• 1
  • 2
2008-05-27, 20:58
Medlem
tomtespels avatar
jag undrar alltså om det går att få tag på en ip från en msn adress man chattat med?och sen om det går ta reda på ip numrets riktiga adress/ägare?
Citera
2008-05-27, 21:07
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtespel
jag undrar alltså om det går att få tag på en ip från en msn adress man chattat med?

Ja, om man skickar en fil så får man fram en anslutning till den andra och kan se IP i sin brandvägg.

Citat:
och sen om det går ta reda på ip numrets riktiga adress/ägare?

Nej, endast polisen kan.
Citera
2008-05-27, 21:22
Medlem
tomtespels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
Ja, om man skickar en fil så får man fram en anslutning till den andra och kan se IP i sin brandvägg.

Nej, endast polisen kan.

ok fattar
Citera
2008-05-27, 23:02
Medlem
m0ss avatar
Citat:

Nej, endast polisen kan.

-----------------------------------

Mja, där håller jag inte med dig alls faktiskt.
Du kan få ut mycket information från en IP-address och med lite detektivarbete på google så kan du få ut vem som sitter bakom ip:t.
Citera
2008-05-27, 23:11
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0s
Citat:

Nej, endast polisen kan.

-----------------------------------

Mja, där håller jag inte med dig alls faktiskt.
Du kan få ut mycket information från en IP-address och med lite detektivarbete på google så kan du få ut vem som sitter bakom ip:t.
Jaså? Ska man googla på IP-numret då eller?

Har man ingen annan info än IP-nummer kan du som bäst få tag på ett geografiskt område som i 9 av 10 fall inte stämmer på långa vägar.
Citera
2008-05-28, 01:11
Medlem
Wobins avatar
Jag vet att med NetLimiter så var det riktigt smidigt att se vilken IP-adress folk man hade konversation med på MSN hade.

Känner du dig välsignad av tur så slå upp IP-adressen på http://www.ripe.net
Har personen en mer personlig internetuppkoppling/arbetsuppkoppling så kan du få ledtrådar iallafall, men ej om han har en vanlig ISP.

Alternativt så får du skaffa dig dom rätta kontakerna om du är riktigt sugen på att ta reda på vem en person bakom en IP-adress är, annars tror jag ej det är möjligt.
Citera
2008-05-29, 02:47
Bannlyst
Citat:
jag undrar alltså om det går att få tag på en ip från en msn adress man chattat med?och sen om det går ta reda på ip numrets riktiga adress/ägare?

Start-->Kör-->Cmd-->netstat -n --> någon av dom ip här den personen opppppsss du måste skicka en fil imellan ta en musik låt
Citera
2008-05-29, 09:27
Medlem
m0ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Jaså? Ska man googla på IP-numret då eller?

Har man ingen annan info än IP-nummer kan du som bäst få tag på ett geografiskt område som i 9 av 10 fall inte stämmer på långa vägar.

Ehm.
Om han du ska söka upp är mellan 14 och 20 så kanske han spelar counter-strike, och är då med största sannolikhet medlem på Fragbite.
Förhoppningsvis har han skrivit någon dum kommentar där som en moderator har censuerat. När en moderator censuerar en kommentar på fragbite så står Ipt. Alltså kan du söka på ipt på google, hoppas att han har haft en bannad kommentar. När du hittar den så ser du att han som skrev den censuerade kommentaren har ett nickname, dags att söka på google igen.
Troligtvis så använder han samma nickname på flera sidor, tex. lunarstorm eller playahead och liknande. Där har han möjligtvis skrivit vilken stad han är ifrån. Snoka sedan reda på hans vänner han har på sidan från samma stad och lägg ihop ett och ett.

Ett simpelt exempel på hur man går vidare om man bara har ett ip
Citera
2008-05-29, 14:47
Medlem
svampdamps avatar
Man kan ändra mailframen i hotmail och därifrån se vilken IP-adress som skickade mailet. Dock så tror jag att man bara ser någon satans MSN server
Citera
2008-05-29, 22:43
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0s
Ehm.
Om han du ska söka upp är mellan 14 och 20 så kanske han spelar counter-strike, och är då med största sannolikhet medlem på Fragbite.
Förhoppningsvis har han skrivit någon dum kommentar där som en moderator har censuerat. När en moderator censuerar en kommentar på fragbite så står Ipt. Alltså kan du söka på ipt på google, hoppas att han har haft en bannad kommentar. När du hittar den så ser du att han som skrev den censuerade kommentaren har ett nickname, dags att söka på google igen.
Troligtvis så använder han samma nickname på flera sidor, tex. lunarstorm eller playahead och liknande. Där har han möjligtvis skrivit vilken stad han är ifrån. Snoka sedan reda på hans vänner han har på sidan från samma stad och lägg ihop ett och ett.

Ett simpelt exempel på hur man går vidare om man bara har ett ip
Ja, det skulle ju vara något så simpelt då. Men nu är det inte alltid det fungerar så och generellt så går det inte att få ut någon mer information från ett simpelt IP som dessutom kan vara dynamiskt och inte alls tillhöra personen som blivit censurerad på Fragbite.
Citera
2008-05-29, 22:58
Medlem
Skickad det inte någon data mängd i en vanlig konversation och därmed borde man kunna se ipt?
Citera
2008-05-29, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gh2t22
Skickad det inte någon data mängd i en vanlig konversation och därmed borde man kunna se ipt?
Jo, men vanliga konversationer går igenom Microsoft's servrar, innan dem kommer fram till mottagaren, och direktöverförningar går från dator till dator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in