Igår, 21:18
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Njae det ska man inte ha dligt samvete ver. Nr lper den ut d? Om ett par dagar eller veckor?

Mnader! 20 juni eller sista juni. Minns inte, och orkar inte kolla just nu. Var visst ngt med medelvrde ver ett antal dagar eller ngt ocks.
Citera
Igår, 21:24
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Mnader! 20 juni eller sista juni. Minns inte, och orkar inte kolla just nu. Var visst ngt med medelvrde ver ett antal dagar eller ngt ocks.

Held og lykke 🤞
Du fr hoppas p en recession annars talar den nyckfulla TSLA emot att den r rd i den hr utstrckningen en lngre tid n kanske en mnad till.
Brsen r otroligt spnnande nd, man fr ta chanser och faktiskt st till svar ekonomiskt fr sina beslut, lskar det!
terkommer skert och gratulerar nr jag aningen r luspank i sommar eller du r stenrik 😊
Citera
Igår, 21:27
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Held og lykke 🤞
Du fr hoppas p en recession annars talar den nyckfulla TSLA emot att den r rd i den hr utstrckningen en lngre tid n kanske en mnad till.
Brsen r otroligt spnnande nd, man fr ta chanser och faktiskt st till svar ekonomiskt fr sina beslut, lskar det!
terkommer skert och gratulerar nr jag aningen r luspank i sommar eller du r stenrik 😊

Frhoppningsvis har vi bda ngra andra aktieposter ocks och bygger inte vr lycka eller olycka p ett enda vrdepapper. haha!
Citera
Igår, 21:48
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Frhoppningsvis har vi bda ngra andra aktieposter ocks och bygger inte vr lycka eller olycka p ett enda vrdepapper. haha!

Kommer inom ngra veckor ha s pass stor procentdel TSLA att det skulle definitivt pverka min pension negativt om den gr till 0$ 😅

Men man fr flja sin intuition och inte bli fr knslosam ver det s ska det nog g bra.
Citera
Igår, 22:11
Medlem
Klappasftens avatar
Citat:
Jag r inte glad ver att ngon frlorar sina investerade pengar. Som jag sagt tidigare s rknar ven jag kallt med att frlora mitt riskfyllda bett p den hr warranten eftersom jag ska hlla den till lsendagen. Det r ju bara p kul nd.
Men just nu s blir mitt bett mindre och mindre orimligt fr varje dag som gr. Galet i sig!

Hur kper man en warrant och lser ut den p lsendagen?
Citera
Igår, 22:28
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur kper man en warrant och lser ut den p lsendagen?

Det var den frsta jag kpte s jag var helt lost men ungefr s hr:
P Avanza om du gr in p TSLA s hittar du till hger "relaterade vrdepapper". Dr finns optioner, certifikat och warrants.

Avanza kommer krva viss kunskap s de kommer lta dig gra ett test tills du klarar det.
Jag rekommenderar att stta dig in i det. Annars kan det g p rven

Det finns olika warrants och de r utstllda av olika finansbolag. Det finns kp och sljwarrants.

Tror man att aktien ska g under exempelvis 100 s kan man "kpa sljwarrants" som ger dig rttigheten men inte skyldigheten att slja aktier fr 100 p lsendagen. Str aktien i 75 s tjnar du 25 per aktie du har rtt att slja. (Att du sjlv aldrig gt en enda av dessa aktier r det som r grejjen)
Men str aktien i 101 s r din warrant vrdels fr ingen kper rtten att slja ngonting fr 100 som de sjlva kan slja fr 101. D.v.s den blir vrd 0kr !!!!!

Det som ven sker r att warranten i sig gr upp och ned i vrde baserat p hur rimligt eller orimligt det r att ditt bett ska g in fram till lsendagen.

Det r sllan en warrant fr en aktie. Snarare 100 warants = rtten att kpa en aktie.
Men warrants kostar otroligt lite s det blir nd mnga aktier.

Ngra saker jag lrt mig:

Priset funkar inte riktig i realtid d det stts av market maker. r man p svenska Avanza, kpt en warrant frn tysk bank fr ett amerikanskt vrdepapper s ska man inte stirra sig blind p vad siffrorna tillflligt visar. r ngon marknad stngd och market maker inte spottar ut ngonting s r priserna fel!
Hr fr man ha lite koll tydligen.

Ngon som r mer insatt n mig kanske kan hoppa in hr och korrigera mig om jag har fel.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick Igår kl. 22:31.
Citera
Idag, 00:35
Medlem
wwrs avatar
Svenskarnas frtroende fr Tesla p niv med Northvolt som aldrig levererat ett batteri, men ljugit om det samt snkt Scania, Volvo och Skellefte. Northvolt blste norrlndska byggfirmor som gick I konkurs och om byggfirmorna krver betalning fr de hotelsebrev frn amerikanska advokater. 88 miljarder av europeiska offentliga medel har brnts.

Teslabilar finns ju faktiskt. Det var nstan orttvist mot Tesla. 😄

Citat:
Northvolt, Tesla och H&M. Det r ngra av bolagen med smst frtroende bland svenskarna, enligt senaste frtroendebarometern.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...8754dd06e8f315
Senast redigerad av wwr Idag kl. 00:42.
Citera
Idag, 05:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det var den frsta jag kpte s jag var helt lost men ungefr s hr:
P Avanza om du gr in p TSLA s hittar du till hger "relaterade vrdepapper". Dr finns optioner, certifikat och warrants.

Avanza kommer krva viss kunskap s de kommer lta dig gra ett test tills du klarar det.
Jag rekommenderar att stta dig in i det. Annars kan det g p rven

Det finns olika warrants och de r utstllda av olika finansbolag. Det finns kp och sljwarrants.

Tror man att aktien ska g under exempelvis 100 s kan man "kpa sljwarrants" som ger dig rttigheten men inte skyldigheten att slja aktier fr 100 p lsendagen. Str aktien i 75 s tjnar du 25 per aktie du har rtt att slja. (Att du sjlv aldrig gt en enda av dessa aktier r det som r grejjen)
Men str aktien i 101 s r din warrant vrdels fr ingen kper rtten att slja ngonting fr 100 som de sjlva kan slja fr 101. D.v.s den blir vrd 0kr !!!!!

Det som ven sker r att warranten i sig gr upp och ned i vrde baserat p hur rimligt eller orimligt det r att ditt bett ska g in fram till lsendagen.

Det r sllan en warrant fr en aktie. Snarare 100 warants = rtten att kpa en aktie.
Men warrants kostar otroligt lite s det blir nd mnga aktier.

Ngra saker jag lrt mig:

Priset funkar inte riktig i realtid d det stts av market maker. r man p svenska Avanza, kpt en warrant frn tysk bank fr ett amerikanskt vrdepapper s ska man inte stirra sig blind p vad siffrorna tillflligt visar. r ngon marknad stngd och market maker inte spottar ut ngonting s r priserna fel!
Hr fr man ha lite koll tydligen.

Ngon som r mer insatt n mig kanske kan hoppa in hr och korrigera mig om jag har fel.
Du har ju gjort (hittills) en kanonaffr i din frsta warrantaffr.

TSLA5R 200SG nu ca 70 re? Upp ca 200% frn nr du kpte?

Men som sagt den r vrd noll om $TSLA ligger p 201 i juni.

Din plan r ju stt hlla till lsen. Fr att warranten ska vara vrd mer i lsen n den r nu ska Tesla vara under 193 i juni. r det var du tror?

Jag hade varit sugen p att slja den nu. 200% upp p ngra dagar r fantastiskt. Jag tror kanske inte lika mycket som du p att $TSLA ska ner under 193 i juni.

Ta inga rd av mig! Jag ville bara checka av att du r infrstdd med att ver 70 re nu motsvarar $TSLA under 193 vid lsen.
Citera
Idag, 05:36
Medlem
Madagascars avatar
Jag sg ett intressant frslag p twitter. Ngon freslog att Elon borde.brsintroducera SpaceX och ge frtur i IPOn till gare av $TSLA - och detta skulla f $TSLA att lyfta.

r detta en realistisk id eller drmmerier?
Senast redigerad av Madagascar Idag kl. 05:44.
Citera
Idag, 06:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag sg ett intressant frslag p twitter. Ngon freslog att Elon borde.brsintroducera SpaceX och ge frtur i IPOn till gare av $TSLA - och detta skulla f $TSLA att lyfta.

D kommer folk att f mer inblick i vad alla Starshipexplosioner kostar och att Starlink kanske inte alls fungerar s bra som psts. Har Elon verkligen byggt lasrar som skickar e-posten mellan 6000 satelliter som swischar runt i 7 km/sek hastighet? (eller i alla fall de nyaste satelliterna) Kan vi bara kra vra telefoner mot satelliter och spela video var som helst p jordklotet?

P bolagsstmman kommer folk att undra vad det r fr sk-t till misslyckad mnlandare SpaceX byggt. Aktiegarna kommer att protestera nr Elon sljer Starlink till ryssarna att kriga med men inte ppnade Starlink fr Ukraina nr de hade chansen att sl ut hela den ryska flottan. Musk har regelbundna samtal med Putin men vanligt folk frstr att deras land i praktiken ligger i krig mot Ryssland.

Det kan bli intressanta bolagsstmmor: Skall vi lta vra satelliter kriga fr vrt land eller fr ryssarna. Hur mycket betalar ryssarna? ...

Har svrt att se att brsintroduktion av SpaceX skulle kunna ske. Speciellt inte av hela fretaget. Lngt tillbaka talades om att introducera Starlink, men det var nog bara snack som Elon till sist avslog, vad jag minns.
Senast redigerad av wwr Idag kl. 06:56.
Citera
Idag, 08:05
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Du har ju gjort (hittills) en kanonaffr i din frsta warrantaffr.

TSLA5R 200SG nu ca 70 re? Upp ca 200% frn nr du kpte?

Men som sagt den r vrd noll om $TSLA ligger p 201 i juni.

Din plan r ju stt hlla till lsen. Fr att warranten ska vara vrd mer i lsen n den r nu ska Tesla vara under 193 i juni. r det var du tror?

Jag hade varit sugen p att slja den nu. 200% upp p ngra dagar r fantastiskt. Jag tror kanske inte lika mycket som du p att $TSLA ska ner under 193 i juni.

Ta inga rd av mig! Jag ville bara checka av att du r infrstdd med att ver 70 re nu motsvarar $TSLA under 193 vid lsen.

Jag tror ungefr runt 180% nu ink avgifterna. Var ju s liten post. Jag behller!

Inte fr att jag tror att det r en bra affr p lsendagen men fr att det r lite kul fr trden. Det hr r ju mer gjort p kul n ngt annat.

Men hade jag haft en inriktning med den hr posten som varit att n max ROI s tror jag att jag antagligen skulle ha is i magen och se vad yttlerligare en vecka eller tv gr fr Teslas kurs. Som du sger. Ned till 193 r kanske inte ens rimligt i min vrld men pre election levels runt 210 p kortare sikt n juni r nu fullt mjligt faktiskt.
Citera
Idag, 08:19
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Det hr r vad jag tror:
Det hr var nog realistiskt innan hela den hr soppan (ur ett investeringsperspektiv) med Elons starka stllningstagande brjade.

Just nu tror jag det finns oskerheter som rr just Elon. Observera att jag pstr ingenting med skerhet som full blown Elon haters gr, men jag lgger in en kommentar att det r mjligt att vlbefinnandet inte r p top och att han tar mediciner fr att kontrollera det.

Hans publika framtrdanden varierar frn att faktiskt vara skarpa och kontrollerade ibland (som vid kabinettsbesket) och way out there ibland (som p scenen p CPAC).

S jag vet inte om andra gare och management p SpaceX och Tesla nskar detta p top ovanfr allt annat kaos just nu.

Som scenario s r det i och fr sig realistiskt!!!
Detta eftersom Elon har en s stark kontroll ver bda bolagen s det rcker med att han vaknar upp en dag och ser detta framfr sig s sker det antagligen p rekordtid sen.

Faktum r att mitt absolut frsta varningstecken som jag fick d det kom till Elon var den dag han vaknade upp och kom p att han skulle slja Tesla till Saudierna. Det var s utanfr karaktren att jag brjade undra om allt innan bara var ett spel. En helt konstgjord karaktr alls. Innan dess var jag 100% Elon fanboy. Upp till den dagen hade han enbart drivit ett "rdda klimatet" narrativ och helt pltsligt var han beredd att slja Tesla p en dag till oljescheikarna om priset var rtt. Utan att blinka. Utan att bry sig vad de gr med fretaget. Det var dr jag frst knnde att ngonting r off.

Att FSD, eller Optimus tar tid r en sak.
Men Elons affrsmssiga omstruktureringar gr ofta i blixtens hastighet.
Det r s han jobbar.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick Idag kl. 08:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in