Idag, 07:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Jag hade börjat med att svälta mig ett par månader och promenerat en mil om dagen en tid. Hade använt mig av hemmaträning och utegym i något halvår innan jag började gymma.

Ja, att gå ner i vikt handlar om svält och hård träning. Kanske låter jobbigt men livet är hårda puckar.

Mobbning är heller inget farligt. Utan det kan handla om tuff kärlek ibland. Skammen finns där av en anledning.

Nej man ska inte svälta kroppen. absolut inte. Snarare ge kroppen den näring den faktiskt frågar efter. varken mer eller mindre. Men är man kraftigt överviktig kan man fasta ganska hårt och använda sig av energin som finns i fettet på kroppen. Vad man aldrig får glömma bort i sådana lägen är att kroppen behöver salt och vatten. Det kan vara direkt farligt att svälta kroppen utan att tillföra salt.

Det stora problemet med svältstrategin är att det kan slå tillbaka då kroppen förstås inte gillar detta läge och kommer att försöka göra allt för att inte rubba tillståndet. Det som verkar fungera för att motverka bakslag är att i början gå på kaloriunderskott, men sedan när man når normalvikten försöka äta sig mätt med rätt slags kost och hålla i sin fasta. Minst 16 timmar per dygn är inte svårt när man vant sig vid det.

En mer hållbar strategi för att permanent göra sig av med fetma och övervikt är att initialt lägga sig på ett visst underskott, men inte för stort. Säg 1200 kcal med rätt slags kost och hålla fast strikt vid det tills målvikten nås. Detta ska kombineras med periodisk fasta. om minst 16 timmar per dygn.

När målvikten nås måste man börja lyssna på kroppen och äta sig mätt, men fortsätta att hålla i fastan. På så sätt kan man hålla sig kvar på normalvikt utan att åka jojo.
Citera
Idag, 07:43
Medlem
Hagis124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manyyears
Ja, frågan är enkel och behöver ärliga svar.
Jag är tjock och vill börja träna. Men mitt låga självförtroende gör att jag är livrädd att få snea blickar eller till och med kommentarer. Bor i en mindre stad så risk finns att någon känner mig.
Ärligt, tänker ni saker om dom som tränar, och speciellt någon som är nybörjare, ganska dålig och tjock?

Folk kommer snarare tycka du är grym som gör något åt din ”fetma” .
Skit i vad andra tycker om 2-3 månader så har du inte dåligt självförtroende när du ser dig i spegeln igen.

Gör något åt det eller skit i det. Its up to you!
Citera
Idag, 07:44
Medlem
DenArgaNegerns avatar
En tjockis som kör kardio dömer man aldrig ut. Dvs, pulsträning såsom, bandet, cykeln osv.
Citera
Idag, 07:44
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Gå till vårdcentralen och fråga om du kan få "motion på recept" i någon grupp tillsammans med andra tjockisar. Eller gå på vattengymnastik (som kan heta lite olika saker) på den kommunala simhallen, där finns det många tjocka också! Även de gym som brukar finnas på kommunala simhallar, attraherar tjockisar. De lättare grupperna på Friskis o Svettis likaså. Det du ska undvika är högprofilerade privata gym där alla är träningsgalningar. Annars kan du ju börja gå ned genom att gå långa promenader, kanske med gåstavar för att avlasta höfter, knän och fötter lite i början.

Den sortens träning tappar man inte särskilt mycket vikt på dock även det såklart har positiva hälsoeffekter i övrigt.

Vill man minska i vikt så är det styrketräning minst 3 ggr i veckan som gäller. Börja lätt och öka stegvis efterhand som kroppen säger att den vill ha mer.
Citera
Idag, 07:45
Medlem
Hagis124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej man ska inte svälta kroppen. absolut inte. Snarare ge kroppen den näring den faktiskt frågar efter. varken mer eller mindre. Men är man kraftigt överviktig kan man fasta ganska hårt och använda sig av energin som finns i fettet på kroppen. Vad man aldrig får glömma bort i sådana lägen är att kroppen behöver salt och vatten. Det kan vara direkt farligt att svälta kroppen utan att tillföra salt.

Det stora problemet med svältstrategin är att det kan slå tillbaka då kroppen förstås inte gillar detta läge och kommer att försöka göra allt för att inte rubba tillståndet. Det som verkar fungera för att motverka bakslag är att i början gå på kaloriunderskott, men sedan när man når normalvikten försöka äta sig mätt med rätt slags kost och hålla i sin fasta. Minst 16 timmar per dygn är inte svårt när man vant sig vid det.

En mer hållbar strategi för att permanent göra sig av med fetma och övervikt är att initialt lägga sig på ett visst underskott, men inte för stort. Säg 1200 kcal med rätt slags kost och hålla fast strikt vid det tills målvikten nås. Detta ska kombineras med periodisk fasta. om minst 16 timmar per dygn.

När målvikten nås måste man börja lyssna på kroppen och äta sig mätt, men fortsätta att hålla i fastan. På så sätt kan man hålla sig kvar på normalvikt utan att åka jojo.

Ät som vanligt! Skippa allt socker intag, snacks på vardagar samt på helgerna, alla snacks! Sen börjar du röra på dig mer! Du kommer göra av med en mer kalorier än vad du någonsin har gjort tidigare. Gå inte ner på 1200kcal som föregående skribent skrev… Idioti om du inte är i form och vet vad du sysslar med.

Ta heller inte bort fett , kolhydrater osv, du behöver det för att kroppen ska fungera.
Citera
Idag, 07:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Den sortens träning tappar man inte särskilt mycket vikt på dock även det såklart har positiva hälsoeffekter i övrigt.

Vill man minska i vikt så är det styrketräning minst 3 ggr i veckan som gäller. Börja lätt och öka stegvis efterhand som kroppen säger att den vill ha mer.

Ja, men är man jättetjock (vi vet inte exakt hur tjock TS är) så är det både fysiskt och psykiskt svårt att gå från 0 till 100 på det sättet. Mycket bättre att mjukstarta. Och samtidigt kontrollera kosten, såklart.
Citera
Idag, 07:47
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej man ska inte svälta kroppen. absolut inte. Snarare ge kroppen den näring den faktiskt frågar efter. varken mer eller mindre.

Exakt detta. Min erfarenhet är att hård träning kombinerat med ett bra kaloriintag ökar förbränningen jämfört med hård träning och svält, då går ju kroppen in i depåläge istället och börjar lagra energi. Dvs, att äta bra och mycket kan hjälpa en att minska i vikt på sikt.
Citera
Idag, 07:49
Medlem
Jag är tjock, började träna på lokala fitnessklubben för ett år sedan ca. Jag kan garantera dig att ingen där bryr sig om dig och ditt utseende. Möjligen kan någon störa sig om du luktar blöt hund innan du ens börjat men nej, folk är där för sin egen skull, inte för att klanka ner på andra som försöker.
Citera
Idag, 07:49
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men är man jättetjock (vi vet inte exakt hur tjock TS är) så är det både fysiskt och psykiskt svårt att gå från 0 till 100 på det sättet. Mycket bättre att mjukstarta. Och samtidigt kontrollera kosten, såklart.

Det har du rätt i. Det är ett bra sätt att bygga upp träningsrutinen och att vänja kroppen vid behov av träning. Men det kräver en del mental uthållighet för att fortsätta genom det i ett halvår eller så utan att få jättemycket resultat.
Citera
Idag, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Börja med att äta bättre och promenera två timmar om dagen.
Ja och bär solglasögon så ser du inte om folk glor
För folk glor alltid
Även om du är smal eller tjock fin eller ful
Citera
Idag, 08:13
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag har alltid tyckt tjockisar på gym förtjänar respekt för att de vill göra en livsförändring.

Dessutom är ingen muskulös på en gång.

Men som andra skrivit, köp 2 15kilos vikter, träna armar, axlar, rygg, situps, armhävningar, ät rätt och promenera raskt i 6 månader så sparar du gympengar och slipper dina blickar när du sen knallar in på gymmet och ser friskare ut.
Senast redigerad av Wyrdkin Idag kl. 08:16.
Citera
Idag, 08:18
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Säger den manipulativa narcisten vars trick enkelt genomskådas & avslöjas i tron om att ingen märker & frågar sen varför den är hatad av ALLA på jobbet.

Helt enkelt.
Var inte en manipulativ narcisist. <-- Det är ett dåligt råd!

Finns ingen här som har tjatat om att vara en "manipulativ narcisist". Lugna ner dig en smula. Vi pratar inte heller om något jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in