• 1
  • 2
2009-07-22, 23:47
Medlem
Jag har läst lite här och var på nätet om detta men inte kunnat hitta ett definitivt, pålitligt svar.

När jag tränar (löpning främst) och kör riktigt hårt, känner jag en svag lukt av ammoniak från mig själv. Jag är en renlig herre som duschar varje dag och tränar i rena kläder så nej, det är inget sånt. Vet att andra upplever samma sak. Har hört allt från att det ska vara ett tecken på att kroppen förbränner fett till att man har njurproblem om man känner lukten.

Vad är dealen egentligen?
Citera
2009-07-22, 23:53
Medlem
norrbins avatar
Det beror på att din kropp använder protein som bränsle, om du ligger lågt på kolhydrater.
Senast redigerad av norrbin 2009-07-22 kl. 23:56.
Citera
2009-07-23, 00:02
Medlem
ramsays avatar
du äter för lite fett så kroppen använder proteinet som energi och det bildas ammoniak som utsöndras i andedräkten , urea i pisset och ditt svett luktar ammoniak .

EDIT: Vilket också bryter ner muskelerna
Citera
2009-07-23, 01:25
Medlem
ColtrasteNs avatar
Är det inte så att när protein förbränns så skapas det ammoniakämnen som i levern ska brytas ned till urinämnen som ska komma ut via kisset?

Kan det vara så att allt inte hinner förbrännas i levern för den är upptagen med annat? Eller att den får för mycket protein?
Citera
2009-07-23, 07:49
Medlem
Ok, fan vad weird för jag åt verkligen inte för lite protte igår men likväl hade man ammoniaklukten där... i svetten.

EDIT: Jag menade carbs.
Citera
2009-07-23, 08:46
Medlem
aazes avatar
för lite kcal kan göra så man luktar aceton har jag hört. hur är det med kcalintaget?
Citera
2009-07-23, 08:57
Medlem
giggitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaze
för lite kcal kan göra så man luktar aceton har jag hört. hur är det med kcalintaget?
Du kanske menar liten mängd kolhydrater? Då har jag för mig att andedräkten kan börja lukta lite konstigt.
Citera
2009-07-23, 09:18
Medlem
Lite lusstigt att man skulle snubbla över detta för jag har själv känt en lukt när jag tränat kondition senaste veckan. Jag kör en timme i full fart på gymet och blir jättesvettig. Då känner jag en svag lukt av "så som man luktar i håret när man färgar det". Kanske det är samma lukt som ammoniak?

Bör jag vara orolig?
Citera
2009-07-23, 09:37
Medlem
phixiuss avatar
kan ni inte båda prova att äta överdrivet mycket mer än vad ni brukar 3 dagar innan nästa löppass och se om det blev någon skillnad?
Citera
2009-07-23, 09:40
Medlem
pezrulezhaakons avatar
MRZnr1

Om du äter överdrivet med protein så kan det du beskriver hända. Det beror på att kroppen inte hinner göra sig av med "använt" protein via urinen, utan det förs ut via huden. Lukten kommer av att en del aminosyror är svavelhaltiga.

Kolla över din kost. Och hitta en bättre balans mellan näringsämnena.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2009-07-23 kl. 10:20.
Citera
2009-07-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phixius
kan ni inte båda prova att äta överdrivet mycket mer än vad ni brukar 3 dagar innan nästa löppass och se om det blev någon skillnad?

Jo, det kommer jag göra.

Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Om du äter överdrivet med protein så kan det du beskriver hända. Det beror på att kroppen inte hinner göra sig av med "använt" protein via urinen, utan det förs ut via huden. Lukten kommer av att en del aminosyror är svavelhaltiga.

Kolla över din kost. Och hitta en bättre balans melllan näringsämnena.

Tack för svaret. Jag äter 5-6 mindre mål om dagen sedan 5 veckor och har tyvärr ingen koll på hur mycket jag stoppar i mig. Kommer sitta och ta reda på detta nu eftersom kosten är det jag behöver lära mig mer om. Antagligen fråga en och annan noob fråga på forumet.
Citera
2009-07-23, 11:56
Medlem
Var ett tag sen jag räknade på min ungefärliga kcal-kvot per dag men det här om ÖVERSKOTT av protein låter fanimej mer rimligt för min del för jag äter en hel del, det gör jag verkligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in