Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-29, 20:30
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheGue2
Hur gör man för att rapportera en ordningsvakt som inte velat uppge sin identitet?

Hur gör man för att anmäla ett inbrott? Jo, antingen besöker man en polisstation som erbjuder den tjänsten eller så ringer man 114 14.
Citera
2016-07-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CheGue2
Hur gör man för att rapportera en ordningsvakt som inte velat uppge sin identitet?

Du får kontakta platsen där hen hade sitt förordnande. Eller Polisen. Vet inte riktigt vad du skall anmäla för.
Det är inte olagligt att inte uppge namn. Hade du något legitimt skäl till att fråga annat än att du var nyfiken?
Citera
2016-07-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Hur gör man för att anmäla ett inbrott? Jo, antingen besöker man en polisstation som erbjuder den tjänsten eller så ringer man 114 14.

Fast nu är det inte ett brott han skall anmäla utan mer gnälla för OVs chef.
Citera
2017-04-01, 03:09
Medlem
mendokses avatar
Inte identifiera sig för polisen, vad händer?

Låt oss säga att man blir gripen för att ha begått ett brott (snatteri, skadegörelse, narkotikainnehav, misshandel, rån, mord, vad som helst) vad händer då om polisen inte kan identifiera en och man inte har några identitetshandlingar på sig?
Kan de hålla en hur länge som helst om de inte kan identifiera en? Hur går de till väga i en sådan situation?
Citera
2017-04-01, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Låt oss säga att man blir gripen för att ha begått ett brott (snatteri, skadegörelse, narkotikainnehav, misshandel, rån, mord, vad som helst) vad händer då om polisen inte kan identifiera en och man inte har några identitetshandlingar på sig?
Kan de hålla en hur länge som helst om de inte kan identifiera en? Hur går de till väga i en sådan situation?

Eftersom polisen har rätt att häkta misstänkta personer i 24 timmar tror jag det är? Så kan de väl kolla upp ditt personnummer på stationen, och om du vägrar då vet jag inte vad som händer.
Citera
2017-04-01, 03:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-04-01, 03:36
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigvandrare
Eftersom polisen har rätt att häkta misstänkta personer i 24 timmar tror jag det är? Så kan de väl kolla upp ditt personnummer på stationen, och om du vägrar då vet jag inte vad som händer.

Vänta nu lite, varför svarade du öht om du inte har någon koll?

Polisen kan kan inte häkta folk, polisen griper misstänkta personer, åklagare beslutar om anhållande och begär häktning sen sker en häktningsförhandling i domstol vilka beslutar om vad som ska ske. Den första häktningsförhandlingen efter frihetsberövande ska varit begärd senast kl 12 tredje dagen efter det den misstänkte anhållits, varpå häktningsförhandling måste hållas utan dröjsmål och senast fyra dygn efter att den misstänkte greps eller anhållningsbeslutet verkställdes, d.v.s. från det att han i realiteten berövades friheten.

Bara så vi får klargjort vad som är vad.

/Provokatör
Citera
2017-04-01, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Vänta nu lite, varför svarade du öht om du inte har någon koll?

Polisen kan kan inte häkta folk, polisen griper misstänkta personer, åklagare beslutar om anhållande och begär häktning sen sker en häktningsförhandling i domstol vilka beslutar om vad som ska ske. Den första häktningsförhandlingen efter frihetsberövande ska varit begärd senast kl 12 tredje dagen efter det den misstänkte anhållits, varpå häktningsförhandling måste hållas utan dröjsmål och senast fyra dygn efter att den misstänkte greps eller anhållningsbeslutet verkställdes, d.v.s. från det att han i realiteten berövades friheten.

Bara så vi får klargjort vad som är vad.

/Provokatör

bra bra, då är det uppfattat
Citera
2017-05-09, 20:49
Medlem
funktioners avatar
Polisen beslagtog mitt körkort i samband med att jag greps misstänkt för grov skadegörelse. Jag körde inte bil och använde bara körkortet för att identifiera mig. Får de göra så?
Citera
2023-03-20, 04:40
Medlem
Bumpar tråden istället för en ny tråd.

Gäller PL13, alltså allmän störning enbart i allmänna utrymmen? Om ja; vad gäller för vakter då som t.ex som inte är på allmän plats? Täcker lov3 upp här och ger denna befogenheten?
Senast redigerad av Kockumskranen 2023-03-20 kl. 04:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in