2009-09-13, 18:33
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Ja faktiskt. Jag har själv bekämpat kodein (omvandlas till morfin i levern) och benzo via CT och kan fortfarande inte motstå sötsuget. Är sopren sedan +10 år. Det där handlar bara om disciplin. Sötsuget däremot är något så grundläggande att du inte kan bekämpa det då rörsockermolekylen används som snabbränsle åt cellerna i kroppen, både våra egna och de till mängden mer omfattande prokaryota bakteriecellerna. Anledningen till att pundarna har kassa tänder är allt jävla godis de går och proppar i sig mellan påtändningarna. Sötsuget är starkare än heroinabstinens t.o.m.
Pepperoni stod det på den jag köpte, de där gröna som brukar skickas med ett par stycken på varje kebabtallrik typ?
Pepperoni stod det på den jag köpte, de där gröna som brukar skickas med ett par stycken på varje kebabtallrik typ?
När du använde dig av "värre än morfinabstinens" så tolkade jag det som att du menade att det var abstinensbesvären som var värre, inte att det var svårare att sluta med.
Men å andra sidan blir det ju lite abstrakt att tala om ett sockerberoende. Menar du bara godis, läsk, kakor och så vidare eller inkluderar du alla snabba kolhydrater, det vill säga frukt och så vidare också? Eller menar du kolhydrater överlag?
När det gäller att hålla sig borta från godis så tror jag inte på att det är svårare än att hålla sig borta från knarket, snarare enklare eftersom att det finns så många andra snabba energikällor och ersättningar man kan använda sig av om man inte har disciplin nog att bara inte köpa skiten. Men att hålla sig helt borta från kolhydrater i sin kost är någonting jag själv inte klarar särskilt länge samtidigt som jag varit ren i några år nu.
Grattis föresten.