2011-09-15, 14:42
Medlem
Hej!

Jag är en kille på 23 år som är diagnostiserad med svårbehandlad ADHD, svår ångest och sömnstörningar. Har varit sjukskriven ett tag men har nyligen börjat skolan igen. Tyvärr fungerar detta inte så bra då jag inte kan koncentrera mig. Jag har tidigare ätit Concerta men avstod medicinen då jag gick hemma och tyckte att jag inte behövde den. Min läkare som jag har, svarar inte på samtal eller hör inte av sig angående mina meddelanden. Läget börjar bli smått akut då jag verkligen vill klara av skolan. Jag har försökt få tag på några privatläkare i Göteborg men det har inte funnits någon som har kunnat skriva ut Concerta till mig. Är det någon som vet vart man kan vända sig?

Tack på förhand
Citera
2011-09-15, 14:45
Medlem
RockEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chratz
Hej!

Jag är en kille på 23 år som är diagnostiserad med svårbehandlad ADHD, svår ångest och sömnstörningar. Har varit sjukskriven ett tag men har nyligen börjat skolan igen. Tyvärr fungerar detta inte så bra då jag inte kan koncentrera mig. Jag har tidigare ätit Concerta men avstod medicinen då jag gick hemma och tyckte att jag inte behövde den. Min läkare som jag har, svarar inte på samtal eller hör inte av sig angående mina meddelanden. Läget börjar bli smått akut då jag verkligen vill klara av skolan. Jag har försökt få tag på några privatläkare i Göteborg men det har inte funnits någon som har kunnat skriva ut Concerta till mig. Är det någon som vet vart man kan vända sig?

Tack på förhand

Kan du inte prata med skolan och gå via rekommendation från "skoldoktorn"?
Det brukar väl gå att komma före lite i kön osv. då?
Citera
2011-09-15, 14:51
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chratz
Hej!

Tack på förhand
Ring sjukhuset/vårdcentralen och förklara situationen och be att någon läkare kontaktar dig då din husläkare inte går att nå.
Citera
2011-09-15, 15:10
Medlem
Jag glömde tillägga att jag är inskriven Psykiatriska mottagningrn Gamlestan, PMG.
Det är alltså min läkare där som jag inte får kontakt med, har ringt i 5 veckor nu och lämnat meddelande att hon ska ringa mig och att kag behöver en besökstid. Inte en enda gång har hon hört av sig. Som längst kommer jag till en sekreterare som säger att min läkare hör av sig så fort hon kan.

Det är så absurdt att hon inte hör av sig trots alla de gånger jag ringt. Mina vänner vet hur länge jag försökt få tag på min läkare men samtidigt säger dom att om dom inte själva sett alla ggr jag ringt så hade dom trott att jag hittar på det hela.

Jag kan inte förstå hur psykvården fungerar, jag är sjuk och har inga mediciner. Testade på psykakuten igår, dom hänvisade mig till PGM trots att jag berättade för dom att jag inte får tag i min läkare på PGM. Snacka om att bara skicka problemen någon annanstans.

Därför söker jag en privat läkare som kan skriva ut medicin till mig.

Tack på förhand
Citera
2011-09-15, 15:39
Medlem
Men om du inte får tag på din vanliga läkare, så kanske du kan be sekreteraren som svarar i telefon att du är i behov av att få ett förnyat recept snarast, och fråga om en annan läkare kan skriva ut istället? Det borde alltså gå även på en psykiatrisk mottagning eftersom en läkare kan se att du har fått Concerta tidigare, och varför.

När det gäller privatläkare så kan även dessa läkare vilja se din journal från PMG eller göra en egen utredning innan de skriver ut mediciner. Speciellt då det handlar om Concerta. Hade det varit tex Atarax istället så hade nog vilken läkare som helst kunnat tänka sig skriva ut det mer lättvindigt, men jag tvivlar på att det är lätt att få Concerta utskrivet efter ett enda samtal med privatläkare (eller annan läkare för den delen).

Så det lättaste är nästan att ringa till PMG igen, säga att du behöver receptförnyelse akut och att du inte fått tag på din vanliga läkare trots upprepade försök till kontakt i 5 veckor. Då kan en annan läkare förnya receptet inom ett par dagar (eller samma dag som du ringer). Just för att de har tillgång till din journal och kan se att du har fått Concerta tidigare.
Citera
2012-12-19, 09:37
Medlem
Jag vet att detta inlägg är gammalt, men jag vill fråga hur det gick? Jag är också patient på samma klinik, och har upptäck precis samma problem. Man kommer inte fram, läkaren sätter upp en telefontid men ringer aldrig. Sedan påstår denne att hon inte kommit fram. Telefonen jag har för ändamålet är enbart för viktiga kontakter, jag pratar alltså inte med vänner o familj på den. Alla andra kommer fram, men inte hon. Det tror jag inte ett ögonblick på.

Jag skrev t.o.m. ett brev där jag ville försäkra mej om att hon har rätt nummer på fil, trots att detta redan har dubbelkollats med andra kontakter som har med dom att göra. Hon ringde inte heller efter att hon borde haft brevet i sin hand.

Jag har alltså inte heller fått mitt recept påfyllt, har f.ö. AS och ADD, så vi hör till samma "familj" du och jag.

Denna kliniken är en katastrof, det går inte att nå fram på telefonen, jag har suttit i kö i över en timma, längst var 100 minuter, sedan dog batteriet i min telefon! En gång hade jag besökstid, men personen dök aldrig upp, jag satt i väntrummet tills en annan personal frågade mej vem jag väntade på. Då sa man att hon satt i möte. Senare via telefon så påstod människan att hon tittat efter mej flera gånger. Sedan kom en räkning på besöket som sa att jag aldrig kommit. Jag bad henne fixa det och det skulle hon- men gjorde det inte!

Jag vet inte hur svårt det är att byta klinik, men detta kan ju inte pågå när man har medicin som måste fyllas på månadsvis och har strikta riktlinjer. Det är inte bra för oss patienter att plötsligt sluta med medicinen för att receptet inte förnyas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in