• 1
  • 2
2009-09-19, 22:22
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretty.Boy
Hur mycket har du gått upp i vikt? Har du ökat på träningsmängden mycket nyligen? Det där låter nämligen helt bisarrt. Skulle lägga mina pengar på vätskeretention.

Hur noga räknar du förresten kalorierna, underrapportering är väldigt vanligt.

Jag har gått upp nästan tio kilo sedan början av Juni, då jag var mest neddeffad. Därefter gick jag snabbt upp 4-5kg till följd av att jag började äta ordenligt igen (Vätska!) och sedan har det fortsatt i en stadig takt uppåt.

Underrapporteringen rör sig maximalt om 100-200kcal dygn, oftast mycket mindre än så. Därav skrev jag 2400-2500kcal, då 2400 är det jag absolut satsar på. Enligt detta borde jag dock stå still i vikt eller rent av tappa vikt om jag så la mig på 2600.
Citera
2009-09-19, 22:23
Medlem
Noxvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jo, du kan använda 1.2, om du sitter i soffan i 16 timmar och sover resten. Gör du det? Eller räknar du ett normalt liv med skola/arbete och normala göromål för "stillasittande"? Då kan du inte använda 1.2. Det är, som jag skriver där, en dag där du sitter still hela tiden.

Hmm, bra att få det klargjort lite mera. Tack!
Citera
2009-09-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Jag har gått upp nästan tio kilo sedan början av Juni, då jag var mest neddeffad. Därefter gick jag snabbt upp 4-5kg till följd av att jag började äta ordenligt igen (Vätska!) och sedan har det fortsatt i en stadig takt uppåt.

Underrapporteringen rör sig maximalt om 100-200kcal dygn, oftast mycket mindre än så. Därav skrev jag 2400-2500kcal, då 2400 är det jag absolut satsar på. Enligt detta borde jag dock stå still i vikt eller rent av tappa vikt om jag så la mig på 2600.

Mår du bra i övrigt och känner att du kan äta dig mätt så är det väl inget problem egentligen, billigt blir det i alla fall.
Citera
2009-09-19, 22:42
Medlem
Zekiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk

Jo vissa har ju tur, räknade på 191cm 94kg och 27 år och har problem att få i mig 3200 för att stanna i vikt..
Men hur som helst.. jag vet inte om det stog någonstans men fick vi svaret på frågan om äta mer på träningsdagar och mindre på vilodagar?

Borde det inte vara så att när man räknar på te x 3000kcal per dag för att på en vecka gå upp ett halvt kilo inräknat 2timmar på gymmet... sen när man inte tränar så äter man endå 3000kcal på den dagen?

Eller är det lugnt att äta te x 2500 på en icke träningsdag?
Citera
2009-09-19, 22:50
Medlem
Glomgolds avatar
Jag vill minnas att jag använde 1,4 eller 1,5 när jag räknade ut min kcalbehov senast. Baserat på 4ggr gym + 3-4 ggr 1h promenad i veckan. Det fungerade rätt bra.

Det man ska komma ihåg är detta är en enkel modell. Alla modeller är approximationer. I slutändan är det vågen som visar om du ska äta mer eller mindre.
Citera
2009-09-19, 22:54
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zekiel
Jo vissa har ju tur, räknade på 191cm 94kg och 27 år och har problem att få i mig 3200 för att stanna i vikt..
Men hur som helst.. jag vet inte om det stog någonstans men fick vi svaret på frågan om äta mer på träningsdagar och mindre på vilodagar?

Borde det inte vara så att när man räknar på te x 3000kcal per dag för att på en vecka gå upp ett halvt kilo inräknat 2timmar på gymmet... sen när man inte tränar så äter man endå 3000kcal på den dagen?

Eller är det lugnt att äta te x 2500 på en icke träningsdag?

Ett gympass på en timme är väl ca 300 kcal om jag inte missminner mig. Dra bort 300 kcal de dagar du inte tränar om du vill det. Vill du gå upp 0,5 kg i veckan så får du summera veckans överskott och se till att det landar på ca 3500 kcal. Sedan kontrollerar du detta mot vågen och justerar därefter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in