Jag hade ett liknande problem med en OnOff-butik i City. De var riktigt odudliga och otrevliga, inklusive butikschefen, men jag krigade på och använde mig av en tråd på Flashback för att kunna hävda mig under mötena. Du kan hitta den
här.
Kort och gott så använde jag mig av följande upplägg som generellt kan appliceras såhär:
- Gå in till butiken och kräv att omedelbart få häva köpet och få pengarna tillbaka för din dator.
- Frågar de varför så säger du att du behöver ha en fullt fungerande dator, och att alla reparationer har ställt till problem och onödiga väntetider för dig.
- När de börjar dra upp en massa struntsnack om att det är X antal reparationer som gäller enligt lag/konsumentlag innan du får häva köpet så säger du bara "Nej, det är bara praxis, alltså sedvänja som du hänvisar till. Det finns ingen lag som säger att ni har X antal gånger på er. Däremot finns det en paragraf 28 i konsumentköplagen som säger att om reparationerna står till olägenhet för mig så har jag rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka, och detta vill jag nu."
- Om de tjafsar ytterligare, be att få tala med en butikschef. Om butiskchefen säger nej, så säg att du vill ha kontaktinformationen till hans chef. Om du inte får det så säg att du kommer att ta reda på det på egen hand, och framföra exakt samma ärende till denna person.
- Återvänd till denna tråd för att få information om hur du ska gå vidare.
Jag vet inte hur mycket information du fick i din andra tråd, men jag kan säga att det hjälper att kriga på och använda sig av en resurs för feedback, som t.ex. Flashback. Jag fick säkert besöka butiken en 7-10 gånger, men I slutändan fick jag 500kr i handen som kompensation, en splitterny dator som mellangrund och en hel del nyttig information och lärdom.
Skulle allt gå åt pipan så är
Fairshopping en utmärkt resurs. På denna sida kan man lägga upp klagomål och företag uppmanas att svara med en representant, vilket de alltid gör. Många problem har lösts på detta sätt.
Lycka till!