Jag har läst lite här och var på nätet om detta men inte kunnat hitta ett definitivt, pålitligt svar.
När jag tränar (löpning främst) och kör riktigt hårt, känner jag en svag lukt av ammoniak från mig själv. Jag är en renlig herre som duschar varje dag och tränar i rena kläder så nej, det är inget sånt. Vet att andra upplever samma sak. Har hört allt från att det ska vara ett tecken på att kroppen förbränner fett till att man har njurproblem om man känner lukten.
du äter för lite fett så kroppen använder proteinet som energi och det bildas ammoniak som utsöndras i andedräkten , urea i pisset och ditt svett luktar ammoniak .
Lite lusstigt att man skulle snubbla över detta för jag har själv känt en lukt när jag tränat kondition senaste veckan. Jag kör en timme i full fart på gymet och blir jättesvettig. Då känner jag en svag lukt av "så som man luktar i håret när man färgar det". Kanske det är samma lukt som ammoniak?
Om du äter överdrivet med protein så kan det du beskriver hända. Det beror på att kroppen inte hinner göra sig av med "använt" protein via urinen, utan det förs ut via huden. Lukten kommer av att en del aminosyror är svavelhaltiga.
Kolla över din kost. Och hitta en bättre balans mellan näringsämnena.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2009-07-23 kl. 10:20.
kan ni inte båda prova att äta överdrivet mycket mer än vad ni brukar 3 dagar innan nästa löppass och se om det blev någon skillnad?
Jo, det kommer jag göra.
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Om du äter överdrivet med protein så kan det du beskriver hända. Det beror på att kroppen inte hinner göra sig av med "använt" protein via urinen, utan det förs ut via huden. Lukten kommer av att en del aminosyror är svavelhaltiga.
Kolla över din kost. Och hitta en bättre balans melllan näringsämnena.
Tack för svaret. Jag äter 5-6 mindre mål om dagen sedan 5 veckor och har tyvärr ingen koll på hur mycket jag stoppar i mig. Kommer sitta och ta reda på detta nu eftersom kosten är det jag behöver lära mig mer om. Antagligen fråga en och annan noob fråga på forumet.
Var ett tag sen jag räknade på min ungefärliga kcal-kvot per dag men det här om ÖVERSKOTT av protein låter fanimej mer rimligt för min del för jag äter en hel del, det gör jag verkligen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!