Resultat: What say you?
Iron Maiden
55,19%
234 röster
Metallica
44,81%
190 röster
2015-01-12, 18:18
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Metallica alla dagar i veckan! Deras musik va rare och utgick frn Thrash. Iron Maiden har jag lrt mig gilla mera med ren, men Metallica r fortfarande bttre.

Utgick? Dom var vl hgst delaktiga i skapandet av just thrash-genren.
Citera
2015-01-12, 18:49
Bannlyst
Maiden all day everyday!!!

lskar dock lightning, puppets och justice. Det r Metallica fr mig. Om Metallica hade haft 9 album med samma stuk som de 4 frsta och i synnerhet andra, tredje och fjrde albumet skulle jag klart vlja Metallica ver Maiden alla dagar i veckan. Men i och med att Metallica har 1 ok album (kill em all), 3 msterverk (ni vet alla vilka jag menar), och 5 helt vrdelsa skit album som r ett hn mot heavy metal genren s blir det Maiden som jag fredrar. De har varit sjukt bra sedan start och aldrig vergett sin egen stil. De har bytt stil en aning fr varje vokalist men de har aldrig ngonsin fuckat up hela bandet med avsikt att bli mer mainstream och slja fler plattor. Metallica r pengarkta fittor.
Senast redigerad av kukfittaballesnopp 2015-01-12 kl. 18:56.
Citera
2015-01-12, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kukfittaballesnopp
Maiden all day everyday!!!

lskar dock lightning, puppets och justice. Det r Metallica fr mig. Om Metallica hade haft 9 album med samma stuk som de 4 frsta och i synnerhet andra, tredje och fjrde albumet skulle jag klart vlja Metallica ver Maiden alla dagar i veckan. Men i och med att Metallica har 1 ok album (kill em all), 3 msterverk (ni vet alla vilka jag menar), och 5 helt vrdelsa skit album som r ett hn mot heavy metal genren s blir det Maiden som jag fredrar. De har varit sjukt bra sedan start och aldrig vergett sin egen stil. De har bytt stil en aning fr varje vokalist men de har aldrig ngonsin fuckat up hela bandet med avsikt att bli mer mainstream och slja fler plattor. Metallica r pengarkta fittor.

Jag mste nog ocks sga att jag tycker Maiden smller ngot hgre...idag. Men Metallicas tre plattor( du vet vilka) plattor var fan lika bra som Maidens " seventh son of the seventh son", vilket jag anser r Maidens bsta platta..hade dom fortsatt att gra lika bra skivor s vet i fan om dom kltt maiden, precis som du sger.

Men IDAG r Maiden betydligt bttre band. Maiden har ju lyckats att frnya sig men nd lta ..." som Iron Maiden"...ja du frstr vad jag menar. Det r strongt. Metallica har inte lyckats lika bra med det tycker jag.
Citera
2015-01-13, 04:43
Medlem
TheBITs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=WjKKD6yXlVc

Hitta nt frn metallica som ens r frn de senaste 15 ren? 20 ren? 25? Som kommer i nrheten, och det hr r frn maidens senaste platta
Citera
2015-01-13, 10:53
Medlem
svart-rullstols avatar
Rstar p Metallica, baserat p den gamla goda tiden samt att Iron Maidens ltar r s fantastiskt repetetiva. Visst har dom ocks riktiga raketer men jag tycker samtidigt att det r mycket enklare att frutsga hur Maidens ltar kommer att lta i jmfrelse med Metallicas. Det r den galopperande basen, hga toner p sng och ett vermnskligt gitarrsolo. Mnga tycker skert att det r s det ska vara, att det r deras sound och s ska det vara. Personligen tycker jag att det r skittrkigt att lyssna p.
Citera
2015-01-13, 11:06
Medlem
Iron Maiden, d dessa hller mttet n idag. Metallica kraschade totalt efter fyra-fem album. De borde lagt ner efter The Black Album, istllet fr att gng p gng smda namnet p ett en gng s fantastiskt thrash metal-band.
Citera
2015-01-13, 11:10
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Rstar p Metallica, baserat p den gamla goda tiden samt att Iron Maidens ltar r s fantastiskt repetetiva. Visst har dom ocks riktiga raketer men jag tycker samtidigt att det r mycket enklare att frutsga hur Maidens ltar kommer att lta i jmfrelse med Metallicas. Det r den galopperande basen, hga toner p sng och ett vermnskligt gitarrsolo. Mnga tycker skert att det r s det ska vara, att det r deras sound och s ska det vara. Personligen tycker jag att det r skittrkigt att lyssna p.

Har exakt samma sikt om Maiden!
Citera
2015-09-05, 12:54
Medlem
Bodickers avatar
Jag gillar Metallica. De har gjort en del bra, men de r fr simplistiska, platta. ven om de r hrda. Vi kan ju jmfra position fr position...

Dickinson > Hetfield

Dickinson r topp 3 sngare/frontman NGONSIN. En legendarisk 4.5 oktav rst, legendarisk ltskrivare, lojal mot fansen och stmmer inte sina fans fr att de laddar ner deras musik utan uppmuntrar istllet till att dela deras musik med vrlden.

Harris > Trujillo

Harris r motorn och skaparen av Maiden. Deras frmste ltskrivare. Robert Trujillo baskunskaper ska jag inte sga fr mycket om, men Harris r en legendarisk ltskrivare och basist.

Murray/Gers/Smith > Kirk Hammett

Hammet r en sopa i jmfrelse. Han r hrd och snabb, men inte alls i den musikaliska klass som Murray/Smith. Beror ju p vad man gillar men Maiden kan vara hrda, kan riffen och blser Metallica av scenen med sina solon.

Nicko > Ulrich

Hahahahaha. Inga kommentarer.
Okej d... Lars r en oduglig trummis, inte ens medelmtta. Dessutom en liten svinaktig mnniska.

Summering: Maiden slr Metallica p alla positioner. Hade Metallica behllit Mustaine s kanske de hade vunnit gitarrduellen i alla fall... Till och med Metallica sjlva har sagt att Maiden r strre och coolare.
Citera
2015-09-05, 12:56
Medlem
Bodickers avatar
Med det sagt s r Metallica strre. De har bredare publik, bde bland kndisar, barn, tjejer och hipsters osv. Spelats mycket p radio och MTV. Det kanske sger en del ocks..
Citera
2015-09-05, 16:46
Medlem
KoVaKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Jag gillar Metallica. De har gjort en del bra, men de r fr simplistiska, platta. ven om de r hrda. Vi kan ju jmfra position fr position...

Dickinson > Hetfield

Dickinson r topp 3 sngare/frontman NGONSIN. En legendarisk 4.5 oktav rst, legendarisk ltskrivare, lojal mot fansen och stmmer inte sina fans fr att de laddar ner deras musik utan uppmuntrar istllet till att dela deras musik med vrlden.

Harris > Trujillo

Harris r motorn och skaparen av Maiden. Deras frmste ltskrivare. Robert Trujillo baskunskaper ska jag inte sga fr mycket om, men Harris r en legendarisk ltskrivare och basist.

Murray/Gers/Smith > Kirk Hammett

Hammet r en sopa i jmfrelse. Han r hrd och snabb, men inte alls i den musikaliska klass som Murray/Smith. Beror ju p vad man gillar men Maiden kan vara hrda, kan riffen och blser Metallica av scenen med sina solon.

Nicko > Ulrich

Hahahahaha. Inga kommentarer.
Okej d... Lars r en oduglig trummis, inte ens medelmtta. Dessutom en liten svinaktig mnniska.

Summering: Maiden slr Metallica p alla positioner. Hade Metallica behllit Mustaine s kanske de hade vunnit gitarrduellen i alla fall... Till och med Metallica sjlva har sagt att Maiden r strre och coolare.

Det mest relevanta r vl att jmfra ltarna mellan banden och dr har Metallica ett knappt vertag. Dock anser jag att dessa 2 band sopar banan med resten av metal-aspiranterna. Finns inte ngot annat som ens kommit i nrheten av Metallica och Maiden p den arenan (rknar d bort Black Sabbath tex, mer "classic rock")
Citera
2016-04-05, 15:35
Medlem
Maidenmartins avatar
Maiden inget snack.
1. Maiden har levererat starka skivor under mycket lngre tid. Metallica har 3 lysande plattor (RTL, MOP och AJFL) och 2 ganska bra (KEA och Black Album), medan allt efter Load r smrja. Man har inte slppt ngot matnyttigt p 20 r. Maiden har konstant levererat starka skivor i 35 r, och r, enligt mig, lika starka idag som p 80-talet om inte starkare. The book of souls och Brave New World r bda aspiranter p att vara topp 5 Maidenalbum, och dessa r bda slppta efter millenieskiftet.
2. Maiden har ocks bttre ltar. Visst, Master of Puppets, One, Enter Sandman etc r alla grymma ltar, och dessa tar mnga av Maidens bsta ltar, men Maiden har fler msterverk n Metallica. Frgar man mig har Metallica kanske 8-10 msterverk, medans Maiden har typ 30 om inte mer.
3. Maidens musiker r mer talangfulla. Steve Harris behver vl ingen nrmare presentation, har slr samtliga Metallicas bassister med hstlngder (Cliff Burton r verskattad).
Bruce Dickinson r en mycket bttre sngare n James Hetfield. Den senares styrka ligger snarare i gitarrspelet, och han r den ende i Metallica som jag verkligen knner utmanar motsvarande i Maiden, han kan mycket vl vara bttre n alla Maidens gittarister (Mjligen Adrian Smith som undantag). Kirk Hammett r en skicklig gitarrist, men det knns som att han aldrig utnyttjar sina kvaliter, utan istllet vljer att spela snabbt och ltt.
Att sen jmfra Lars Ulrich med Nicko McBrain r lite av en frolmpning mot Nicko McBrain. Lars kanske kunde spela p 80-talet, men verkar ha tappat allt vad tempo och frdighet heter, och det blir inte bttre av att han frsker kompensera det med att konstant anvnda chinacymbalen. Nicko i sin sida lirar nstan snabbare idag n p 80-talet. Han har en teknik som f kan matcha, och skulle kunna spela massor med olika genres, och det sjukaste r att han spelar i sdant tempo med bara en baspedal.
4. Maiden har bttre kemi. Lars missar och kan inte klara av hgt tempo, Kirk klarar inte av sina snabba riff lngre. Maiden spelar p som de alltid gjort med samma hga kvalitet. De skulle kunna spela en konsert ihop i smnen knns det som

Citat:
Ursprungligen postat av KoVaK
Det mest relevanta r vl att jmfra ltarna mellan banden och dr har Metallica ett knappt vertag. Dock anser jag att dessa 2 band sopar banan med resten av metal-aspiranterna. Finns inte ngot annat som ens kommit i nrheten av Metallica och Maiden p den arenan (rknar d bort Black Sabbath tex, mer "classic rock")

Hller med om att dessa tv r titanerna i sammanhanget, tillsammans med Judas Priest och Black Sabbath. Sabbath r trots allt urfadern till all heavy metal, och de vriga 3 r nog de som frmst har format den moderna Heavy Metal genren tlll sin nuvarande form, Metallica frmst inom de mer extrema genrerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in