Igår, 16:23
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Den politiska plattform Demirokk ärvde av Annie har sprängts och skjutits bort, alla övriga borgerliga partier är långt borta från där det politiska landskapet C fortfarande är kvar i.

Ändå rätt ironiskt att valda delar av MC-Jimmys bekantskapskrets hjälpt till att sänka Demirokk på ett för svensk del nyskapande sätt...
När Annie hade major Björklund i L att kroka arm med så fungerade hennes politiska plattform - vilket egentligen enbart var motstånd mot SD. De satte tillsammans ner klackarna i marken mot ett samarbete med SD och såg tuffa ut.

Men bägge partierna fick lida för sitt samarbete med vänstersidan och L valde att byta sida. C blev kvar ensamma på vänstersidan. Ändå lärde de inte läxan, Murre ville fortsätta på vänstersidan trots hemska opinions- och förtroendesiffror.

Om man ser det så borde de inte ha något annat val än att gira höger nu. Eller ska de utse en tredje tok som ska samarbeta med kommunister? Det borde vara en säker dödsstöt för C.
Citera
Igår, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var väl mellan Lööf och Hatt valet stod när Lööf valdes?

Just det, Ek ställde upp mot Olofsson. Då är hon kanske också för gammal i Twitter-politikens Sverige.
Citera
Igår, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja Magda är säkert mycket nervös nu. C kan stå inför ett vägval, att åter vara med de borgerliga partierna eller att stödja S. Väljer C det första alternativet så blir det förstås mycket svårare för S att nå regeringsmakten.

...ett indraget löfte om stöd till Magda/S innebär ju även att Magda/S i nästa val inte kommer att uppmana någon av S röstboskap att stödrösta på C för att hjälpa dem kvar i riksdagen och därmed som tack hjälpa S till makten... S får då köpa sina röster av någon annan.
Citera
Igår, 16:29
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Nu har jag dålig koll på ev. kandidater.
Men vore det inte bra med en gubbe från landet
som med attityd kunde stjäla röster från SD?
Många på landsbygden röstar SD för det finns inget annat parti
som alternativ.
Centern var en gång ett landsbygdsparti men som trodde att
framtiden fanns på Södermalm

Ja, jag håller med, även om det förmodligen är försent. En rejäl utrensning av stureplanscentern och av alla pedofiler är en förutsättning om partiet vill bli kvar i riksdagen.

Sen så måste de nog ompröva den politiska inriktningen. Jag kan liksom inte förstå hur den nuvarande ledningen kunde tycka att det var en bra idé att öppet deklarera sin lojalitet mot Magdalena Andersson och göra partiet till ett stödparti för sossarna. Problemet för dem är dock att de knappast har kvar några kärnväljare. Dessa byttes ut under åren med Annie Lööf och har sen dess återvänt till sossarna och miljöpartiet. Centerns själ är borta. Kärnväljarna har dragit till SD och M och kvar finns bara ett hopkok av löst folk utan ideal och lojalitet. Vad fyller centern för funktion idag? Vad är det centern har som inte sossarna har?

Jag tror att det blir jättesvårt att rädda Centern och mitt tips är att de åker ur riksdagen såvida de inte lyckas hitta nån otroligt vettig partiledare som inser att partiet måste ha en annan ingångspunkt än att bara vara anti-SD och finnas där för Magdas skull.
Senast redigerad av fernebo Igår kl. 16:33.
Citera
Igår, 16:29
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Varför tilläts en turk(?) inneha en politisk post i Sverige?

Jättekonstigt. Dessutom hade han en massa domar på sig.
Citera
Igår, 16:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Just det, Ek ställde upp mot Olofsson. Då är hon kanske också för gammal i Twitter-politikens Sverige.

Ja Ek är ju närmare 70 så det lär inte vara aktuellt.
Citera
Igår, 16:38
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, jag håller med, även om det förmodligen är försent. En rejäl utrensning av stureplanscentern och av alla pedofiler är en förutsättning om partiet vill bli kvar i riksdagen.

Sen så måste de nog ompröva den politiska inriktningen. Jag kan liksom inte förstå hur den nuvarande ledningen kunde tycka att det var en bra idé att öppet deklarera sin lojalitet mot Magdalena Andersson och göra partiet till ett stödparti för sossarna. Problemet för dem är dock att de knappast har kvar några kärnväljare. Dessa byttes ut under åren med Annie Lööf och har sen dess återvänt till sossarna och miljöpartiet. Centerns själ är borta. Kärnväljarna har dragit till SD och M och kvar finns bara ett hopkok av löst folk utan ideal och lojalitet. Vad fyller centern för funktion idag? Vad är det centern har som inte sossarna har?

Jag tror att det blir jättesvårt att rädda Centern och mitt tips är att de åker ur riksdagen såvida de inte lyckas hitta nån otroligt vettig partiledare som inser att partiet måste ha en annan ingångspunkt än att bara vara anti-SD och finnas där för Magdas skull.
Det torde vara för sent för C (fd landsbygds partiet) att röstfiska på landet, de har ju själva valt att svänga vänster och det är stureplan med omnejd som gäller framöver.
De kommer aldrig i helvete att återgå som ett parti som med förtroende för landsbygsfrågor .
Så på din fråga vad centern har för funktion i dag är jag benägen att svara absolut ingen funktion alls.
Att gå ut och vara anti-något-annat-parti /block är dödsdömt
Citera
Igår, 16:42
Medlem
Vem tror ni blir nästa Centerledare?
Måste den nya ledaren driva centerns enda och viktigaste fråga vidare, att hata SD?
Citera
Igår, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det vore själva fan det. C går alltså med högerut. Sedan kanske vinner valet och får sitta med i regering utan att såklart SD får det.

Men annars ja. Sett rent ideologiskt är det ju sjukt hur han och C då alltså var mer inne på att stödja V än SD.

Teoretiskt har du naturligtvis rätt. Men en högerregering utan SD som stödhjul blir en minoritetsregering. Det var bara Löfvén som körde med det. Genom att att hota med SD-inflytande kunde han regera landet själv med sina pakter. Eller rättare sagt, han var ju lydhund åt Mp.

Den tiden är förbi så C får leva med SD antingen som stöd eller kollegor i regeringen. Ingen vill ha fler minoritetsregeringar.

Alternativet är att C håller fast vid Magda, Nooshi och Mp-dårarna. Men då lär de inte fp igenom ett skit av sin politik. Nooshi kräver plats i en regering och att få ihop borgerlig C-politik med henne kommr inte att hända.

Demirok har verkligen satt C och sin efterträdare i en fin sits. Själv tror jag oavsett att de inte överlever nästa val.
Citera
Igår, 16:53
Medlem
bl-gr-ns avatar
Iallafall bra att de byter partiledare nu 1,5 år till nästa val...
När valkampanjerna drar igång på allvar, kommer deras partiledare vara gammal skåpmat.
Istället för att vänta något år till och få en ny partiledare som vinner röster på nyhetens behag.
Citera
Igår, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja Ek är ju närmare 70 så det lär inte vara aktuellt.

Nej, det skulle vara som något slags kompromisslösning för att fokusera på traditionella Center-frågor fram till valet och bråka om regeringsfrågan efteråt, men jag tror inte det finns tillräckligt många av den äldre skolan kvar i ledande befattningar för det. Tippar på att det antingen blir en stureplanscenterpartist som lutar åt vänster eller åt SD och slitningarna rimligen än värre efteråt.
Citera
Igår, 16:58
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Vem är karln? Vad har han ens gjort?

Den mest värdelösa partiledaren sedan Sahlin och Juholt och för att inte tala om Meissner. Fast de var/blev kända.

Hur kan/kunde man vara centerpartist och säga "Demirok" är partiledaren och jag står kvar som medlem/röstar på honom?

Jag kan inte förstå hur centerpartiet valde honom som partiledare. Noll karisma. Vilket är viktigt i ett randparti vars föregående partiledare (Lööf) propagerade att hon skulle leda ett 20-procentsparti i den "breda mitten".

Att Lööf var en Runar Sögård-typ var helt solklart från start men att hela styrelsen inte bara blev bländad av henne men också såg Demirok som lämplig efterträdare är mer än gåtfullt.

Antingen borde de hållit fast vid Lööf och tungomålstalandet eller så hade de brutit helt och valt en jordnära/verklighetsnära ledare.

Eller behövde centern en dum djävel som möjliggör överföringen till vettiga jordnära marker. Typ som moderaterna valde ett stolpskott som Anna Kinberg Batra efter Reinfeld innan Kristersson.

Antagligen finns det inget mönster. Men Batra och Demirok var grymt usla och de efterträdde båda ovanligt egenkära, rentav psykopatiska, Reinfeld och Lööf.

Kristersson blev bra. Få se vem centern vaskar fram.
Senast redigerad av TyrgilScramasax Igår kl. 17:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in