2025-01-27, 03:05
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja. Satans idioter som drev in oss i Nato.

---

Hörni alla Nato-vurmare, är ni glada nu att ni hejade in oss i Nato nu när Trump är Commander in Chief i USA och därmed mest inflytelserik i Nato? Någon som ångrar sin Natovurm?

Jag kan inte tala för alla. Själv så har jag sedan mitten av 80-talet tyckt att Sverige borde bli medlem. Så jag ångrar inget och är mycket glad.
Trump kommer kanske ställa till det för Nato. Till och med lämna. Trump har uppenbarligen sina nycker.
Även om Trump/USA skulle få för sig att lämna Nato, så kommer det att finnas kvar en försvarsallians i Europa.

Om jag inte tolkar det här inlägget av dig helt fel, så har du tidigare förstått fördelarna med Nato.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja Putin ska rulla in med "fredsbevarande styrkor", så ja - Kiev lär sluta med sina beskjutningar.

Kiev får nog ge upp tron att de kan återfå kontrollen över dessa områden. Fast det hade Kiev kanske redan gett upp.

En effekt av ryssarnas Krimifiering av Luhansk och Donetsk är att det nu har blivit än mer angeläget för övriga Ukraina att gå med i NATO. Just detta förvånar mig med Putin's tilltag...
Citera
2025-01-27, 07:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Trump kommer kanske ställa till det för Nato. Till och med lämna. Trump har uppenbarligen sina nycker.
Även om Trump/USA skulle få för sig att lämna Nato, så kommer det att finnas kvar en försvarsallians i Europa.

Om jag inte tolkar det här inlägget av dig helt fel, så har du tidigare förstått fördelarna med Nato.
Trump kan göra värre saker än att lämna Nato. Ni vurmare begriper ofta inte att ett svenskt Nato-medlemskap betyder att man ger upp stora delar av sin självständighet. Och nu är den fastlåst under Trump, ett av de största arslens i jordens historia - han begriper inte ens vad demokrati är - än mindre värdesätter han den. Och nu har ni dessutom bjudit in amerikanska baser i Sverige - som superarslet är högste chef för - tvi vale!!

Mitt förra inlägg handlade om rest-Ukraina. Inte om Sverige. Om man tror att det finns risk att Putin skulle invadera Sverige, så är man hjärntvättad av det militärindistruella komplexet.

Och eftersom Nato-vurmare har svårt att begripa och ofta har sylt i ryggen, så ska jag upprepa - jag tyckte att Sverige kunde fortsätta stödja Ukraina - även militärt - utan att bli medlemmar i Nato.
Senast redigerad av Madagascar 2025-01-27 kl. 07:36.
Citera
2025-02-14, 02:50
Medlem
Korv-Bajss avatar
Och nu, mindre än ett år efter att vi gick med i NATO, har NATO slutat fungera.

https://www.svtplay.se/video/KrQyJzW...a&position=760
Citera
2025-02-16, 18:48
Medlem
Efter helgens säkerhetskonferens i München väcks frågan om Sveriges NATO-inträde var en felinvestering, särskilt eftersom USA överväger att minska sitt engagemang i alliansen. Om USA drar tillbaka sitt stöd kan Sveriges säkerhet bli mer osäker, vilket gör medlemskapet mindre värdefullt än vad man först trott.
Citera
2025-02-16, 19:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Efter helgens säkerhetskonferens i München väcks frågan om Sveriges NATO-inträde var en felinvestering, särskilt eftersom USA överväger att minska sitt engagemang i alliansen. Om USA drar tillbaka sitt stöd kan Sveriges säkerhet bli mer osäker, vilket gör medlemskapet mindre värdefullt än vad man först trott.
Bara en idiot spekulerar i vinst och förlust när det gäller Natomedlemskapet. Orsaken till medlemskapet är aldrig igen ska Sverige står vid sidan och se på. Sedan om det skadar eller gynnar just Sverige har inte med saken att göra
Citera
2025-02-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Bara en idiot spekulerar i vinst och förlust när det gäller Natomedlemskapet. Orsaken till medlemskapet är aldrig igen ska Sverige står vid sidan och se på. Sedan om det skadar eller gynnar just Sverige har inte med saken att göra
Sverige bör ha en mer transaktionell syn på sitt Nato-medlemskap och fokusera på vad vi konkret får ut av det. Vårt engagemang bör stå i proportion till de säkerhetsgarantier och fördelar vi erhåller, istället för att enbart drivas av solidaritet. Nato är en allians, men också ett avtal där vi måste säkerställa att våra intressen prioriteras.
Citera
2025-02-18, 20:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Har varit en del motstånd angående landets försvarsutgifter och Natos ribba, men kollar man historiskt har det länge varit ett sluttande plan. Sluta gnäll. Notera att det här är andel av BNP och inte nån jäkla inträdesbiljett som Trump kanske fått nån att tro (för att han trott det). Havererar Nato, eller behöver stöpas om, så är en upprustning bara ännu mer viktig.
Citera
2025-03-01, 09:50
Medlem
USA ser Ryssland som partner
Europa ser Ryssland som fiende
och där var militäralliansen över.
Citera
2025-03-01, 10:49
Medlem
är det dom här vi ska skicka till baltikum och stoppa ryssen?

"Är då de som promenerar förbi riksdagshuset i centrala Stockholm själva beredda att försvara Sverige, när USA inte längre är där?

– Absolut. Bortsett från min ålder skulle jag absolut göra det. Mentalt ja, säger Mona Udd.

– Jag känner att jag vill försvara min familj, säger Emma Pellbring.

– Jag vill inte göra det egentligen men om jag blir kallad till värnplikten gör jag det, säger Wilma Andersson.

– Alltså, det skulle jag nog inte våga egentligen tror jag, säger Meja Gustafsson."

https://www.tv4.se/artikel/5fcEx9hjq...mps-tilltraede
Citera
2025-03-01, 12:48
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
USA ser Ryssland som partner
Europa ser Ryssland som fiende
och där var militäralliansen över.

Nej haha. Nato kommer leva kvar och USA har en ny president i framtiden.
Folk måste sluta upp och doomposta varje gång Trump eller Shady Vance säger nåt otäckt.
Sansa dig.
Citera
2025-03-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nej haha. Nato kommer leva kvar och USA har en ny president i framtiden.
Folk måste sluta upp och doomposta varje gång Trump eller Shady Vance säger nåt otäckt.
Sansa dig.
Att diskutera spänningar inom NATO är inte doomposting, utan snarare en realistisk analys av de nuvarande geopolitiken. USA:s politiska riktning kan variera kraftigt beroende på vilken administration som styr, vilket påverkar engagemanget i Europa.
Senast redigerad av 2006 2025-03-01 kl. 14:09.
Citera
2025-03-01, 14:43
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Att diskutera spänningar inom NATO är inte doomposting, utan snarare en realistisk analys av de nuvarande geopolitiken. USA:s politiska riktning kan variera kraftigt beroende på vilken administration som styr, vilket påverkar engagemanget i Europa.

Jo du doompostade. Att idiotfan Trump säger en massa trams det har han gjort sedan 2016, så det är inget nytt. I morgon säger han säkert nåt annat.
Titta på vad karln gör i stället för att hetsa upp sig över retoriken. Men om du är så besatt av vartenda litet ord som kommer så lyssna extra noga vad han också sa gällande Polen. Han sa att amerikanska trupper kommer fortsättningsvis vara stationerade i Polen, och USA kommer också leva upp artikel 5 gällande Nato.

Oavsett så kommer Nato fortfarande leva vidare, med eller utan ett lika engagerat USA som vi är van vid.
Det kommer också komma en tid när Trump inte är president längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in