Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-22, 14:17
  #1
Medlem
Questos avatar
Jag har börjat fundera ganska så flitigt över hur morgondagens graphical user interface kommer se ut, vi ser ju hur det går framåt med t.ex Microsoft Surface och det som kallas "TableTop computing" vilket troligen kommer resultera till att tangentbord och mus kommer troligen dö ut, som produkter. Jag tror fortfarande vi kommer använda oss av Alfabetiska och Numeriska knappsatser fast det kommer nog troligen vara integrerat i själva datorn. Eller så kanske de ser ut såhär? (http://netbattles.com/ironman/ironman_keyboard.jpg).

Det börjar ju trappas upp med Dynamiskt animerade skrivbordsbakgrunder och skrivbordseffekter som Compiz-Fusion till Linux-platformen och jag tror bestämt att i Windows 7 har dom utbyggt utbudet på effekter och diverse också, vill minnas att animerade bakgrunder finns i W7, samt Mac har ju sitt också (har bara hört talas om det vet inte i detalj)

Hur tror ni framtidens GUI kommer se ut? Hur kommer vi arbeta med våra datorer, många av dagens filmer visar ju upp urhäftiga GUI så som i Iron Man, Die hard, Fantastic 4 (listan går vidare)

Är väldigt nyfiken vad ni tror och tycker, lämna en rad efter er!
//Q
Citera
2009-09-22, 14:31
  #2
Medlem
penol700s avatar
Jag tror precis som du att musen och tangentbordet gradvis kommer att försvinna, eller i alla fall bli väldigt ovanliga.. men det ligger rätt långt in i framtiden. Tittar man på hur det har sett ut sen runt 1990 så har egentligen inte jättemycket hänt, man har fortfarande mus, tangentbord och skärm.
I det långa loppet tror jag även att skärmar som de ser ut idag kommer att försvinna och ersättas av små, effektiva projektorer.
Citera
2009-09-22, 15:32
  #3
Medlem
-ELF-s avatar
Det kommer att ta VÄLDIGT lång tid innan det går att spela utan mus och tangentbord, om man bortser från tankestyrning av spel som delvis redan finns...
Citera
2009-09-22, 15:48
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Det folk snackar om är röststyrning av mobilen/datorn. Jag tror det är bullshit. Ingen vill sitta och skicka sms på bussen genom att läsa upp dom högt Kanske att det kan fungera hemma framför datorn när det utvecklats, men jag tror touchskärmarna på mobilerna sitter kvar ett ganska bra tag (iofs har man ju hört några sånahär citat tidigare som blivit rätt sågade lite senare ).

Tankestyrning är väl det som slutligen kommer ta över (om nu inte robotarna dödat oss innan dess dvs ). Hur vägen dit kommer se ut blir intressant.

Det här med touchskärmar har ju en nackdel - det blir skitsvårt att skriva utan att titta på tangentbordet. Man kan inte känna skillnad på tangenterna. Iofs kanske någon mjukvara automatiskt kan rätta felstavningar.

Röreslekänslighet har ju också en begränsning. Orka sitta på tåget och leka star wars för att kunna skicka ett sms där det står "vi ses hemma hos mig klockan 23:0 imorgon"

Som sagt är väl tankeläsning the way to go, men det lär dröja några (hundra? ) år.
Citera
2009-09-22, 15:56
  #5
Medlem
Questos avatar
Väldigt intressanta teorier, keep em rolling!
Citera
2009-09-22, 16:04
  #6
Medlem
Cum*s avatar
Tror inte musen och tangentbordet kommer försvinna. Tror mer det kommer bli mer nischat.

Som t.ex många av de grafiska artisterna skippar i stort sett musen idag och använder endast deras ritplatta.

Programmerare kommer kanske få speciella tangentbord som de lätt och smidigt kan navigera med.

Vanliga slösurfare kommer få touchskärmar som man lätt kan klicka sig vidare med.

...eller kanske inte.
Citera
2009-09-22, 17:27
  #7
Medlem
Kaustis avatar
En sak som kan vara intressant är ju frågan om stationära datorer som vi känner igen idag kommer finnas kvar i framtiden. Det påverkar ju ganska mycket utvecklingen. Finns det verkligen ett behov av att egentligen ha en stationär? Du kan visserligen uppgradera den idag, men om bärbara hinner ikapp på den punkten med? Vilka fördelar finns med stationära datorer?

Touchskärmar för att surfa känns ju vettigt om alla i framtiden surfar på en liten mobil eller liknande. Då är ju tangentbord/mus i stort sett omöjliga att använda.
Citera
2009-09-22, 18:20
  #8
Medlem
PungPillarens avatar
Musen och tangentbordet kommer hänga med lääänge.

För gamers finns det inget bättre alternativ ens teoretiskt.

Tankestyrning kommer aldrig att hända eftersom hjärnan skickar ut tusentals signaler, inte bara det man vill göra.

Touchscreens är för saker som inte är så finkänsliga.
Jag skulle aldrig kunna använda ett touchscreen tangenbord. Varken när jag spelar eller när jag programmerar.
Jag vill ha lite bekräftelse på att jag trycker på en knapp, inte att det ska vara stumt som om jag slog i skrivbordet.


Om det är nått som borde vara framtiden, så är det väl ändå 3D interface.
Att göra interaktiva hologram och liknande.
Tyvärr så är det just nu "fysiskt omöjligt", men det har man ju hört tidigare om andra saker.
Vi får se om 100 år, jag menar, elektroniken i sig är ju inte så pass gammal heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
En sak som kan vara intressant är ju frågan om stationära datorer som vi känner igen idag kommer finnas kvar i framtiden. Det påverkar ju ganska mycket utvecklingen. Finns det verkligen ett behov av att egentligen ha en stationär? Du kan visserligen uppgradera den idag, men om bärbara hinner ikapp på den punkten med? Vilka fördelar finns med stationära datorer?

Priset för en stationär i dagens läge är ungefär halva, då räknar jag med skärm också.
Laptops är bra för den enkla surfaren och bloggaren, men för gamers så behövs det mera power, och mer power får man med större saker och vassare(större) kylning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback