• 1
  • 2
2010-02-18, 21:21
Medlem
I min förra tråd så beskrev jag att jag hade problem med dator och att jag ville häva köpet,
(https://www.flashback.org/p21510996#p21510996)

och hjälp fick jag, men inte en riktig förklaring angående vilka konsumentlagar jag kan använda mig av eller så innan en moderator stängde ned tråden, så jag skriver igen, och ber om hjälp: vilka är dessa lagar jag ska kunna använda mig av för att häva köpet?

Också undrar jag även, hur gör jag när jag ska häva köpet? Går jag bara in till butiken där jag köpte datorn och säger att jag vill häva köpet?

Tack på förhand för hjälpen!
Citera
2010-02-18, 21:29
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john2376
I min förra tråd så beskrev jag att jag hade problem med dator och att jag ville häva köpet,
(https://www.flashback.org/p21510996#p21510996)

och hjälp fick jag, men inte en riktig förklaring angående vilka konsumentlagar jag kan använda mig av eller så innan en moderator stängde ned tråden, så jag skriver igen, och ber om hjälp: vilka är dessa lagar jag ska kunna använda mig av för att häva köpet?

Konsumentköplagen. Rör det sig om ett fel i varan är det §16 och framåt.

Citat:
Också undrar jag även, hur gör jag när jag ska häva köpet? Går jag bara in till butiken där jag köpte datorn och säger att jag vill häva köpet?

Ja.
Citera
2010-02-18, 21:43
Medlem
De behöver dock inte gå med på hävning med en gång. De har rätt att försöka avhjälpa felet först.

Har du varit i kontakt med dem överhuvudtaget?
Citera
2010-02-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
De behöver dock inte gå med på hävning med en gång. De har rätt att försöka avhjälpa felet först.

Har du varit i kontakt med dem överhuvudtaget?

De två första gångerna datorn gick sönder för samma fel så har jag det ja, detta är den tredje gången den går sönder, samma problem alla tre gångerna.

Desutom har datorn varit opålitlig och har värmeproblem, jag har påpekat det innan till samma kille som arbetat vid kundtjänst, men det har aldrig fixats. Jag vill inte ha datorn reparerad om jag kan begära hävning av köp på den tredje gången datorn gått sönder för samma fel.
Citera
2010-02-18, 22:04
Medlem
ormanoffs avatar
Off topic: är det en HP?
Citera
2010-02-18, 22:07
Medlem
Citat:
De två första gångerna datorn gick sönder för samma fel så har jag det ja, detta är den tredje gången den går sönder, samma problem alla tre gångerna.

Desutom har datorn varit opålitlig och har värmeproblem, jag har påpekat det innan till samma kille som arbetat vid kundtjänst, men det har aldrig fixats. Jag vill inte ha datorn reparerad om jag kan begära hävning av köp på den tredje gången datorn gått sönder för samma fel.
Tredje gången är ingen magisk gräns [som många tror efter uttalanden av ARN bla.], det avgörande är om det anses ha orsakat dig väsentlig olägenhet och/eller om de avhjälpt inom skälig tid efter din reklamation.

I ditt fall är det sannolikt att du har rätt häva. Meddela säljaren att du vill göra just det, och se vad de säger.
Citera
2010-02-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Off topic: är det en HP?

Nejdå, en Acer Aspire 5738G.
Citera
2010-02-19, 18:31
Medlem
DanielDs avatar
Jag hade ett liknande problem med en OnOff-butik i City. De var riktigt odudliga och otrevliga, inklusive butikschefen, men jag krigade på och använde mig av en tråd på Flashback för att kunna hävda mig under mötena. Du kan hitta den här.

Kort och gott så använde jag mig av följande upplägg som generellt kan appliceras såhär:
  • Gå in till butiken och kräv att omedelbart få häva köpet och få pengarna tillbaka för din dator.
  • Frågar de varför så säger du att du behöver ha en fullt fungerande dator, och att alla reparationer har ställt till problem och onödiga väntetider för dig.
  • När de börjar dra upp en massa struntsnack om att det är X antal reparationer som gäller enligt lag/konsumentlag innan du får häva köpet så säger du bara "Nej, det är bara praxis, alltså sedvänja som du hänvisar till. Det finns ingen lag som säger att ni har X antal gånger på er. Däremot finns det en paragraf 28 i konsumentköplagen som säger att om reparationerna står till olägenhet för mig så har jag rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka, och detta vill jag nu."
  • Om de tjafsar ytterligare, be att få tala med en butikschef. Om butiskchefen säger nej, så säg att du vill ha kontaktinformationen till hans chef. Om du inte får det så säg att du kommer att ta reda på det på egen hand, och framföra exakt samma ärende till denna person.
  • Återvänd till denna tråd för att få information om hur du ska gå vidare.
Jag vet inte hur mycket information du fick i din andra tråd, men jag kan säga att det hjälper att kriga på och använda sig av en resurs för feedback, som t.ex. Flashback. Jag fick säkert besöka butiken en 7-10 gånger, men I slutändan fick jag 500kr i handen som kompensation, en splitterny dator som mellangrund och en hel del nyttig information och lärdom.

Skulle allt gå åt pipan så är Fairshopping en utmärkt resurs. På denna sida kan man lägga upp klagomål och företag uppmanas att svara med en representant, vilket de alltid gör. Många problem har lösts på detta sätt.

Lycka till!
Senast redigerad av DanielD 2010-02-19 kl. 18:35.
Citera
2010-02-23, 14:19
Medlem
Jag lämnade in datorn igår,
hon i kundtjänst sade att de skulle bara konstatera felet, och sade sedan att deras tekniker var där idag och kunde kolla på den, och ringa samma dag ang datorn.,, Men ingen har ringt hit.

Idag fick jag ett sms från ElGiganten om att de har skickat iväg datorn för reperation.

Man kan undra vad de håller på med.. Om de reparerar datorn sen säger "jamen nu är den fixad och fungerar igen!", säger jag bara att jag ville häva köpet.. Inte reparera och få tillbaka skräpet igen.
Citera
2010-02-23, 14:40
Medlem
Säg till dem att du vill häva köpet i enlighet med konsumentköplagen, och att du tycker att det vore tråkigt om du var tvungen att dra ärendet inför domstol eller ARN för att hävda din rätt. Speciellt när de så solklart inte klarat av att avhjälpa felet varken inom skälig tid eller utan väsentlig olägenhet för dig.

Du vill även ha ersättning för all transport av datorn fram och tillbaka till dem som du har varit tvungen att ordna p.g.a. deras inkompetens (även det har du tydligt lagstöd för). Godta nu för fan inget tillgodokvitto eller liknande.
Citera
2010-02-23, 14:44
Medlem
Akazippos avatar
Här har du några av de efterfrågade paragraferna.

Citera
2010-02-24, 21:30
Medlem
Jag ringde deras kundtjänst igår ang fråga hur det blev med saken,
och de sade att dom skulle ringa när de är klara med att kolla datorn..
Men hur lång tid tar det egentligen för att konstatera att datorn är sönder?

Jag börjar få den obehagliga känslan av att de kommer reparera den, sedan tvinga mig att ta emot datorn igen eftersom den är reparerad...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in