Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-09-13, 21:35
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinyl
hej. r inte oerhrt plst i mnet, men vad jag vet har sveriges officiella inriktning alltid varit att vara ett nutralt land, utan medlemsskap i allianser, utan visat std fr vare sig vst - eller stblocket.
vad jag ocks knner till r en del om ib's aktioner under efterkrigstiden, och detta tycker jag strider mot sveriges pstdda neutralitetspolitik.

jag r ute efter kllor dr jag kan lsa om sveriges s att sga officiella utrikespolitik / neutralitetspolitik.
- har sveriges stlning som neutralt land efter kriget stammat frn officiella uttalanden av regeringen? isnnafall, var finner jag dessa uttalanden?
En utmrkt versikt r Wilhelm Agrells Fred och fruktan - Sveriges skerhetspolitiska historia 1918-2000 som alla gymnasister borde lsa som en del av sin utbildning. Den sammanfattar precis allt om vr neutralitet. Lna den p ditt bibliotek, eller kp den. Du kommer inte att ngra dig.

En intressant sak som nstan ingen fattar r att Sverige aldrig var neutralt, eftersom man bara kan vara neutral i hndelse av krig i nromrdet, och Sverige hamnade inte i en sdan situation (utom under vrldskrigen, d Sverige var neutralt). Sverige politik var (fram till 1996) alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i krig. Om vi faktiskt skulle hamna i krig skulle vi frsts inte kunnat vara neutrala, eftersom neutralitet frutstter att man inte deltar i kriget. Neutraliteten brjar nr det frsta skottet avfyras, och slutar nr det frsta skottet avfyras mot oss. Det finns frsts heller ingen motsttning mellan att vara alliansfri fr att kunna vara neutral, och att frbereda fr militrt samarbete fr den hndelse att neutralitetspolitiken misslyckades, det vill sga om vi blev angripna.
Citera
2009-09-13, 21:38
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninj4h
2 fljdfrgor,

1) Hur kommer det sig att vi institutionerar in en enhet som bestmmer 'ver' lag och rtt.
Ngon sdan finns inte i Sverige, till mnga borgerliga opinionsbildares missnje. Kampen fr en konstitutionsdomstol fortstter.

Citat:
2) Vilka 'Strategiska skl' motiverar vr export till USA som bde r i strid och bryter gentetmot alla rttigheter och konventioner? (Tortyr, Mord, Vit Fosfor (Kemisk/Odiskriminerande))
Sveriges skerhet r helt beroende av USA, srskilt efter att vrt frsvar lagts ner. Svrare n s r det inte.
Citera
2009-09-13, 21:40
Medlem
Intressant inlgg det sista. Speciellt med tanke p att vi har ver 450 stycken soldater i Afghanistan.
Citera
2009-09-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Ngon sdan finns inte i Sverige, till mnga borgerliga opinionsbildares missnje. Kampen fr en konstitutionsdomstol fortstter.

Sveriges skerhet r helt beroende av USA, srskilt efter att vrt frsvar lagts ner. Svrare n s r det inte.

Per definition s finns den ju. Att vi har valt beroende till USA r till vrt frtret d vi fr rva den effekt som blir ifall deras ekonomi faller. Man pratar om eventuellt vrldskrig. CIA proklamerade efter 2001 att Sverige var vldigt oskert med tanke p alla vra invandrare. Bryter det ihop och Muslimerna tnder till s skulle jag nog inte bli srskilt frvnad om det blev en och annan bombning hr hemma. Sverige vore ju ett ypperligt offer fr en terrorattack, speciellt om det r ngon extremistisk islamist som vill starta WW3.

Inte nog med det, s har vi ju tsidosatt 'Rtten till prvning' ngot som blir till vr civilisations frtret och skadar lag och rtt i sin grundutvning. Ett typ exempel r utlmningen av Egypterna. Vidare, nr man tittar p 'Rtten till prvning' s skulle det va intressant och se hur mnga avslag Lnsrtten och andra statliga organ har per r...
Citera
2009-09-13, 21:46
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Per definition s finns den ju. Att vi har valt beroende till USA r till vrt frtret d vi fr rva den effekt som blir ifall deras ekonomi faller. Man pratar om eventuellt vrldskrig. CIA proklamerade efter 2001 att Sverige var vldigt oskert med tanke p alla vra invandrare. Bryter det ihop och Muslimerna tnder till s skulle jag nog inte bli srskilt frvnad om det blev en och annan bombning hr hemma. Sverige vore ju ett ypperligt offer fr en terrorattack, speciellt om det r ngon extremistisk islamist som vill starta WW3.
Vi har ingen konstitutionsdomstol, varken "per definition" eller inte.
Citera
2009-09-13, 21:52
Medlem
Aha, det va s du menade. Jag trodde du syftade till 'Inspektionen fr strategiska produkter' som jag menar str 'ovanfr lagen'.

Sverige har dmts fr brott gentemot Mnskliga Rttigheter ett par gnger sedan dom skrev under dessa i mitten p 90 talet lste jag hromdagen.

Jag instmmer att vi skulle ha ngon form av Konstitutionsdomstol. Mycket nskvrt. Lika mycket s nskar jag att folk lst p en 'konstitution'. Det r lite oklart fr mig om Sverige str fr de rttigheter som utvecklades efter Franska revolutionen, eller inte. I praktiken s verkar det inte s iaf.

Jag skall skapa en egen trd fr det.
Citera
2009-09-13, 21:55
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Aha, det va s du menade. Jag trodde du syftade till 'Inspektionen fr strategiska produkter' som jag menar str 'ovanfr lagen'.
ISP str inte ver lagen. Vilken lag menar du i s fall, och vilken paragraf? ISP har ett av regeringen utfrdat reglerlingsbrev som man fljer.

Citat:
Jag instmmer att vi skulle ha ngon form av Konstitutionsdomstol. Mycket nskvrt. Lika mycket s nskar jag att folk lst p en 'konstitution'. Det r lite oklart fr mig om Sverige str fr de rttigheter som utvecklades efter Franska revolutionen, eller inte. I praktiken s verkar det inte s iaf.
De rttigheter som svenskar har defineras av vr grundlag, och ett antal konventioner som vi har integrerat i den, varken mer eller mindre.

PS. Om du vill diskutera vapenexport, mnskliga rttigheter eller liknande freslr jag att du startar en ny trd s att den hr kan fortstta att handla om neutralitet och alliansfrihet.
Senast redigerad av Starvid 2009-09-13 kl. 21:59.
Citera
2009-09-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
ISP str inte ver lagen. Vilken lag menar du i s fall, och vilken paragraf? ISP har ett av regeringen utfrdat reglerlingsbrev som man fljer.

De rttigheter som svenskar har defineras av vr grundlag, och ett antal konventioner som vi har integrerat i den, varken mer eller mindre.

PS. Om du vill diskutera vapenexport, mnskliga rttigheter eller liknande freslr jag att du startar en ny trd s att den hr kan fortstta att handla om neutralitet och alliansfrihet.

D bryter ven regeringen gentemot egen lag. Det jag frsker sga. Lagen om Vapenexport, paragraf 1.

Jag skapade en egen trd om rttigheter. Jag tycker att vi, om vi skall vrna om vra rttigheter, klargr det i ett liknande dokument som den trd jag skapade + mnskliga rttigheter + uppdatering med rtt till integritet och att f mjligheten att leva utanfr informationssamhllet.
Citera
2009-09-13, 22:52
Medlem
ChristianXs avatar
PI -> Historia

/Mod
Citera
2009-09-14, 07:01
Medlem
Starvids avatar
Citat:
D bryter ven regeringen gentemot egen lag. Det jag frsker sga. Lagen om Vapenexport, paragraf 1.

Jag skapade en egen trd om rttigheter. Jag tycker att vi, om vi skall vrna om vra rttigheter, klargr det i ett liknande dokument som den trd jag skapade + mnskliga rttigheter + uppdatering med rtt till integritet och att f mjligheten att leva utanfr informationssamhllet.
Paragraf 1 r glasklar och sger inget om det du nmner.

Citat:
Lag (1992:1300) om krigsmateriel

1 Denna lag har avseende p vapen, ammunition och annan fr militrt bruk utformad materiel som enligt regeringens freskrifter utgr krigsmateriel.
Tillstnd enligt denna lag fr lmnas endast om det finns skerhets- eller frsvarspolitiska skl fr det och det inte strider mot Sveriges utrikespolitik. Lag (1995:1659).
Rubrik gm SFS 1995:1659, ikraft 1996-02-01, verg.best.
ndrad gm SFS 1995:1659, ikraft 1996-02-01, verg.best.

1 a Inspektionen fr strategiska produkter prvar frgor om tillstnd, frbud och undantag i enskilda fall enligt denna lag.
Inspektionen skall med eget yttrande lmna ver ett rende till regeringens prvning, om rendet har principiell betydelse eller annars r av srskild vikt.
Regeringen fr meddela ytterligare freskrifter om verlmnande av renden till regeringen. Lag (1995:1659).
ndrad gm SFS 1995:1659, ikraft 1996-02-01, verg.best.
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?u...g/19921300.htm

Den brande formuleringen r allts "Tillstnd enligt denna lag fr lmnas endast om det finns skerhets- eller frsvarspolitiska skl fr det och det inte strider mot Sveriges utrikespolitik."

Eftersom export av vapen till USA inte strider mot Sveriges utrikespolitik och det finns skerhets- och eller frsvarspolitiska skl till den s r allt i sin ordning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in