Maiden inget snack.
1. Maiden har levererat starka skivor under mycket lngre tid. Metallica har 3 lysande plattor (RTL, MOP och AJFL) och 2 ganska bra (KEA och Black Album), medan allt efter Load r smrja. Man har inte slppt ngot matnyttigt p 20 r. Maiden har konstant levererat starka skivor i 35 r, och r, enligt mig, lika starka idag som p 80-talet om inte starkare. The book of souls och Brave New World r bda aspiranter p att vara topp 5 Maidenalbum, och dessa r bda slppta efter millenieskiftet.
2. Maiden har ocks bttre ltar. Visst, Master of Puppets, One, Enter Sandman etc r alla grymma ltar, och dessa tar mnga av Maidens bsta ltar, men Maiden har fler msterverk n Metallica. Frgar man mig har Metallica kanske 8-10 msterverk, medans Maiden har typ 30 om inte mer.
3. Maidens musiker r mer talangfulla. Steve Harris behver vl ingen nrmare presentation, har slr samtliga Metallicas bassister med hstlngder (Cliff Burton r verskattad).
Bruce Dickinson r en mycket bttre sngare n James Hetfield. Den senares styrka ligger snarare i gitarrspelet, och han r den ende i Metallica som jag verkligen knner utmanar motsvarande i Maiden, han kan mycket vl vara bttre n alla Maidens gittarister (Mjligen Adrian Smith som undantag). Kirk Hammett r en skicklig gitarrist, men det knns som att han aldrig utnyttjar sina kvaliter, utan istllet vljer att spela snabbt och ltt.
Att sen jmfra Lars Ulrich med Nicko McBrain r lite av en frolmpning mot Nicko McBrain. Lars kanske kunde spela p 80-talet, men verkar ha tappat allt vad tempo och frdighet heter, och det blir inte bttre av att han frsker kompensera det med att konstant anvnda chinacymbalen. Nicko i sin sida lirar nstan snabbare idag n p 80-talet. Han har en teknik som f kan matcha, och skulle kunna spela massor med olika genres, och det sjukaste r att han spelar i sdant tempo med bara en baspedal.
4. Maiden har bttre kemi. Lars missar och kan inte klara av hgt tempo, Kirk klarar inte av sina snabba riff lngre. Maiden spelar p som de alltid gjort med samma hga kvalitet. De skulle kunna spela en konsert ihop i smnen knns det som
Citat:
Ursprungligen postat av
KoVaK
Det mest relevanta r vl att jmfra ltarna mellan banden och dr har Metallica ett knappt vertag. Dock anser jag att dessa 2 band sopar banan med resten av metal-aspiranterna. Finns inte ngot annat som ens kommit i nrheten av Metallica och Maiden p den arenan (rknar d bort Black Sabbath tex, mer "classic rock")
Hller med om att dessa tv r titanerna i sammanhanget, tillsammans med Judas Priest och Black Sabbath. Sabbath r trots allt urfadern till all heavy metal, och de vriga 3 r nog de som frmst har format den moderna Heavy Metal genren tlll sin nuvarande form, Metallica frmst inom de mer extrema genrerna.