2009-09-21, 16:59
Medlem
kolios avatar
Jag är 18 och har endast en förälder, har hört att det finns ett bidrag som gör att förälder får 4000 kr för att försörja barnet?. Pratade med min morsa och hon sa att hon fick 3500 kr i månaden. Hur går det till?, har hört att det egentligen ska gå till barnet som har förlorat sin förälder? Och hur länge får man detta bidrag?, tills barnet är 18 lr längre ? en så länge har hon det, men är det inte mina pengar egentligen? Jag är ju 18 och det innebär att hon inte är försörjnings skyldig längre?, så då borde ju pengarna gå till mig
Senast redigerad av kolio 2009-09-21 kl. 17:02.
Citera
2009-09-21, 17:06
Medlem
Haha, din jävla parasit. Lycka till i framtiden med bidragssökandet.
Citera
2009-09-21, 17:34
Medlem
kolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultraliberal
Haha, din jävla parasit. Lycka till i framtiden med bidragssökandet.

Parasit vill ju veta hur läget ligger till?, om du kallar mig parasit för att jag vill ha 3500 kr så visst.
Citera
2009-09-21, 17:47
Moderator
blomvattnares avatar
Det rör sig nog om barnpension, som betalas ut till ena föräldern när den andra är avliden. Det är till barnets försörjning, alltså inte rumlepengar för en 18-åring som bor hemma.

Jag är osäker på reglerna, men troligen får din mamma dessa pengar tills du har gått ut skolan. Om du fortfarande bor hemma så är det väl rimligt att din mamma får dem - det är väl hon som betalar hyra och bekostar mat och andra utgifter?
Citera
2009-09-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolio
Jag är 18 och har endast en förälder, har hört att det finns ett bidrag som gör att förälder får 4000 kr för att försörja barnet?. Pratade med min morsa och hon sa att hon fick 3500 kr i månaden. Hur går det till?, har hört att det egentligen ska gå till barnet som har förlorat sin förälder? Och hur länge får man detta bidrag?, tills barnet är 18 lr längre ? en så länge har hon det, men är det inte mina pengar egentligen? Jag är ju 18 och det innebär att hon inte är försörjnings skyldig längre?, så då borde ju pengarna gå till mig

Ja det är du som ska ha dom! (underhållsbidrag heter de)
Vet en polare till mig som också bor hos sin morsa, och han får sitt studiebidrag och underhållsbidrag, och det ska ligga på som du säger 3500 - 4000kr. Det hon gör är fel om hon själv behåller dom pengarna.
Klippte ut detta från försäkringskassans hemsida:

**Till vem ska underhållsbidraget betalas?

Det är barnet som har rätt till underhållsbidrag. Men det är boföräldern som tar emot pengarna för barnets räkning och företräder barnet i frågor som rör underhåll. När barnet blir 18 år ska bidraget betalas till barnet.**

mer info: http://www.forsakringskassan.se/priv...derhallsbidrag

efter du är 18 så har du kontroll över dom pengarna.

mvh
Citera
2009-09-21, 18:21
Medlem
Lommis avatar
Ifall du börjar tjata om pengarna så hoppas jag hon tar 3500 kronor i hyra, alternativt slänger ut dig.
Citera
2009-09-22, 00:11
Medlem
kolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exxoritas
Ja det är du som ska ha dom! (underhållsbidrag heter de)
Vet en polare till mig som också bor hos sin morsa, och han får sitt studiebidrag och underhållsbidrag, och det ska ligga på som du säger 3500 - 4000kr. Det hon gör är fel om hon själv behåller dom pengarna.
Klippte ut detta från försäkringskassans hemsida:

**Till vem ska underhållsbidraget betalas?

Det är barnet som har rätt till underhållsbidrag. Men det är boföräldern som tar emot pengarna för barnets räkning och företräder barnet i frågor som rör underhåll. När barnet blir 18 år ska bidraget betalas till barnet.**

mer info: http://www.forsakringskassan.se/priv...derhallsbidrag

efter du är 18 så har du kontroll över dom pengarna.

mvh

Men till vilken ålder sträcker sig dessa pengar? För jag går inte på någon högskola eller sådant. Gymnasiet har jag hoppat av.
Citera
2009-09-22, 08:42
Medlem
Citat:
Men till vilken ålder sträcker sig dessa pengar? För jag går inte på någon högskola eller sådant. Gymnasiet har jag hoppat av.

Det spelar ingen roll om du har hoppat av eller inte, man får det bidraget tills man är 21 tror jag det är.

men du kan nog räkna med om du tar de, att din mor kommer kräva dig att du börjar betala hemma och din egen mat får du köpa själv =P

och det har hon rätt till också!
Citera
2009-09-22, 10:38
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Men vad är det för pengar du talar om då?

Är det underhåll eller barnpension?
Är din andra förälder i livet?
Citera
2009-09-22, 11:28
Medlem
LordVincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men vad är det för pengar du talar om då?

Är det underhåll eller barnpension?
Är din andra förälder i livet?

Undrar jag med.
Underhållsbidrag får ju alla som har skilda föräldrar. Studiebidrag får alla som går i skolan.
Barnpension får de som har en död föräldrer.
Citera
2009-09-22, 22:47
Medlem
Antagligen är barnpension eftersom underhållsbidraget ligger på 1200kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in