Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2009-11-08, 11:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringla
Det r dr som jag, och jag tror jag kan tala fr saftad_burk, anser att Anna Odell befinner sig: Random person som gr ngot i hopp om att det ska bli betraktat som konst.

Jag utgr d ifrn att man kan misslyckas med att gra konst, precis som man kan tnkas misslyckas med att laga en cykel.

Visst kan man tycka att det talar fr Anna att hon studerar p Konstfack. Och jag tror att det r lttare att bli godknnd dr n p en tenta i krnfysik, i och med konstens mer abstrakta natur. Men att man gr p Konstfack gr inte automatiskt allt man gr till konst. I just detta fall var det frargelsevckande beteende.

Jag r nog mer inne p att Odell redan r hemma. Det hon gjorde var knappast 'nyskapande' i det att konsten som samhllsunderskande verksamhet redan r etablerad, plus att hon som sagt arbetat utifrn den stabila basen som att studera p Konstfack utgr. Ltt att sga detta frresten, bara det faktum att varenda kultursida i landet behandlat 'Unknown woman [...]" gr att det redan r ett litet stycke svensk konsthistoria.
Citera
2009-11-08, 17:40
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag sade bara att under de omstndigheter jag hade frsttt s hade det inte varit konst som snusfabrikanten hll p med. En nstan avgrande faktor r att man sjlv har avsikten att 'gra konst'.

Vidare r det ju s orttvist att om en random person brjar tillverka snus och hvdar att det r konst han gr, s r det alls inte skert att det blir betraktat som konst nd. Om dremot Ernst Billgren brjar producera snus med konstnrliga ambitioner, r chansen god att det faktikst blir accepterat som konst.

Du har ju rtt i att folk gr saker som ingen skulle klassat som konst, och efter ngra r s visar det det sig att det faktiskt var - eller blev - konst. Det r ju drfr man ska vara frsiktig med att dma ut det ena eller andra som ickekonst, Rtt vad det r kommer det ngon och gr precis s och hvdar att det r konst, och s str man dr med skgget i brevldan.

Gr jag ett konstverk nr jag sveper en dd patient, matar en senildement eller torkar skit p denne? Blir det automatiskt ett konstverk ifall jag sger "det hr r konst" ?
Citera
2009-11-08, 18:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Gr jag ett konstverk nr jag sveper en dd patient, matar en senildement eller torkar skit p denne? Blir det automatiskt ett konstverk ifall jag sger "det hr r konst" ?

Om du hade lst hela inlgget du citerade s har du min sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vidare r det ju s orttvist att om en random person brjar tillverka snus och hvdar att det r konst han gr, s r det alls inte skert att det blir betraktat som konst nd. Om dremot Ernst Billgren brjar producera snus med konstnrliga ambitioner, r chansen god att det faktikst blir accepterat som konst.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in