Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
Blev de misstänkta aldrig åtalade för sprängningen eller det var andra lagar då?

Nu förstår jag att serien självklart överdriver men kvinnan som kollade dörren flyger iväg vid andra sprängningen. I nästa scen är hon i fullfärd med att få in alla i rummet. Var inte personalen redan i rummet när rånarna klev in?

Har för mig att den sista lämnade några sekunder innan rånarna kom in.
Citera
2024-12-15, 14:40
Medlem
Alla inblandade fick betalt. Dom som var inne i depån och personen som planerade det hela fick mest. Skulle tippa på 5-7MSEK vardera. Sen delas ut någon halvmille/mille här och var till andra inblandade.

Pengarna försvann direkt. Dom som tog emot dom fick också betalt, dom är ej åtalade eller ens förhörda.

Ett lyckat spektakulärt rån. Där dom
Räknade med 100 millar men fick nöja sig med 39. Hyfsat ändå.
Citera
2024-12-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Har för mig att den sista lämnade några sekunder innan rånarna kom in.

Då var det ungefär som i serien. Det fanns ju stor risk att det skulle finnas människor bakom dörren med tanke på att personalen fanns där. Som jag skrev det kanske var andra lagar då.
Citera
2024-12-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag tror man misstänkte att man hade totalt kring 20 deltagare i rånet, inklusive en rad personer som man aldrig identifierade. Serien identifierar ett mindre antal personer som kör båt och lägger ut fotanglar och bombattrapper. Om jag minns det rätt var det någon av "bombmännen", alltså de som skulle lägga ut bombattrapper, som gjorde tatueringen i verkligheten.

Både "Michel" (Ch*rro) och "Nicke" (S*dergran) var troligen i depån men dömdes till medhjälp. Bevisgraden är ju inte "med största sannolikhet" utan "bortom rimligt tvivel", och det hade man ingen chans på då männen var maskerade vid stöten och inte lämnade DNA. Det var vad jag förstår det verkligen DNA som blev avgörande för både piloten (Er*ksson) och "Rami" (Kh*dum).

Däremot hade man starka bevis på att S*dergran och Ch*rro hade hjälpt till på andra sätt. Har för mig att detta var i bombbyggandet respektive med att ordna fram sim-kort till jobbet och att "projektleda", men vill du bli 100% säker finns såklart tidningsrapporter och SVTs dokumentär i ämnet.

Läs dom/FUP. M.S lämnade även han DNA på sprängladdningarna som användes i depån. Han erkände detta men förnekade att han var nere utan sa han bara gjort laddningarna men absolut inte var på plats vid rånet. Blev dömd för medhjälp och nöjd förklarade sig direkt, smart gjort om du frågar mig.

Hans DNA hade de redan från hans bakgrund.
Citera
2024-12-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvallerbyttan
Läs dom/FUP. M.S lämnade även han DNA på sprängladdningarna som användes i depån. Han erkände detta men förnekade att han var nere utan sa han bara gjort laddningarna men absolut inte var på plats vid rånet. Blev dömd för medhjälp och nöjd förklarade sig direkt, smart gjort om du frågar mig.

Hans DNA hade de redan från hans bakgrund.

Det är sant, han lämnade ju DNA men på ett sätt som inte kunde binda honom till att vara på plats. Och naturligtvis var han nöjd med domen, om medhjälp ger en straffrabatt. Det var troligen åklagaren också - om jag förstått det rätt var M.S. en erkänd bombmakare, vilket ju gör förklaringen att han bara byggde bomben stört på omöjlig att motbevisa.
Citera
2024-12-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbfarbrorn
Va bara att åka ut till Valla och snacka in sig hos något av gubbarna på hyllan och sedan köpa bongen för 10% av vinstbeloppet. Sedan kunde de gå till banken med bong och sedlar och sätta in det i lugn och ro på egna kontot. Jag undrar hur många sådana affärer de gubbar som ylar över totoluckornas avskaffande har gjort genom åren och nu förlorat chanen att dryga ut pensionen?

Efterfrågan var mycket större än tillgången gällande spelbongar. Det slutade allt som oftast med att de som initialt ville köpa bongar blev speltorskar själva. Var i princip garanti på att värsta bufflarna från undre världen var där på onsdagarna, oavsett hur mycket de annars försökte undvika rutiner.
Det blev Jokso ett talande exempel på. Janne R med anhang försökte ju få tag i honom länge innan de bestämde sig för att ta det på Valla.
Citera
2024-12-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Efterfrågan var mycket större än tillgången gällande spelbongar. Det slutade allt som oftast med att de som initialt ville köpa bongar blev speltorskar själva. Var i princip garanti på att värsta bufflarna från undre världen var där på onsdagarna, oavsett hur mycket de annars försökte undvika rutiner.
Det blev Jokso ett talande exempel på. Janne R med anhang försökte ju få tag i honom länge innan de bestämde sig för att ta det på Valla.

Så sant så. Det gällde nog att hitta en alldeles egen spelhaj och sedan hålla sig där ifrån själv. Det är ju jävligt kul med trav förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in