Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Adolf
För att veta om man är bra på NL-turneringar eller ej tror jag att det krävs 100+ spelade sådana.
100 turneringar räcker för att börja skönja en tendens. För att ha ett statistiskt säkerställt resultat måste du spela 1000+
Citat:
Själv brukar jag alltid syna med alla händer åtminstone på dom 2 första limitarna om ingen redan har höjt. Jag tror att det kan vara ganska bra. Kostar inget och har man tur så kan man vinna mycket.
Detta är självmord! som du skriver själv så förlitar du dig på turen. Dessutom kommer de duktiga spelarna (om det sitter några vid ditt bord) att lära sig ditt spel mycket snabbare, eftersom du spelar fler händer. Det betyder att du slår ur underläge när det "drar i gång på riktigt" även om du har fler marker än de flesta så brukar det resultera i att de duktiga spelarna dubblar upp mot dig och sen är du tillbaka på ruta ett.
Om de andra har väldigt svårt att anpassa sitt spel och om spelet är otroligt passivt så kan detta vara en hyfsad strategi, men oftast är det inte det.
Citat:
Annars har jag läst om skalanskys "the system" som ser ut på följande sätt, om jag inte kommer ihåg helt fel:
Om någon har höjt så skulle man gå all in med AA KK och AK i samma färg. Och om ingen har höjt så skulle man gå all in med alla par och alla kopplade kort i färg och AK. Förutsatt att mörkarna hade kommit upp lite. Om detta är bra eller dåligt vet jag inte, men det funkar knappast på 5 och 10$ turneringar.
Systemet fungerar bara under följande förutsättningar:
1. startfältet ska bestå av mestadels spelare som är bättre än dig
2. Strukturen måste vara sådan att mörkarna är väldigt små i förhållande till stackarna, dvs inte som i 99% av turneringarna på nätet.
Tanken med systemet är att du ska hinna sno så mycket mörkar att du överlever de gånger någon synar med AA eller KK (i en turnering med små mörkar i förhållande till stackarna synar ingen all-in med mindre än KK, oftast inte med mindre än AA. Därför bör man hinna sno ganska många mörkar innan någon får AA samtidigt som du spelar.) De gånger du får syn så har du fortfarande ca 20% chans att vinna de flesta händer. Gör du det och dubblar upp så blir du i det närmaste oslagbar. Systemet har testats och det fungerar jäkligt bra. T ex har WSOP's main event vunnits av en spelare som använde en liknande strategi. (kommer inte ihåg vilket år tyvärr)
Att det är så förhållandevis lätt att "förlama" de duktiga no-limit spelarna är min huvudanledning till att jag spelar pot-limit.