Håller väl med till viss del. Lätt är det ju inte, men bli museipedagog är ju inte helt omöjligt om du får in en fot någonstans med hjälp av ett sommarvikariat. Ofta sänker de kraven lite (kanske inte officiellt i jobbannonser) och du kan ofta få sånna jobb så länge du har någon utbildning som är hyfsat relevant. Sen gör du ett förbannat bra jobb under sommaren och blir omtyckt av dina medarbetare så kan du hoppas på förlängning.
Annars är det nog resejobb som grävare som gäller. Utbyggnaden längs E22 är ju het nu när de gäller uppdragsarkeologi.
...men som vanligt, med precis vad som helst. Känner du folk på rätt ställe spelar det typ noll roll vad du har för utbildning. Så är du en social varelse som har lätt att bli omtyckt av alla så är väl det lättaste att mingla och hitta "kompisar" på rätt ställe.
Som rubriken lyder. jag håller på med min kandidatuppsats och känner att denna nivå räcker för mig. Men vilka arbetsmöjligheter har jag med en kandidat? Har en kompis som är väldigt aktiv och tog sin master. hon och hennes kille har jobbat i Tyskland det senaste året och visst de har haft goda förmåner, gratis logi, mat och tom en bil de fick glida omkring med. dock så var lönen inget att hurra över i min mening. Vad anser och tror ni om mina möjligheter att arbeta inom arkeologi, dock så anser jag att det är en mångfacetterad utbildning inom historia men det är ju bara min åsikt, kanske inte arbetsgivarens? I Sverige med en kandidat.
Att det är ett yrke med stendöd arbetsmarknad visste du rimligtvis redan när du började plugga, eftersom den alltid varit stendöd.
Inom s.a.s "inomhusjobb" (museum, arkiv etc) tävlar du om de juniora tjänsterna mot folk som är fil.dr i arkeologi, historia, antropologi o.dyl. Det är helt kört.
Vill du jobba med grävning finns små men låga chanser, ofta är det tillfälliga kontrakt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!