt hur folk ropar på seger, för sin teori.

Har vi inte hört och sett något från Putin än?
Jag är nyfiken på hur han tänker kring Zelensky, inte uppfyllda krigsmål och numera ev kommande brittiska trupper i Ukraina.

Samtidigt har Ryssland kört fast i kriget och Ukraina avancerar.
Kan tänka mig att Putin börjar känna en press nu. Allt är på dagsnivå, inte minst här på fb.

Edit. Jag ser bara nyhetsartiklar med alla andra. Känns märkligt.

Ja, du har rätt. Här påstås från den ryska ledningen att Ryssland utkämpar en mycket viktig SMO, avgörande för landets framtid. Och då är den "store ledaren" mer eller mindre osynlig. Jämför med Zelenskyj som så gott som dagligen talar till folket i Ukraina. Men av någon anledning vill inte låtsas-tsaren i Kreml tala alltför mycket om sin kära SMO. Den givna förklaringen till detta är att SMO:n är ett rejält fiasko. Någonstans förstår nog det ryska folket också detta. Bara vatniks och svaga västerländska politiker undgår att inse hur svaga ryssen egentligen nu är. Dags att fullfölja det som skulle ha fullföljts direkt då nazisterna föll. Nu gör vi upp även med ryssen och dennes nedärvda storhetsvansinne. Bra för dem också så att de kan gå vidare som nation. Kan vi sen också få stopp på Kinas önskan om expansion (särskilt gällande Taiwan) samt extremislam så kan världen få det stabilt och lugnt ett bra tag.

Något som ryssens anfallskrig mot Ukraina verkligen visat är att nedrustning är idioti så länge världen inte samtidigt förmår bromsa skurkar och skurkstater från hemlig eller öppen upprustning. Att ha en värld där bara aggressiva dårar innehar dödliga vapen medan de "snälla" avrustat ger ingen fred. Det måste alla inse nu.
Citera
2025-02-17, 08:55
Medlem
Citat:
Europa ger mer pengar men USA ger mer vapen. En viktig skillnad. Och vapen är kritiskt för att kunna fortsätta kriga.
Regeringen funderar tydligen på att skicka trupp till Ukraina. En ren krigsförklaring mot Ryssland. Smart...
Citera
2025-02-17, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Fronten är lång, över 1000 km. Ryssar har kriminellt mindset. Därmed är det helt naturligt att begå krigsförbrytelser och bete sig som svin för ryska djuren. De är ökända avtalsbrytare och intog Debaltseve under vapenvilan vid Minsk 2. DMZ-styrkor kommer att ses som fiender av ryska djuren och kommer utsättas för tester, provokationer och sabotage dvs uppdraget är extremt riskfyllt och DMZ-soldater kommer att dö. Det är faktiskt intressant hur soldater kommer att placeras i Kherson oblast där floden Dniepr är Line of Contact. Logiska svaret är givetvis på ryska sidan.

DW intervjuar en kinesisk ex-militär som ger Kinas syn på kriget i Ukraina. Han pratar inte som en typisk kommunist från Folkets Befrielsearmé utan mer som en lobbyist. Han nämner kort att Kina och Indien kan bevaka DMZ.

Former Chinese senior colonel: War in Ukraine 'has nothing to do with China'
https://www.youtube.com/watch?v=cHOvEE1Y230

Är väl tveksamt vilket värde Kina och Indien kan ha som fredsbevarare. Särskilt som "team". De är båda medlemmar i Vladolf Putlers klubb "BRICS" men de är även synnerligen fientligt inställda till varandra (ständiga tjafs, ibland med dödlig utgång, förekommer längs gränsen Kina-Indien). Men du menar kanske att de skulle placeras på den ryska sidan medan västliga trupper placeras på Ukrainasidan? Här har vi väl ett problem med att särskilt Kina har intressen på den ukrainska sidan då de vill åt värdefulla mineraler m m där samt redan med kompisen Putlers stöd börjat investera pengar där för att råna Ukraina på råmaterial:

https://english.nv.ua/business/chine...-50490190.html
Citera
2025-02-17, 09:01
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Regeringen funderar tydligen på att skicka trupp till Ukraina. En ren krigsförklaring mot Ryssland. Smart...

På vilket sätt är det en krigsförklaring? De skall ju isf hålla till på Ukrainas mark.
Citera
2025-02-17, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ja, du har rätt. Här påstås från den ryska ledningen att Ryssland utkämpar en mycket viktig SMO, avgörande för landets framtid. Och då är den "store ledaren" mer eller mindre osynlig. Jämför med Zelenskyj som så gott som dagligen talar till folket i Ukraina. Men av någon anledning vill inte låtsas-tsaren i Kreml tala alltför mycket om sin kära SMO. Den givna förklaringen till detta är att SMO:n är ett rejält fiasko. Någonstans förstår nog det ryska folket också detta. Bara vatniks och svaga västerländska politiker undgår att inse hur svaga ryssen egentligen nu är. Dags att fullfölja det som skulle ha fullföljts direkt då nazisterna föll. Nu gör vi upp även med ryssen och dennes nedärvda storhetsvansinne. Bra för dem också så att de kan gå vidare som nation. Kan vi sen också få stopp på Kinas önskan om expansion (särskilt gällande Taiwan) samt extremislam så kan världen få det stabilt och lugnt ett bra tag.

Något som ryssens anfallskrig mot Ukraina verkligen visat är att nedrustning är idioti så länge världen inte samtidigt förmår bromsa skurkar och skurkstater från hemlig eller öppen upprustning. Att ha en värld där bara aggressiva dårar innehar dödliga vapen medan de "snälla" avrustat ger ingen fred. Det måste alla inse nu.

Om man vore Trump, hur skulle man tänka? (vi försätter att han kan tänka)

🇪🇺 kommer inte köpa vilka dumheter som helst.
Ukraina kommer inte skriva på vad som helst.
Putin vill framstå som segrare. Uppnådda mål.

Hur ska Trump kunna agera?
Citera
2025-02-17, 09:05
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12

Fredsbevarande styrkor på Ukrainsk mark är inte en krigsförklaring. Att invadera ett självständigt land, som ditt älskade Ryssland gjort, är däremot en krigsförklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in