2025-02-20, 00:11
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
hur går det egentligen med ryssarnas flyg? I början var ju alla förvånade att de inte lyckades få luftherravälde trots att dom var hur många fler som helst... minns ni allt prat om att nato skulle inför en flygförbudszon över ukraina?

Nu är väl det ryssen som framför en flygförbudszon över ukraina när som helst

Nu... jag vet inte, men jag tror väl dom är reducerade till att släppa allt färre och färre glidbomber långt i från i närheten av ukraina... Det är ju mer måltavlor än angripare nu för tiden, det som finns kvar av dem.

Helt galet vad dom fått stryk ryssen, och mer hela tiden.
Denna vittnesskildring från rysk trupp utanför Pokrovsk - äkta eller planterad av ryssarna - säger att ryska flygvapnet inte släpper glidbomber över pokrovskfronten. Oklart varför.
Detta gör situationen helt annorlunda och svårare än i kampen om t ex Avdiivka.
(...)
Everything is hitting Novotroitske and the nearby rear areas—artillery, MLRS, and even some rockets we haven't heard before. Judging by the sound, they're something new. In short, it's a complete disaster.

No one understands how to operate in these conditions. The Ukrainians are hammering us hard, relentlessly. If they don't start using glide bombs here as densely as in Avdiivka, we're not moving forward.
--> https://bsky.app/profile/wartranslat.../3li7mjplomc2o
Citera
2025-02-20, 00:31
Medlem
Det är inte så att EU har världens tredje största ekonomi. Tyskland ensamt har världens tredje största ekonomi.

https://www.worldometers.info/gdp/gdp-by-country/

Lägger man ihop EU-ländernas ekonomi är den knappt tio gånger så stor som Rysslands var innan kriget. Eller ungefär lika stor som Kinas. Som bekant har den ryska ekonomin minskat betänkligt samtidigt som dess siffror av någon märklig anledning hemligstämplats…
Citera
2025-02-20, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det ska jag låta vara osagt, men att Putin kan spela 4-D schack är ju välkänt. Världens bästa geopolitiska spelare sannolikt.

Men hästlängder efter kineserna, dom flyttar fram sina pjäser hela tiden utan att vlad hajar det. Dom har samma förutsättningar som Putin, två diktatoriska länder men i det ena håller dom lönerna nere så att man för handelsöverskottet köper massor av resurser över hela världen och på så sätt skaffar sig inflytande. I ryssland tror putin att han kan kriga sig till inflytande. Hittills har det väl i ärlighetens namn inte fungerat speciellt bra.
Citera
2025-02-20, 00:34
Medlem
Citat:
Bara för att den tredje polaritetsparten, det vill säga Kina, legat i skuggan, så ska du inte inbilla dig att de saknat betydelse i den senaste tidens händelseutveckling. Vässa din geopolitiska analysförmåga!

Din geopolitiska analysförmåga säger alltså att Kina stärker USA och ryssland på egen bekostnad, så kan man ju förstås se det!
Citera
2025-02-20, 00:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Bara för att den tredje polaritetsparten, det vill säga Kina, legat i skuggan, så ska du inte inbilla dig att de saknat betydelse i den senaste tidens händelseutveckling. Vässa din geopolitiska analysförmåga!

Hmm.., du har inga något som helst reservationer mot Kina..och Ryssland ? I vilket utsatt läge Ryssland egentligen befinner sig..i.o.m att man har lagt alla ägg i samma korg ?

För Kina är den.., och blir mer och mer..den dominerande parten i den relationen. Inte jämlik, utan dominerande.

Ser du inte denna svaghet, så behöver du vässa den där geopolitiska analysförmågan. Utan att jag känner någon på plats..så är jag tämligen övertygad om att de klokare huvudena på Frunze håller nog med mig.

Allt annars vore inkompetens.
Citera
2025-02-20, 01:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Under tiden "chockas" de europeiska pudlarna av Trumps nya attack. USA president kallade den ärevördige Holodomyr Zelensky för "diktator".

https://www.dn.se/varlden/hela-europ...ps-nya-attack/

Elon Musk å andra sidan noterade att Zelensky ligger bakom en amerikansk journalists död.

Jag tror att ni har liiiiite större problem än att oroa er för "den ryska ekonomiska klockan". Frågan är vem får efterträda Zelensky. "Yats" är sedan länge i USA, och "Klitch" är inte den skarpaste kniven i lådan. Hoppet står och faller med den briljante Oleksiy Goncharenko. Vem vet, vem vet.

Det har nog gått trögt i Eu, riktigt j-vla trögt och det finner du nog inlägg av mig i den saken i tråden. Där är jag nog knappast ensam om det som "pro ukraina. Mycket bortkastad tid, samt människoliv.

Men hej, ting sker. Ting förefaller även att ske snabbare nu.., så vi får väl se hur det slutar. Samtidigt..så finns det inget ljus på horisonten för Ryssland.., förutom att man hoppas att Trump räddar de ifrån denna.."olustiga situation" som Putin försatt de i.
Citera
2025-02-20, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Under tiden "chockas" de europeiska pudlarna av Trumps nya attack. USA president kallade den ärevördige Holodomyr Zelensky för "diktator".

https://www.dn.se/varlden/hela-europ...ps-nya-attack/

Elon Musk å andra sidan noterade att Zelensky ligger bakom en amerikansk journalists död.

Jag tror att ni har liiiiite större problem än att oroa er för "den ryska ekonomiska klockan". Frågan är vem får efterträda Zelensky. "Yats" är sedan länge i USA, och "Klitch" är inte den skarpaste kniven i lådan. Hoppet står och faller med den briljante Oleksiy Goncharenko. Vem vet, vem vet.

Vad får du ut av att posta dina runkfantasier?

Hur får du för dig att någon enda person, som inte levt som eeemit senaste 10 åren, skulle vara överraskad över vad efterblivne Trump vräker ur sig?

Tar du verkligen click-bait journalisterna, hysterikorna, på DN och deras sensationsrubriker som sanning nu, helt plötsligt?

Du som tidigare i 100-tals inlägg idiotförklarat alla ”svennar” som läser MSM?

Vad får du då ut av att idiotförklara dig själv, enligt samma logik?
Citera
2025-02-20, 01:17
Medlem
Så jävla synd arr Boris partade bort premiärministerposten.

Citat:
Johnson: ”Inte avsedda att vara korrekta”
Storbritanniens förre premiärminister Boris Johnson valde en annan position. I ett inlägg på X listade han visserligen Trumps lögner – men uppmanade Europa att ”sluta bli skandaliserade” av dem.

”Självklart startade Ukraina inte kriget. Du kan lika gärna påstå att USA attackerade Japan i Pearl Harbor. Självklart bör inte ett land som är utsatt för en våldsam invasion hålla några val. Det hölls inga val i Storbritannien från 1935 till 1945. Självklart är inte Zelenskyjs förtroendesiffror fyra procent. De är i själva verket faktiskt lite högre än Trumps”, skrev Boris Johnson.
Citera
2025-02-20, 01:29
Medlem
Snapcounts avatar
Trump får ett par "muntliga reprimander" utav senatorer som säger emot Trump`s att :"-Ukraina startade kriget". Min favorit (R) J.Kennedy (Lousiana) ifrån 0:45 : https://www.youtube.com/watch?v=BgOh...ssociatedPress

Han jämför Putin med Jeffrey Dahmer. Det är hååårda ord...

Trump kommer nog att behöva bjuda in många kongressledamöter/senatorer på golfrundor.., för att övertyga dessa om Putin`s förträfflighet..
Senast redigerad av Snapcount 2025-02-20 kl. 01:32.
Citera
2025-02-20, 01:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Trump får ett par "muntliga reprimander" utav senatorer som säger emot Trump`s att :"-Ukraina startade kriget". Min favorit (R) J.Kennedy (Lousiana) ifrån 0:45 : https://www.youtube.com/watch?v=BgOh...ssociatedPress
Han jämför Putin med Jeffrey Dahmer. Det är hååårda ord...
Trump kommer nog att behöva bjuda in många kongressledamöter/senatorer på golfrundor.., för att övertyga dessa om Putin`s förträfflighet..

Eller så blir han arg och gör sig ovän med dem.
Citera
2025-02-20, 06:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ismx
Bestrider du detta med kartkoordinater?

Om någon ska gömma sig så är det du med dina kommentarer, kan du tillföra fakta en enda gång.
Jag bestrider det definitivt.

Hur kan man vara så jävla dum så man tror att ett artillerisystem, som är gjort för export var som helst i världen, inte skulle kunna uppdatera sina kartor i pjäsdatorn så den fungerar i Ukraina?

Det är som att tro att en Garmin GPS som är köpt i Europa aldrig skulle fungera i USA för de har inte samma kartor.
Citera
2025-02-20, 06:33
Medlem
Nu har Trump förbrukat en av de utlovade 6 månaderna för att skapa fred mellan Ryssland och Ukraina (24 timmar -> 100 dagar -> 180 dagar). Jag ser inga tecken på att man är närmare fred idag. Nästa möte mellan USA och Ryssland var väl i maj. Då har man kanske två månader kvar. Finns knappast någon människa på jorden som tror på detta löfte från Trump??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in