• 1
  • 2
2008-04-06, 22:18
Medlem
Devreauxs avatar
Windows 2000
Pentium 2
393 mb RAM
datorn är cirka 10 år gammal

och jag behöver en extern hårddisk på ca 300 GB som kopplas in via USB och kostar under 1000 kronor

eller så kan den ligga på runt 50-100 , några bra tips där?
Citera
2008-04-06, 22:54
Medlem
Blir roligt med USB1. Annars kan jag tipsa om Maxtor, som tydligen brukar ha fina usb-diskar. Kolla på komplett.se och se vad du hittar. Länka sedan här så kan vi säga bu eller bä.
Citera
2008-04-06, 22:56
Medlem
Devreauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Blir roligt med USB1. Annars kan jag tipsa om Maxtor, som tydligen brukar ha fina usb-diskar. Kolla på komplett.se och se vad du hittar. Länka sedan här så kan vi säga bu eller bä.
ja men även om jag har usb 1 så kommer jag väll kunna ladda ner lika fort direkt på den externa hårddisken och spela upp saker från den på datorn lika fort som med en vanlig hårddisk?

det är väll bara när jag ska kopiera över saker fram och tillbaka som hastigheten skiljer sig från en vanlig hårddisk?

eller?
Senast redigerad av Devreaux 2008-04-06 kl. 23:12.
Citera
2008-04-07, 00:16
Medlem
MrMercurys avatar
USB1 är ju alltid segare än en vanlig hårddisk men vissa grejer som du använder på en disk tar så lite bandbredd att du inte kommer märka det. Vill du ha en snabb hårddisk så är kanske inte en extern disk genom USB1 ett bra alternativ för dig..
Citera
2008-04-07, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devreaux
ja men även om jag har usb 1 så kommer jag väll kunna ladda ner lika fort direkt på den externa hårddisken och spela upp saker från den på datorn lika fort som med en vanlig hårddisk?

det är väll bara när jag ska kopiera över saker fram och tillbaka som hastigheten skiljer sig från en vanlig hårddisk?

eller?

Allting du kommer göra med disken kommer gå segt, tex att bläddra i mappar kanske inte blir så roligt. Iofs, hela din dator torde vara rätt seg så du kanske inte märker så stor skillnad.... Jag kommer dock ihåg när jag testade en 5400rpm:are.. Haha
Citera
2008-04-07, 04:40
Medlem
Pusselgenerators avatar
Citat:
Allting du kommer göra med disken kommer gå segt, tex att bläddra i mappar kanske inte blir så roligt. Iofs, hela din dator torde vara rätt seg så du kanske inte märker så stor skillnad.... Jag kommer dock ihåg när jag testade en 5400rpm:are.. Haha
Du är känslig.
Citera
2008-04-07, 12:55
Medlem
Grumbledocks avatar
Tyvker inte de går segt att bläddra på en extern, håller ju typ samma hastighet soom de vanliga
Citera
2008-04-07, 13:16
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbledock
Tyvker inte de går segt att bläddra på en extern, håller ju typ samma hastighet soom de vanliga

det är inte disken som begränsar prestandan, utan usb1-gränssnittet. Enklast är väl att köpa ett PCI kort med 2-3 usb-2 portar på och sedan koppla disken till det kortet!
Citera
2008-04-07, 16:11
Medlem
Jag köpte en billig extern HDD, "Elements" den är på 320 gig och kostar nog bara 700 nu skulle jag tro, om inte ännu mindre. Den har fungerat felfritt till skillnad mot min "Western Digital - My Book" eller vad den hette som gick sönder efter några månader trots att den bara stod stilla i min hylla nästan hela tiden.
Citera
2008-04-07, 20:50
Medlem
Devreauxs avatar
Citat:

det du säger är alltså att filmen / filmerna kommer att lagga sönder när jag ska spela upp de

och att när jag ska tanka ner filmer direkt på disken så kommer jag förlora KB/sek?
Citera
2008-04-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devreaux
det du säger är alltså att filmen / filmerna kommer att lagga sönder när jag ska spela upp de

och att när jag ska tanka ner filmer direkt på disken så kommer jag förlora KB/sek?

Filmer är jag helt osäker på, risken finns givetvis. Eftersom externa inte fanns (nåja) på USB 1.0-tiden har jag aldrig testat se film med denna setup. Det jag kan garantera komemr gå segt är te.x att packa upp en film från .rar-filer. Jag tycker du ska köpa en disk och testa, fungerar det inte kanske du får returnera.

Ett annat tips är att du förklrar för butiken om din fråga, kanske de kan ge bättre råd än mig.
Citera
2008-04-07, 21:48
Medlem
Devreauxs avatar
Citat:
Filmer är jag helt osäker på, risken finns givetvis. Eftersom externa inte fanns (nåja) på USB 1.0-tiden har jag aldrig testat se film med denna setup. Det jag kan garantera komemr gå segt är te.x att packa upp en film från .rar-filer. Jag tycker du ska köpa en disk och testa, fungerar det inte kanske du får returnera.

Ett annat tips är att du förklrar för butiken om din fråga, kanske de kan ge bättre råd än mig.

gott , tack för hjälpen

kommer nog ändå sluta med att jag köper en 160 gigs vanlig hdd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här