Citat:
Ursprungligen postat av
Kokboksskeptiker
Tillåt mig skratta, tror du att dom höjda hyrorna skulle gå till arbetarna?
Det enda som kommer hända är att företagen gör mer vinst.
Om du går igång med ett enfaldigt flabb och säger irrelevanta saker så verker du inte ha klarat av att läsa det du citerade.
Jag förklarade varför bostadspriserna stiger. För det jag citerade berörde just det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kokboksskeptiker
Fast du kan ju inte bara "krympa ner ditt boende" om det blir dyrt överallt, samtidigt, för likt det jag skrev innan, så måste du bo någonstans.
Det går alldeles utmärkt.
Äldre tant inser att hennes lägenhet på 120 kvm börjar bli lite väl dyr, och så flyttar hon till en på 35 kvm i stället. Ungdomen som hyrde den innan flyttar hem till föräldrarna.
Upprepa nu detta för ett antal personer, ock så står Fastighetsbolagen med vakanser som gör att vinst har vänts till förlust. Just nu så förbrukar dom sitt egna kapital.
Här tar då mitt Fastighetsbolag och sänker hyran varvid mina vakanser försvinner. Och vi går plus igen.
Men ditt Fastighetsbolag håller fast vid de höga hyrorna. Och era vakanser bara ökar och ökar och så kommer konkursen och du förlorade allt.
I verkligheten pressar konkurrensen ned hyrorna till ett minimun.
Men det är i verkligheten det. I pamfletterna från kommunistiska partiet står helt andra saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kokboksskeptiker
Tycker du verkligen att det är ett samhälle att sträva mot
Med marknadshyra kommer det produceras precis så många HR som vi vill betala för.
Och det kommer gå att skaffa sig en HR tämligen omgående. I vilken stadsdel som helst.
Det underlättar rörlighet på marknaden, och att folk kan flytta till nya jobb. Det kommer bidra positivt till tillväxten.
Det finns bara fördelar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kokboksskeptiker
Jag tror inte heller ägarna vill förlora allt, jag tror enbart att dom är giriga. Skulle deras manöver misslyckas kommer man komma gråtandes till Pappa Staten om att få sina lån utlösta.
Din retorik stipulerar dock att ägarna vill förlora allt. Det är händelseförloppet du beskriver.
Finns väl inga exempel på där staten tagit över lån från andra.
Det staten ägnar sig åt är i stället att plundra, och att ställa till elände för andra.