• 2
  • 3
2020-09-09, 11:12
Medlem
BHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
En spansktalande person på Twitter har lagt upp en artikel om mordet, som är på spanska. Man ser lite bilder på bl a kroppen.

https://twitter.com/antonioubilla1/s...55841718824960

Google´s översättning av inläggen på Twitter:
1.
Till hans ära bär stadion i Esmeraldas sitt namn, namnet på hans verkstad Toba har också ett kvarter, patriark i provinsen, det är mer idag jag bor i La Propicia

2.
Han var den som skapade den stadion som bär hans namn och mördades av banamafiaen Guayaquil och Machala, vilket inte passade dem att Esmeraldas var den största producenten och exportören av bananer i landet

3.
Jag letade efter information men hittade ingenting. Det verkar som en mycket intressant historia. Var kan jag hitta mer om livet och döden till Sven Folke Anderson?

4.
Hej Antonio, jag är Esmeraldeño och jag är intresserad av Folke Andersons historia, löstes mordfallet? Hur påverkade hans död provinsens ekonomi? Varför lär vi oss så lite om en så viktig karaktär? Jag letar efter info, men jag kan inte hitta den.

Intressant om Bananmaffian på rad 2.

//BHB
Senast redigerad av BHB 2020-09-09 kl. 11:15.
Citera
2020-09-10, 15:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bananmaffian bakom Andersons död?

Citat:
Ursprungligen postat av BHB
Google´s översättning av inläggen på Twitter:
1.
Till hans ära bär stadion i Esmeraldas sitt namn, namnet på hans verkstad Toba har också ett kvarter, patriark i provinsen, det är mer idag jag bor i La Propicia

2.
Han var den som skapade den stadion som bär hans namn och mördades av banamafiaen Guayaquil och Machala, vilket inte passade dem att Esmeraldas var den största producenten och exportören av bananer i landet

3.
Jag letade efter information men hittade ingenting. Det verkar som en mycket intressant historia. Var kan jag hitta mer om livet och döden till Sven Folke Anderson?

4.
Hej Antonio, jag är Esmeraldeño och jag är intresserad av Folke Andersons historia, löstes mordfallet? Hur påverkade hans död provinsens ekonomi? Varför lär vi oss så lite om en så viktig karaktär? Jag letar efter info, men jag kan inte hitta den.

Intressant om Bananmaffian på rad 2.

//BHB

Intressant läsning.

Bananmaffian kan mycket väl ha legat bakom mordet på honom. Denna kan ju knappast ha sett med blida ögon på honom och hans lyckade affärsföretag. Efter Andersons död försvann en farlig konkurrent.
Citera
2021-02-08, 08:54
Medlem
Gudrun Rydberg har skrivit en artikel om Banankungen i Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbunds årsbok "Hembygden Dalsland 2008".
https://www.hembygd.se/admin/dalsland/edit/page/3607
Citera
2021-02-09, 14:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Folke Anderson uppmärksammades i Dalsland 2008.

Citat:
Ursprungligen postat av Masken05
Gudrun Rydberg har skrivit en artikel om Banankungen i Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbunds årsbok "Hembygden Dalsland 2008".
https://www.hembygd.se/admin/dalsland/edit/page/3607

Tack för länken.

Dalsland uppmärksammade fortfarande sin store son 40 år efter att han blev mördad.
Citera
2021-02-09, 15:15
Medlem
Jag tycker det är lite underligt att han inte hade livvakter ändå. Han hade ju hotats till livet innan och dessutom var landet ostabilt. Han borde ju dessutom ha känt till korruptionen där?
Citera
2021-02-12, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett korrumperat land.

Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Jag tycker det är lite underligt att han inte hade livvakter ändå. Han hade ju hotats till livet innan och dessutom var landet ostabilt. Han borde ju dessutom ha känt till korruptionen där?

Ja, det är ganska underligt att Anderson inte hade några livvakter.

Ecuador var instabilt och han hade varit utsatts för hot tidigare. Klart att BO att det fanns en stor korruption i landet. Ändå verkar han inte ha tagit hoten och den stora korruptionen på allvar.
Citera
2021-10-24, 19:08
Medlem
wwrs avatar
En VM-trea på 200m också dödsskjuten i Guayaquil. Hedras på "Folke Anderson stadion" i Esmeraldas.

Guayaquil ett livsfarligt ställe. Men Ecuador är ok. Jag har besökt Ecuador flera gånger utan problem men undvikit Guayaquil. Kidnappningsrisk. Expresskidnappningar och raka vägen till bankomaten. Den som inte ger koden direkt till kidnapparna kan hälsa hem.

Men mordet på Anderson verkar skumt. Också tystnaden runt det. Han var stor. Grundade Estrella. Introducerade chips och popcorn i Sverige bara för att han tyckte det smakade gott på en boxningsmatch i Madison Square Garden. Jag tippar också på tunga intressenter bakom. Han borde ha löst sin säkerhet mot rån, även om det inte är en garanti.
Citat:
Sprinter Alex Quiñónez, 2019 world bronze medallist, shot dead in Ecuador

On Sunday, the Folke Anderson football stadium in Esmeraldas will host a burning chapel to receive Quiñónez’s coffin.
https://www.theguardian.com/sport/20...t-dead-ecuador

Kan jämföras med mordet på Olof Wessberg 1975 i Costa Rica. Det misstänks att skogsbolag kan ha legat bakom. Han ville skapa ett naturreservat. Nu finns ett reservat uppkallat efter honom och ett efter hans fru tror jag.
Senast redigerad av wwr 2021-10-24 kl. 20:03.
Citera
2021-10-25, 18:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Liknande fall i Costa Rica 1975.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En VM-trea på 200m också dödsskjuten i Guayaquil. Hedras på "Folke Anderson stadion" i Esmeraldas.

Guayaquil ett livsfarligt ställe. Men Ecuador är ok. Jag har besökt Ecuador flera gånger utan problem men undvikit Guayaquil. Kidnappningsrisk. Expresskidnappningar och raka vägen till bankomaten. Den som inte ger koden direkt till kidnapparna kan hälsa hem.

Men mordet på Anderson verkar skumt. Också tystnaden runt det. Han var stor. Grundade Estrella. Introducerade chips och popcorn i Sverige bara för att han tyckte det smakade gott på en boxningsmatch i Madison Square Garden. Jag tippar också på tunga intressenter bakom. Han borde ha löst sin säkerhet mot rån, även om det inte är en garanti.

https://www.theguardian.com/sport/20...t-dead-ecuador

Kan jämföras med mordet på Olof Wessberg 1975 i Costa Rica. Det misstänks att skogsbolag kan ha legat bakom. Han ville skapa ett naturreservat. Nu finns ett reservat uppkallat efter honom och ett efter hans fru tror jag.

Jag har också besökt Ecuador men bara som snabbast.

En gång kom jag faktiskt att ligga över natt i Guayaquil men endast en natt innan jag skulle vidare. Det fallet du tar upp från Costa Rica 1975 tror jag att jag har läst om detta liknande fall för länge sedan.
Citera
2022-04-07, 08:51
Medlem
ett intressant fall, skulle inte förvåna mig om han mördats av unitied fruits eller bara någon lokal narkotika handlare, allt är möjligt där.
Citera
2022-04-07, 11:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Banankungens" inkomstbringande verksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
ett intressant fall, skulle inte förvåna mig om han mördats av unitied fruits eller bara någon lokal narkotika handlare, allt är möjligt där.

Båda teorierna kan ha varit fullt möjliga.

Tror att mordet berodde på hans stora och lyckade affärer med bananer. Han kallades ju för inte för "Banankungen". Sågs säkert inte med blida ögon från vissa håll på hans mycket inkomstbringande bananaffärer.
Citera
2022-11-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Båda teorierna kan ha varit fullt möjliga.

Tror att mordet berodde på hans stora och lyckade affärer med bananer. Han kallades ju för inte för "Banankungen". Sågs säkert inte med blida ögon från vissa håll på hans mycket inkomstbringande bananaffärer.

Mm jo, men om det stämmer att "den brutala misshandeln avslutades med ett skott i ansiktet" - så låter det inte som en särskilt professionell hitman? Mer som någon BO kände. Men vad kan rekonstrueras så här långt efteråt.
Citera
2022-11-21, 18:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer att förbli ouppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Mm jo, men om det stämmer att "den brutala misshandeln avslutades med ett skott i ansiktet" - så låter det inte som en särskilt professionell hitman? Mer som någon BO kände. Men vad kan rekonstrueras så här långt efteråt.

Kan ha varit möjligt men vad vet vi?

"Banankungen" hade säkerligen skaffat sig en hel del fiender. Kommer aldrig någonsin att bli uppklarat efter 54 år.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in