Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-12, 13:34
Medlem
Geomeisters avatar
http://www.youtube.com/watch?v=ZzpfopUEBBw

40 minuters intervju med Ian Paice. Det talas om han som trummis, nya skivan Now What !?, setlists, andra artister han spelat med och även Deep Purple historia m.m. Mycket bra intervju med endast ett fåtal "standard svar".

"Playing with Deep Purple is like coming home" - Ian Paice
"I Love Led Zeppelin" - Ian Paice
Senast redigerad av Geomeister 2014-01-12 kl. 13:36.
Citera
2014-01-15, 06:02
Medlem
Rebali179s avatar
Now what plattan växer för varje gång man spelar den. Dock måste jag säga att made in Japan är den klart bästa Deep Purple plattan
Citera
2014-01-18, 14:22
Medlem
Geomeisters avatar
Dagens inköp blev bl.a. The House of Blue Light och även Gillans egna Toolbox från 1991!
Citera
2014-01-18, 16:32
Medlem
Vilken skiva av bandet fungerar som introduktion för en ny lyssnare? Har lyssnat rätt mycket på Rainbows första skiva vilken jag tycker är riktigt bra, så någonting i stil med den vore inte fel, men annars vad som helst, som är bra.
Citera
2014-01-18, 16:34
Medlem
Rebali179s avatar
I mitt fall så var det Made In Japan som hjälpte mig att introducera Deep Purple.
Även Burn & In Rock är riktigt bra plattor.
Citera
2014-01-25, 15:17
Medlem
Geomeisters avatar
Abandon från 1998 är numera min
Citera
2014-01-26, 13:08
Medlem
Geomeisters avatar
För alla Purple nördar. En intervju med Ian Paice av Rick Wakeman (Yes) från programmet Gastank 1982: http://www.youtube.com/watch?v=MF1l-WB-DFo
Citera
2014-02-08, 15:58
Medlem
Rebali179s avatar
Deep Purple kommer Den 10 februari kliver de på scenen i Cloetta Center i Linköping.
jag har inte möjlighet att gå på det. Kan man hoppas på att ni ger mig en liten recension,

jag får väl spela - Burn , Made In Japan , In Rock & Now What den dagen.
Citera
2014-02-08, 16:48
Medlem
Geomeisters avatar
Köpte Purpendicular idag
Citera
2014-02-09, 00:18
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Vilken skiva av bandet fungerar som introduktion för en ny lyssnare? Har lyssnat rätt mycket på Rainbows första skiva vilken jag tycker är riktigt bra, så någonting i stil med den vore inte fel, men annars vad som helst, som är bra.

Den kanske jämnaste av alla deras skivor är Burn från 1974.

Det är första skivan med Coverdale på sång och han startade verkligen på topp! Glenn Hughes (bas) kör andrastämman och även han låter bättre här än han någonsin gjorde senare.

Låtarna är lite enklare i strukturen än tidigare - men de har sådana kvaliteter och framförs så proffsigt ( så klart! ) att man har all överseelse. I princip alla låtar här (utom möjligen avslutande instrumentala A "200" ) är klassiska DP-låtar så igenkänningsfaktorn är hög.

Ritchie Blackmore är i sitt esse - han spelar både frenetiskt och inlevelsefullt.

Så den skulle jag nog rekommendera för en första-gångs-lyssnare.
Citera
2014-02-10, 15:47
Medlem
Rebali179s avatar
Lyckades ändå att få tag på en Biljett Till Deep Purple ikväll på Cloetta Center.
Ser fram emot att få se Deep Purple & Graveyard ikväll.
Citera
2014-02-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Den kanske jämnaste av alla deras skivor är Burn från 1974.

Det är första skivan med Coverdale på sång och han startade verkligen på topp! Glenn Hughes (bas) kör andrastämman och även han låter bättre här än han någonsin gjorde senare.

Låtarna är lite enklare i strukturen än tidigare - men de har sådana kvaliteter och framförs så proffsigt ( så klart! ) att man har all överseelse. I princip alla låtar här (utom möjligen avslutande instrumentala A "200" ) är klassiska DP-låtar så igenkänningsfaktorn är hög.

Ritchie Blackmore är i sitt esse - han spelar både frenetiskt och inlevelsefullt.

Så den skulle jag nog rekommendera för en första-gångs-lyssnare.

Tack för tipset. Satte igång skivan nu. Ska återkomma med ett omdöme men på rak arm kan jag säga att första spåret gillas. Just Blackmore på gitarr är kanske främst anledningen till att jag överhuvudtaget blev intresserad av att ge bandet en chans då han på första Rainbow-skivan gett mig rejält många fina stunder med anledning av hans eleganta finlir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in