• 1
  • 2
2009-09-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Låter som om du har haft det lite tungt, Men så duktigt bitter behöver du väl inte vara. Får man inte bidrag idag så är det nåt som är fel och man förtjänar det helt enkelt inte, tycker varenda slö jävel får bidrag hur lätt som helst i dagens sverige!! Och nej inte bara utlänninar så din rasism kan du ju lägga ner...

Men det är tyvärr så det ligger till också...
Finns ungefär 3-4 typer som går på soc

1, Invandrare
2, Socialt utslagna
3, Folk som misskött sin ekonomi å det grövsta
4, Bidragsfuskare (Som haft vett att gömma undan sina tillgångar.)

Citat:
Hehe tar inte åt mig personligen är bara det att min flickvän jobbar som socialtant på försörjningsstöd och man får ständigt höra om alla rent ut sagt idioter som använder soc som kassako, skiter i allt och säger upp sig från jobb bryr skiter i att bete sig vettigt i sina bostäder så de blir vräkta och ringer och väntar sig att soc ska fixa dem en ny.

MEN det finns sååå många jälva kukhuvuden som går på socbidrag för att de inte vill gröa nåt och på så sätt kan knarka och sova bort sitt liv på våra skattepengar!

Har full förståelse för att man kan bli utan jobb och att det är svårt att få jobb idagens läge men blir man av med sitt jobb har man väl troligen en a-kassa att falla tillbaka på har man inte det så har man ju struntat i att betala avgifter för att man varit sjukt snål och då räknat med att gå på soc om de skulle skita sig och såna människor skulle jag gärna betala 5:- för en helmantlad kula och se försvinna från jordens yta.

Jag tycke som så höj ersättningen i a-kassan och dra ner på alla som får socbidrag...

Och varför skulle de bry sig???
Hela systemet med att få soc bygger ju på att man ska vara helt ren.
Du blir ju bestraffad om du sköter din ekonomi någorlunda och har pengar sparade iom att du blir utan bidrag
Med soc får du inte heller göra någonting som leder framåt, tex studera.
Nej då förväntas du leva på studiemedel och dra på dig skulder på några 100k...
A-kassesytemet bygger ju för övrigt på att man har haft jobb tidigare, vilket man troligtvis inte haft om man tex har gått ut skolan...

Två personer. Den ena har sparat halva studiebidraget under 18-19års tid.
Den andra har festat och köpt upp pengarna.
Ingen av dessa kommer att vara berättigade till A-kassa när de skriver in sig på af efter skolan.

Vem av dessa två kommer att vinna på systemet så som det ser ut idag?
Den som saknar ekonomiskt sinne helt och hållet eller den som har det?
Senast redigerad av BallaRune 2009-09-13 kl. 12:48.
Citera
2009-09-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Två personer. Den ena har sparat halva studiebidraget under 18-19års tid.
Den andra har festat och köpt upp pengarna.
Ingen av dessa kommer att vara berättigade till A-kassa när de skriver in sig på af efter skolan.

Vem av dessa två kommer att vinna på systemet så som det ser ut idag?
Den som saknar ekonomiskt sinne helt och hållet eller den som har det?

För min del vinner den person som har sparat pengar eftersom att denna kan försörja sig själv!!!!! det är ju detta som jag blir så jävla trött på, man ser inte längre storheten av att vara självförsörjande utan man ska hela tiden tjäna på allt! tröttsamt patetisk inställning.

Rörande att man ska få soc bidrag medans man studerar och inte gå på csn som alla andra förstår jag inte alls hur du tänker eftersom att då skulle ju ingen studera via csn? alla får ju skulder när man pluggar vitsen är ju att på det sättet får man ett jobb och dessa skulder bir då betydelselösa. Men förstår att drömmen för dig är att alla andra jobbar och du slipper och lever på oss istället. Tänk vad pengar vi skulle spara om vi drog ner på standarden för de som inte jobbar och la skattepengar på sjuvård och skola istället för tattare som inte orkar jobba. Men så vill jag inte ha det i vårt land, jag vill att de som verkligen behöver hjälp ska få det men jag vill också att det ska bli myyycket svårare att få bidrag och att det krävs en betydligt hårdare anstängning för att få ut pengar.
Citera
2009-09-13, 13:31
Medlem
Citat:
För min del vinner den person som har sparat pengar eftersom att denna kan försörja sig själv!!!!! det är ju detta som jag blir så jävla trött på, man ser inte längre storheten av att vara självförsörjande utan man ska hela tiden tjäna på allt! tröttsamt patetisk inställning.

Tänk om tänk rätt.
Den enda som vinner på att personen sparat undan pengar är staten.
Personen som sparat undan förlorar ju hela sin uppskjutna konsumtion på hur systemet är uppbyggt

Citat:
Rörande att man ska få soc bidrag medans man studerar och inte gå på csn som alla andra förstår jag inte alls hur du tänker eftersom att då skulle ju ingen studera via csn? alla får ju skulder när man pluggar vitsen är ju att på det sättet får man ett jobb och dessa skulder bir då betydelselösa.

Och alternativet som är är att samma person ska gå i värdelösa arbetsmarknadsåtgärder som inte leder till någonting är mycket bättre???

Hur många procent av sveriges befolkning (Som inte är multimiljonärer.) är egentligen intresserade av att gå en utbildning (Som kanske inte leder till jobb heller för den delen!) och dra på sig sexsiffriga skulder?
Du skulle kunna ha haft ett argument där om högskolan faktiskt hade finansierats av dom som går där.
Som det är nu så finansieras högre utbildningar huvudsakligen av folk som inte har råd att gå där

Sveriges överklass har såklart i alla tider tyckt att det är ett bra system
Senast redigerad av BallaRune 2009-09-13 kl. 13:33.
Citera
2009-09-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Tänk om tänk rätt.
Den enda som vinner på att personen sparat undan pengar är staten.
Personen som sparat undan förlorar ju hela sin uppskjutna konsumtion på hur systemet är uppbyggt

Och alternativet som är är att samma person ska gå i värdelösa arbetsmarknadsåtgärder som inte leder till någonting är mycket bättre???

Hur många procent av sveriges befolkning (Som inte är multimiljonärer.) är egentligen intresserade av att gå en utbildning (Som kanske inte leder till jobb heller för den delen!) och dra på sig sexsiffriga skulder?
Du skulle kunna ha haft ett argument där om högskolan faktiskt hade finansierats av dom som går där.
Som det är nu så finansieras högre utbildningar huvudsakligen av folk som inte har råd att gå där

Sveriges överklass har såklart i alla tider tyckt att det är ett bra system

Vad jag har upplevt vad gäller studier så studerar ju fan i mig varenda människa tror jag vet max 10 pers jag känner som inte pluggat vidare och dessa har isåfall haft jobb sen dagen de slutade gymnasiet. Försår inte hur man hellre går på bidrag än plugga och få ett roligt och välbetalt jobb!? visst man är inte garanterad jobb för att man pluggar men chansen ökar ju dramatiskt om man jämför med att gå på bidrag.

känns ju logiskt vem har störst chans att få jobb:

Person A pluggar och får bra betyg med en vettig inriktning
Person B ligger på soffan och lyfter bidrag

Hmm skulle säga person A. Som jag ser upplever det har det nästan blivit för hetsigt med att plugg alla pluggar ju begriper inte på hur du kan se det som att bara överklassen är de som pluggar?

Och att ha som argument att man inte vill ha csn lån som grund att inte plugga är ju sjukligt. Man kan ju inte jämföra det med att gå på bidrag HELA livet vilket är vad man kommer få göra om man börjar springa i det hjulet.

Och vad gäller att man skulle få gå i dessa arbetsmarknadsåtgärder så ser jag negativt på dem, de är inte bra som det ser ut idag. Det jag hellre skulle se är att man fick någon typ av praktik på företag osv finns massor av saker man kan göra. inget jag drar upp här dock.
Citera
2009-09-13, 13:59
Medlem
Citat:

Och att ha som argument att man inte vill ha csn lån som grund att inte plugga är ju sjukligt. Man kan ju inte jämföra det med att gå på bidrag HELA livet vilket är vad man kommer få göra om man börjar springa i det hjulet.

Nej, det är inte sjukligt. Det är ett system som finns i de flesta länder och dessutom fungerar bra.
Du vill ha ett system där jag ska betala dina jävla kostnader för att du ska få studera.

Antingen så ska det vara:

1, Allting helt betalt av staten
2, Ingenting betalt med skattemedel.

Som det är nu så är själva utbildningen helt betalt med skattemedel medan man ska stå för sina egna kostnader medan man studerar.
Vet inte hur man kan försvara ett sådant där orättvist system.
Citera
2009-09-13, 19:27
Medlem
Men som jag ser det så är det inte orättvist, har man det som i tex USA där man få betala allt själv så är det ju so du säger de rika som studerar vilket leder till en sak, ett extremt utbrett klassamhälle. Det ser inte jag som nåt positivt då är det inte upp till en själv i samma grad att komma någonstans. Har man det enligt din andra modell så skulle ju varje människa plugga tills de dog då de fick betalt för att plugga då skulle man ju aldrig vilja börja jobba.

Som vi har det nu är ju den perfekta medelvägen vemsomhelst kan oavsett från vilket samhällsgrupp man tillhör skaffa sig en bra utbildning och få ett bra liv, enda som behövs är att man är villig att ta ett studielån som man betalar av på några år och som är billigt att ha.

Får väl anse att vi är oense om hur studieverksamheten ska se ut. Av dina åsikter att döma så borde du vara överklass, men om man ser på övriga inlägg så känns det ju inte direkt så...du gör mig förbryllad helt enkel
Citera
2009-09-13, 19:48
Bannlyst
Jag lånar tråden lite, jag har jobbat nästan alltid då jag har slutat på jobbet då jag inte orkade och pluggade på komvux men aldrig har jag avslutat komux på ett bra sätt men nu sist så har jag jobbat fler år i rad men blev aldrig medlem i a-kassan där man kan få ersättning vid arbetslöshet ?

Jag trodde det aldrig skulle drabba mig men jo då det blev jag, är inte medlem varken facket eller a-kassan och vad har jag för möjligheter licksom som en arbetslös människojävel får ersättning ifrån, nänm inte soc bara ?
Citera
2009-09-13, 19:55
Medlem
Citat:
Men som jag ser det så är det inte orättvist, har man det som i tex USA där man få betala allt själv så är det ju so du säger de rika som studerar vilket leder till en sak, ett extremt utbrett klassamhälle. Det ser inte jag som nåt positivt då är det inte upp till en själv i samma grad att komma någonstans. Har man det enligt din andra modell så skulle ju varje människa plugga tills de dog då de fick betalt för att plugga då skulle man ju aldrig vilja börja jobba.

Som vi har det nu är ju den perfekta medelvägen vemsomhelst kan oavsett från vilket samhällsgrupp man tillhör skaffa sig en bra utbildning och få ett bra liv, enda som behövs är att man är villig att ta ett studielån som man betalar av på några år och som är billigt att ha.

Får väl anse att vi är oense om hur studieverksamheten ska se ut. Av dina åsikter att döma så borde du vara överklass, men om man ser på övriga inlägg så känns det ju inte direkt så...du gör mig förbryllad helt enkel

Nej, det har jag inte föreslagit. Man pluggar såklart tills man är färdig eller så länge som man enligt samhället behöver göra (Försök inte inbilla mig att någon större grupp pluggar för sitt eget höga nöjes skull.) det.

Nej, systemet vi har idag är absolut ingen perfekt medelväg.
Systemet bygger på att varje "god" samhällsmedborgare ska skuldsätta sig upp över öronen för att sedan betala av på den skulden resten av livet (Med ränta lite högre än inflationen.).

Och vill du inte skuldsätta dig slipper du ändå inte från kostnaden eftersom alla vuxenutbildningar finansieras med skattemedel.

Hur ett sånt system är bra begriper jag inte.
Det är en lose-lose proposition (Förutom för dessa som får ett väldigt välbetalt jobb nästan direkt efter avklarad utbildning.)

Du kan ha delvis rätt på det sista.
När det gäller inkomster så tillhör jag dock underklassen och har nästan alltid gjort det också. Höjdpunkten var nog tamefan när jag nyss hade gått ut gymnasiet, skrev in mig på af och fick 500kr/mån för att gå på datorteket
Senast redigerad av BallaRune 2009-09-13 kl. 19:58.
Citera
2009-09-13, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SPETSAREN
Jag trodde det aldrig skulle drabba mig men jo då det blev jag, är inte medlem varken facket eller a-kassan och vad har jag för möjligheter licksom som en arbetslös människojävel får ersättning ifrån, nänm inte soc bara ?

Tyvärr är a-kassan frivillig.
1.Anmäl dig till AF, du kommer inte få någon hjälp där men det är en förutsättning får att få ersättning.
2. Bli medlem i alfakassan,av dem får du 320 per vardag före skatt, tyvärr tar det nog ett par månader innan du får något alls pga långa handläggningstider.

I övrigt är det soc. som gäller om du inte kan leva på sparade pengar eller är sambo med någon som har arbete som kan hjälpa till att försörja dig.
Citera
2009-09-13, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun.Schyman
Tyvärr är a-kassan frivillig.
1.Anmäl dig till AF, du kommer inte få någon hjälp där men det är en förutsättning får att få ersättning.
2. Bli medlem i alfakassan,av dem får du 320 per vardag före skatt, tyvärr tar det nog ett par månader innan du får något alls pga långa handläggningstider.

I övrigt är det soc. som gäller om du inte kan leva på sparade pengar eller är sambo med någon som har arbete som kan hjälpa till att försörja dig.

Jom, lever på besparingar är sambor men inte fan heller lever jag på henne i värsta fall.

Att bli medlem i alfakassan låter utsökt då jag kommer säkerligen hitta en kurs att läsa i eller ett jobb ligger snabbare än att få medel.
Soc- nej tick tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in