Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-05, 16:06
  #1
Medlem
snapcases avatar
Boing! Dagens boktips från Snapcase!
Snabba Cash: Hatet, drivet, jakten av Jens Lapidus kom för ett par veckor sen och jag har precis avslutat den. Den handlar om Jorge som är småfifflare från chile som rymt från österåker, Mrado som jobbar som torped och indrivare åt juggemaffian och JW, en vanlig kille från Robertsfors som lyckats ta sig in i stureplansvärlden på falska premisser. Via kokain och stockholms undre värld så korsas deras vägar på flera olika sätt.
Lapidus är tydligen advokat i det civila och det märks att han vet vad han pratar om. Skildringen av den undre världen känns trovärdig in i minsta detalj.
Inledningsvis så citerar han Dennis Lehane och James Ellroy och det är lätt att fatta varför. Språket är klart Ellroyinfluerat och det bästa är att han får det att funka i svensk miljö. Efter Stieg Larsson så är det här årets bästa svenska krimminalroman i min mening. Fett tung för att citera Jorge.
Citera
2006-08-05, 16:08
  #2
Medlem
speedfreeks avatar
Rolig att se civila personer gilla den. Läste om den i SvD och blev klart intresserad. Nu är det alltså ännu starkare skäl att se till att läsa den. Finns den i pocket månne?
Citera
2006-08-05, 16:12
  #3
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedfreek
Rolig att se civila personer gilla den. Läste om den i SvD och blev klart intresserad. Nu är det alltså ännu starkare skäl att se till att läsa den. Finns den i pocket månne?
Nepp. Alldeles färsk men finns för en vettig peng inbunden på adlibris
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9146213767&s=1
Citera
2006-08-05, 16:15
  #4
Medlem
speedfreeks avatar
Lite tungt i väskan bara. Ska ut o resa lite.
Citera
2006-09-05, 10:11
  #5
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Startpirolen och Snabba cash

Är det någon som har läst Snabba cash av Jens Lapidus? Är den köpvärd?