Igår, 22:38
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Måste det verkligen göras en ny tråd om varje uttalande från Trump? Ta ett djupt andetag nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Blir ju lätt så när varje uttalande från Trump är häpnadsväckande, verklighetsfrånvänt och ofattbart historielöst.
Lägg därtill att Trump är världens mäktigaste man, vars hugskott kan i grunden förändra hela livet för miljarder människor.
Citera
Igår, 22:38
Medlem
Inhale82s avatar
Vi är vana vid sånt här, vi har ju för fan 25% tull vid import från samtliga länder utanför EU.
Så för gemene man kommer det väl inte ens märkas av.

Större Amerikanska bolag som bedriver handel däremot kommer det svida för.
Men de kan gott betala 25%.
Men det beror på vad Trump menar med "Tariffs"
När han fått frågor från journalister om detta så verkar han ju inte ens veta hur systemet är upplagt.
Tariff betyder ju "taxa" och både skatt och sedvanlig moms är ju just det, taxor och cash in till staten.

Ska Amerikanska importörer få betala "X" antal procent i importmoms (VAT) först och sen 25% tull utöver det?
Citera
Igår, 22:41
Medlem
Mia-Rovys avatar
Just nu så fortsätter amerikanska index att falla ännu mer, och Europa går upp i alla fall jämfört med 1 månad tillbaka

Hittills har Trumps politik inte varit en jättehit ekonomiskt

Roligast av allt är ju att Tesla sjunker som en sten med😄 -28.48% på en månad. Tänk dig att förlora nära en tredjedel av allt du äger (ur företaget Teslas perspektiv, jag vet att mongolidens autistpolare har fler företag som t.ex. SpaceX som drivs av bidrag från de myndigheter han plötsligt har kontroll över som finansieras av skattepengar). Den lär svida i alla fall lite.

USA:
DJ -2.77%
NASDAQ 100 -3.15%

Europa:
STOXX 600 4.82%

Och nej, jag fattar inte hur Europa kan gå upp, rimligtvis lär alla förlora på det. Jag hade väntat mig att USA skulle minska lite mer bara, inte att Europa till och med skulle gå upp

Jag sålde lyckligtvis av det mesta i USA för att gå över till europeiskt försvar, just europeiskt försvar var såklart väntat att det skulle gå upp som en raket, men att europa överlag har gått upp förvånade mig. Kanske är det för framtida potentiella avtal med andra marknader?

Kanske kan vara gynnsamt när USA plötsligt vill isolera sig? Det kanske finns många som är villiga att hitta nya partners. Och USA har väl i sin ”attackera randomly alla nära vänner på bisarra sätt”-strategi snart bränt alla broar när det gäller ämnet pålitliga partners
Senast redigerad av Mia-Rovy Igår kl. 23:28.
Citera
Igår, 22:47
Medlem
Men hur tänker Trump här? EU kommer ju svara med samma sak!

Det blir ju plus minus noll!?

Vad vinner USA på detta?
Citera
Igår, 22:49
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Nu har Trump Trumpat igen.

https://www.svd.se/a/Jb2xo6/trump-avtalet-gor-oss-rika

Vilken jävla världsbild. Det här är väl ett klassiskt fall av att själv framkalla det man mest vill undvika.

Förhoppningsvis får vi ett mer sammansvetsat EU så småningom. Beväpnat till tänderna och herre över sitt eget öde.

Han är slut i huvudet, enligt många en pajas. Med tanke på allt dumt han har kläckt ur sig genom de senaste åren så undrar man om det verkligen inte fanns nån bättre. Han kommer att ställa till det rejält för USA.
Citera
Igår, 22:51
Medlem
Westgoethes avatar
USA sluter sig kring sig själv. Ryssen kommer decimeras i Ukraina och falla sönder i sina sammansatta stater eller bli lydstat under Kina. Kina fyller tomrummet som USA lämnar. Muslimska världen fortsätter invadera Europa som kommer även det bli en failed state helt ägd av Kina. Jag ser tyvärr inget positivt alls i världsläget de kommande 25 åren.

Däremot kommer våren snart och då kan jag rulla ut motorcyklarna - det ser jag fram emot. Man får glädjas i det lilla för än så länge är det okej att spela AC/DC och dricka sprit.
Citera
Igår, 22:55
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Make America A Circus.

America already is a circus and has been for a long time.
Citera
Igår, 22:58
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellerinen-2
America already is a circus and has been for a long time.
Jo, det är ett stort land med en massa egocentriker men hur mycket cirkus klarar dom , ni?
Citera
Igår, 22:59
Medlem
Måste medge att jag börjar tröttna på många av Trump's tokiga uttalanden och lögner även om jag fortfarande är positiv till att han vann över Harris.
Citera
Igår, 23:00
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Var det inte en konspirationsteori om att han var en rysk agent. Det känns nästan så, då han på två månader gjort sig ovän med massor av sina tidigare allierade, och närmat sig Ryssland.

Europa har många brister, men detta kommer stärka vår gemenskap, och skapa ett enormt agg mot USA.

Vi kommer se mera utveckling av IT i Europa, mera inerna utbytesprojekt, och en starkare anknytning till euron tror jag.
Citera
Igår, 23:01
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Man vet ju hur USA skulle svara om EU skulle kontra med tullar "Vi kommer dra tillbaka alla amerikanska soldater och utrustning från Europa, och införa visumkrav på alla länder"

Hoppas att USA lämnar med all sin utrustning för då försvinner en stor av deras skydd mot främmande ICBMs.
Det är ju det han vill, bort med alla soldater så ryssen sen kan härja fritt här
Citera
Igår, 23:02
Medlem
Citat:
Kul att du kallar en högerkonservativ för tokvänster, jag tror min poäng gick fram
Det är ingen åsikt att föra fram desinformation om att " europa blir islamistiskt" det är bara desinformation.
Om/när den muslimska populationen över 50% blir länderna troligen islamistiska, finns inga undantag i världen. Demografin pekar ditåt. Var är "desinformationen" ditt cp?

Citat:
Det missade jag när föreslog trump det?

Det finns tullar åt båda håll men inga 25%?som clownen tänker införa
Har varit 10% på bilar, betydligt mer än usas 2,5. Usa får väl sätta vilka tullar de vill? Kul att se er hycklare gapa, när EU varit lika "isolationistiska" var det tyst.. Ja, du verkar vara en jävla clown.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-ja-till-biltullar
Senast redigerad av sweintoo Igår kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in