2009-09-20, 16:35
Medlem
Alteregorandoms avatar
Tja

Jag har fått mitt första fasta arbete och skulle behöva tips för min ekonomi.
Det jag har nu är:

Privatkonto (handelsbanken)
Sparkonto (Länsförsäkringar, inaktivt med ett par tusen på)
samt fonder.

Jag vet inte exakt hur jag ska göra och därför jag frågar er. Räknat att jag kan spara ungefär 4-8k varje månad till ett sparkonto

Jag ska vänta med mina fonder för dom ligger lågt nu, ta ut och lägga in dom till sparkontot för säkrare sparande.

Har ingen direkt koll så alla tips och idéer ni har skriv dom!
Tackar
Citera
2009-09-20, 17:36
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom
Tja

Jag har fått mitt första fasta arbete och skulle behöva tips för min ekonomi.
Det jag har nu är:

Privatkonto (handelsbanken)
Sparkonto (Länsförsäkringar, inaktivt med ett par tusen på)
samt fonder.

Jag vet inte exakt hur jag ska göra och därför jag frågar er. Räknat att jag kan spara ungefär 4-8k varje månad till ett sparkonto

Jag ska vänta med mina fonder för dom ligger lågt nu, ta ut och lägga in dom till sparkontot för säkrare sparande.

Har ingen direkt koll så alla tips och idéer ni har skriv dom!
Tackar

Köp aktier.
Eller lägg in pengarna i Avanza zero.
Citera
2009-09-20, 19:50
Medlem
Farmstars avatar
Först en eloge för att du väljer att spara pengar. Många i dagens Sverige konsumerar hellre än att spara. Nästan hälften av befolkningen har ett sparande som är lägre än 40.000 kronor. Det tycker jag är skrämmande att så många inte ens har två månadslöner som buffert ifall något skulle hända.

När det kommer till sparande så finns det en rad olika möjligheter. Kan ju nämna de tre "vanligaste", bankkonto, fondsparande och aktiesparande.

Antar att du redan vet innebörden av det hela så hoppar över att förklara det ingående.

Frågor jag tycker att du ska ställa dig är dock följande

- Vilken risk är jag villig att ta?
- När kommer jag behöva pengarna?
- Hur mycket tid vill jag lägga ner på mitt sparande?

På lång sikt är aktiesparande att föredra som har visat sig generera den bästa avkastningen. Fondsparandet kostar alltid lite med tanke på förvaltningsavgiften och det är få som lyckas bättre än index i helhet. Banksparandet växer sakta men stabilt.

Är du villig att ta en rätt så hög risk, hålla dig uppdaterad i marknaden och inte behöver pengarna på några år är aktier enligt min mening det bästa alternativet. Vill du inte hålla dig allt för uppdaterad och sprida riskerna något mer kanske fondsparande är den bästa lösningen men om du behöver pengarna inom de närmsta två åren kan du lika gärna hålla dem på ett bankkonto. Ingen kan säga hus börsen kommer utvecklas den närmsta tiden utan kan bara ge uppfattningar av vad som kommer att hända.

Huvudsaken är att du sparar pengar regelbundet. Vilken eller vilka sparformer du bestämmer dig för är helt upp till dig själv att avgöra.

Lycka till!
Citera
2009-09-21, 10:14
Medlem
Jag är i samma situation som dig och har löst det så här:

Ett lönekonto dit mitt visa kort är kopplat. Här är alla löpande utgifter och räkningar, kläder osv.

Ett buffertkonto som även fungerar som kortsiktigt sparande. Här sparar jag till lite större prylar men även för att ha en buffert om något oförutsett inträffar. Målet är att sparkontot ska växa långsamt på lite längre sikt även om jag använder en del av pengarna då och då.

Ett annat konto där jag sparar till en planerad resa om ett år.

En aktie/fond depå hos avanza där jag sparar på längre sikt, dock med obestämd horisont i dagsläget.

bra att du vill spara!
Citera
2009-09-22, 00:58
Medlem
Sätt 5k per månad i denna ==> https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=11519
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in