Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-05, 16:06
  #1
Medlem
snapcases avatar
Boing! Dagens boktips från Snapcase!
Snabba Cash: Hatet, drivet, jakten av Jens Lapidus kom för ett par veckor sen och jag har precis avslutat den. Den handlar om Jorge som är småfifflare från chile som rymt från österåker, Mrado som jobbar som torped och indrivare åt juggemaffian och JW, en vanlig kille från Robertsfors som lyckats ta sig in i stureplansvärlden på falska premisser. Via kokain och stockholms undre värld så korsas deras vägar på flera olika sätt.
Lapidus är tydligen advokat i det civila och det märks att han vet vad han pratar om. Skildringen av den undre världen känns trovärdig in i minsta detalj.
Inledningsvis så citerar han Dennis Lehane och James Ellroy och det är lätt att fatta varför. Språket är klart Ellroyinfluerat och det bästa är att han får det att funka i svensk miljö. Efter Stieg Larsson så är det här årets bästa svenska krimminalroman i min mening. Fett tung för att citera Jorge.
Citera
2006-08-05, 16:08
  #2
Medlem
speedfreeks avatar
Rolig att se civila personer gilla den. Läste om den i SvD och blev klart intresserad. Nu är det alltså ännu starkare skäl att se till att läsa den. Finns den i pocket månne?
Citera
2006-08-05, 16:12
  #3
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedfreek
Rolig att se civila personer gilla den. Läste om den i SvD och blev klart intresserad. Nu är det alltså ännu starkare skäl att se till att läsa den. Finns den i pocket månne?
Nepp. Alldeles färsk men finns för en vettig peng inbunden på adlibris
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9146213767&s=1
Citera
2006-08-05, 16:15
  #4
Medlem
speedfreeks avatar
Lite tungt i väskan bara. Ska ut o resa lite.
Citera
2006-09-05, 10:11
  #5
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Startpirolen och Snabba cash

Är det någon som har läst Snabba cash av Jens Lapidus? Är den köpvärd?
Sen undrar jag om någon vet var man får tag på Startpistolen av Claes Holmström? Jag har kollat runt på alla internetbokhandlar jag hittat, men den är slut överallt.
Citera
2006-09-05, 10:35
  #6
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheSnake
Är det någon som har läst Snabba cash av Jens Lapidus? Är den köpvärd?

Hopasmackar din nya tråd med denna äldre om Snabba cash. /Mod.

Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheSnake
Sen undrar jag om någon vet var man får tag på Startpistolen av Claes Holmström? Jag har kollat runt på alla internetbokhandlar jag hittat, men den är slut överallt.

Man verkar få en del träffar på olika tänkbara återförsäljare på t.ex. http://www.bokpris.com/ ?

Här finns för övrigt en äldre tråd om bl.a. Startpistolen:
Claes Holmström
Citera
2006-09-05, 14:32
  #7
Medlem
leonsedovs avatar
Någon som har lite länkar om Snabba cash? Jävligt bra titel.
Citera
2006-09-05, 15:36
  #8
Medlem
chekiuss avatar
Håller på att läsa den. Roligt skriven, den utgår från tre olika personers berättelser typ. Ungefär som tre böcker i en.

Roliga inslag med rättegångsprotokoll. Helt klart läsvärd!
Citera
2006-09-06, 18:14
  #9
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Läser Snabba cash just, och jag tycker den är, som man säger, bra för att vara svensk. Han når inte upp till knäna på giganter som Ellroy, Pelecanos och Lehane, men det är lovande. Känns hur som helst som ett mycket trevligt avbrott från alla puttenuttiga, osannolika och hyperkorrekta svenska kriminalromaner (Leif GW undantagen).
Citera
2007-01-04, 21:32
  #10
Medlem
En jävligt bra bok. Rekomenderas starkt.
Citera
2007-01-05, 14:39
  #11
Medlem
Thalassas avatar
Hatet driver jakten

Till att börja med så finner jag det sannolikt att människor som ens överväger att läsa en bok med så sanslöst platt titel saknar omdöme nog att bedöma litteratur överhuvudtaget. Lapidus har blivit överöst med beröm för sin förvånansvärt stora kännedom om de kriminella elementens språk och vardag vilket givetvis endast talar om hur omåttligt okunniga dessa rescensentpajaser själva är. Om ni vill ha en inblick i den värld som beskrivs i boken rekommenderar jag er att läsa sökarna eller liknande infantil smörja då det ändock är mången ljusår bättre.
Citera
2007-01-05, 17:35
  #12
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thalassa
Till att börja med så finner jag det sannolikt att människor som ens överväger att läsa en bok med så sanslöst platt titel saknar omdöme nog att bedöma litteratur överhuvudtaget. Lapidus har blivit överöst med beröm för sin förvånansvärt stora kännedom om de kriminella elementens språk och vardag vilket givetvis endast talar om hur omåttligt okunniga dessa rescensentpajaser själva är. Om ni vill ha en inblick i den värld som beskrivs i boken rekommenderar jag er att läsa sökarna eller liknande infantil smörja då det ändock är mången ljusår bättre.

Har själv icke läst boken, mycket på grund av den platta titeln. Intressant dock att du - åtminstonne implicit - ifrågasätter även Lapidus trovärdighet och kunskaper i ämnet, det är ju precis det han har fått beröm för. Kan du konkretisera din kritik och beskriva på vilket sätt Lapidius brister i autencitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in