Citat:
Ursprungligen postat av
Klappasäften
Hur kper man en warrant och lser ut den p lsendagen?
Det var den frsta jag kpte s jag var helt lost men ungefr s hr:
P Avanza om du gr in p TSLA s hittar du till hger "relaterade vrdepapper". Dr finns optioner, certifikat och warrants.
Avanza kommer krva viss kunskap s de kommer lta dig gra ett test tills du klarar det.
Jag rekommenderar att stta dig in i det. Annars kan det g p rven
Det finns olika warrants och de r utstllda av olika finansbolag. Det finns kp och sljwarrants.
Tror man att aktien ska g under exempelvis 100 s kan man "kpa sljwarrants" som ger dig rttigheten men inte skyldigheten att slja aktier fr 100 p lsendagen. Str aktien i 75 s tjnar du 25 per aktie du har rtt att slja. (Att du sjlv aldrig gt en enda av dessa aktier r det som r grejjen)
Men str aktien i 101 s r din warrant vrdels fr ingen kper rtten att slja ngonting fr 100 som de sjlva kan slja fr 101.
D.v.s den blir vrd 0kr !!!!!
Det som ven sker r att warranten i sig gr upp och ned i vrde baserat p hur rimligt eller orimligt det r att ditt bett ska g in fram till lsendagen.
Det r sllan en warrant fr en aktie. Snarare 100 warants = rtten att kpa en aktie.
Men warrants kostar otroligt lite s det blir nd mnga aktier.
Ngra saker jag lrt mig:
Priset funkar inte riktig i realtid d det stts av market maker. r man p svenska Avanza, kpt en warrant frn tysk bank fr ett amerikanskt vrdepapper s ska man inte stirra sig blind p vad siffrorna tillflligt visar. r ngon marknad stngd och market maker inte spottar ut ngonting s r priserna fel!
Hr fr man ha lite koll tydligen.
Ngon som r mer insatt n mig kanske kan hoppa in hr och korrigera mig om jag har fel.