Idag, 01:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omco95
Det verkar som att alla blir rika på det.

Sunda förnuftet säger att alla utan undantag blir stormrika på day trading. Det är bara att ladda ned rekommenderad programvara och stoppa in alla pengar man har.

Utan basala kunskaper på området kan jag inte se vad som skulle kunna gå fel?

Lycka till!

(Bara att fråga om råd inom detta här på FB tyder väl på att TS är en lågintensiv tänkare av rang?)
Citera
Idag, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sunda förnuftet säger att alla utan undantag blir stormrika på day trading. Det är bara att ladda ned rekommenderad programvara och stoppa in alla pengar man har.

Utan basala kunskaper på området kan jag inte se vad som skulle kunna gå fel?

Lycka till!

(Bara att fråga om råd inom detta här på FB tyder väl på att TS är en lågintensiv tänkare av rang?)
Jag menar förstås med kunskap inom området.
Citera
Idag, 01:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag menar förstås med kunskap inom området.

Verkar inte den kunskapen främst bestå i att på ett semilagligt sätt blåsa lättlurade offer på deras pengar?
Citera
Idag, 01:50
Medlem
Citat:
Verkar inte den kunskapen främst bestå i att på ett semilagligt sätt blåsa lättlurade offer på deras pengar?
Det är just den uppfattningen jag delar också, men påståendet är att det är hög-aktuellt och för många använder sig utav det samt tjänar på det.
Citera
Idag, 01:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är just den uppfattningen jag delar också, men påståendet är att det är hög-aktuellt och för många använder sig utav det samt tjänar på det.

Det tror jag också, men det är knappast de okunniga och nyfikna nybörjarna som tjänar storkovan på detta.

Hela systemet måste väl matas med friska pengar i någon ände för att rulla på tänker jag.

I den ekvationen har nog inte nybörjarna de bästa förutsättningarna.
Citera
Idag, 01:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipsochdipp
Hej, jag är daytrader

10 års erfarenhet
Lite sömn
Proptrader

Jag svarar på max 2 frågor

1. Hur mycket har du tjänat netto på 10 år?
2. Var ditt senaste svar en ny lögn?
Citera
Idag, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Har hört lite olika siffror men 85%+ förlorar. Så dom flesta är losers. Dom lär sig minimalt med TA och tror att dom är proffs, men dom lär sig inte hantera känslor och är för giriga, sedan blir dom brända och kallar daytrading för scam osv.

Losers helt enkelt.

Det går absolut att bli framgångsrik som daytrader, men som allt annat här i livet, det tar tid att bemästra och dom flesta människor är misslyckade förlorare som inte har det som krävs.

Bland alla självutnämnda proffs där ute som påstås sig sälja det hemliga knepet är i dom flesta fallen skit. Vad man behöver göra är lära sig riskhantering och sedan många timmar praktiskt utövande och hitta en metod som passar en.

Du är inne på något.

Utan en riskhantering så är en djupgående förståelse för marknadsdynamik och algoritmiska handelsmönster inte en fungerande tradingstrategi.

Men riskhantering behöver inte bara handla om RRR utan kan också handla om vilken trade du väljer att ta baserat på prisets volatilitetsomfång för den aktuella perioden. Med det menat, så kan en A+ setup vara något man värderar utifrån omständigheterna och inte bara för att det ÄR en A+ setup.

Det är här man skalar sin position om det är fördelaktigt, baserat på vilket instrument man handlar då.

Säkert 90% som försöker sig på trading kommer inte förstå priceaction på djupet, tidsaspekten. De saknar intresse att spendera nätter att lära sig tolka information som motsvarar en teknisk indikator etc...
Citera
Idag, 05:22
Medlem
Citat:
1. Hur mycket har du tjänat netto på 10 år?
2. Var ditt senaste svar en ny lögn?

Dina frågor är ointressanta eftersom jag lika gärna kan ljuga.

Hade jag varit du, så hade jag frågat något som exempelvis chatGPT inte hade kunnat svara på utan rätt prompting och avslöjat den vägen.

Jag tror inte du sysslar med trading, du har det inte i dig helt enkelt...Sorry.
Citera
Idag, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det är ju ett heltidsjobb då. Så ja, han tjänar 40000 i månaden före skatten på ISK/KF.
Jag tjänar något mer efter skatt på att jobba (är dock sjukskriven idag).
Men han sitter säkert och handlar på USA börsen sent på kvällen, och vem vet hur många timmar i veckan det blir.
Ja, jag skulle påstå att det är ett heltidsjobb i den grad att du ALDRIG är ledig, inte ens när börsen är stängd. Stockholmsbörsen öppen 09:00-17:30, USA 15:30-22:00, när börsen väl är stängd går tiden till att läsa nyheter, göra TA, djupdyka i årsrapporter m.m..
Citera
Idag, 07:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Hej alla glada flashbackers!

Jag är en vanlig knegare som varken är fattig eller rik och nu när man kommer upp i åldern börjar man fundera mera på det här med att spara pengar och liknande.

Konstant i mina flöden på sociala medier så ser jag kompisar som lägger upp om hur framgångsrika de är med deras "Online Trading" eller "Day Trading" och endel går ut hårt med att de bygger egna teams med AI som sköter hela jobbet åt dom.

Så bra! Då kan de liksom sova medans AI drar in pengar åt dom varje dag osv..

Har till och med nu en gammal kamrat som varit jävligt misslyckad i livet pga droger, alkohol och ingen inkomst osv.. Till och med han har hoppat på tåget och "Detta går riktigt bra nu med Online Trading alltså WOW vilken grej!"

- Om det är så fett, Varför gör inte alla i världen detta? Eller är det nu som det börjar?

- Är det här med trading bara en löjlig trend kanske?

- Bör man själv hoppa på det eller inte? Jag menar om alla säger att det är så jävla bra hela tiden..

Vad är det för AI system folk pratar om som drar in pengar åt en? Låter ju sjukt märkligt.

Cheers

Det är en löjlig trend att vem som helst kan gå in och tjäna bra med pengar genom handel på små upplösningar typ 1-60 minuter helt utan att lägga ned ordentligt med tid på att lära sig saker.

Dina kompisar överkompenserar, folk sitter inte och delar sina trades publikt då den stora massan ändå inte förstår trading. De som når framgång har för länge sedan inget behov av att bevisa något och kommer i de flesta fall ändå förlora sina trades (men vara lönsamma ändå).

Det är dock fantastiskt att du har så många vänner som med enkelhet börjat bli lönsamma med trading, då det de flesta tar det 3-8 år att nå lönsamhet och är något av ett arbete. Merparten av alla (tänk 99.9999%) når aldrig lönsamhet oavsett nedlagd tid.

Detta kan liknas med att springa in på ett sjukhus och leka kirurg; bara för att man fysiskt kan hålla i en skalpell betyder det inte att man plötsligt kan titulera sig kirurg och att det bara är att börja hugga lite i någon för att lösa problem. Viss erfarenhet och bildning inom området krävs.

Du kan såklart försöka ändå men räkna på 3-8 år innan du når lönsamhet och se det mer som ett yrke som kräver kunskaper och erfarenhet att bli bra på likt alla andra yrken.
Citera
Idag, 07:35
Medlem
Jag gör en del trades om jag har tid över på jobbet. Inte fler än 6 trades/dag ialf. Kanske drar in 10-20k extra i månaden. Använder inte några certifikat. Bara aktier

Ngn nämnde här i tråden om känslor och girighet, det håller jag absolut med om. Det är något jag blivit otroligt bättre med senaste åren.
Citera
Idag, 07:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipsochdipp
Du är inne på något.

Utan en riskhantering så är en djupgående förståelse för marknadsdynamik och algoritmiska handelsmönster inte en fungerande tradingstrategi.

Men riskhantering behöver inte bara handla om RRR utan kan också handla om vilken trade du väljer att ta baserat på prisets volatilitetsomfång för den aktuella perioden. Med det menat, så kan en A+ setup vara något man värderar utifrån omständigheterna och inte bara för att det ÄR en A+ setup.

Det är här man skalar sin position om det är fördelaktigt, baserat på vilket instrument man handlar då.

Säkert 90% som försöker sig på trading kommer inte förstå priceaction på djupet, tidsaspekten. De saknar intresse att spendera nätter att lära sig tolka information som motsvarar en teknisk indikator etc...

A+ setup? Du pratar om risk först och sedan "A+". Snarare är det så att det "A+" som existerar är hur konsekvent personen som exekverar är samt att den har ett system där risk kontra vinst är till dennes fördel (R). Mångmiljonärer och svenske Kristjan förlorar t ex i 70-85% av fallen (15-30% WR) men var god för över 80 miljoner sist jag tittade. Dvs någon som lagt långt över 10 år förlorar för det mesta och nästintill alltid men är ändå lönsam. Han har uppenbart ingen "A+ setup" då de flesta köp går till förlust

Matematiskt är det enkelt:
1. Du förlorar 9/10 gånger
2. När du vgår med vinst gör du 20 gånger mer kontra risken

Förlist: -9R
Vinst: 20R
Total vinst: 11R

I det här tillspetsade exemplet förlorar man i 90% av fallen men är lönsam ändå. Kalkylen är enkel, men de flesta kommer aldrig över eller lär sig tolerera detdör varpå de flesta endast förlorar och aldrig når lönsamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in