Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-04, 03:22
Bannlyst
Tjenare.

Jag hade tänkt att spela WoW via Wine igenom att öppna Launcher.exe från Program från "vanliga" disken, om så säga. Jag kör med både ubuntu och Windows XP på samma hdd så jag får välja vilket operativsystem jag vill vara på när jag bootar datorn.

Till problemet då:
Jag skriver i Terminalen: wine "C:\Program\World of Warcraft WOTLK\Launcher.exe", som min mapp heter då.

Det som händer är att den tydligen inte hittar mappen :s
"wine: cannot find 'C:\Program\World of Warcraft WOTLK\Launcher.exe'"

Det jag fick denna "ide" ifrån är här ifrån:
https://help.ubuntu.com/community/WorldofWarcraft

En bit ner står det:
"Alternative 1 (Copy from Windows):

You can also just install WoW in Windows and then copy the entire World of Warcraft folder over from your Windows installation. "

Så jag tänkte att man kunde öppna spelet via Terminalen, men det går tydligen inte. Någon som har en idé om hur jag kan fixa detta?
Senast redigerad av ormjaevel 2009-10-04 kl. 03:24.
Citera
2009-10-04, 03:52
Medlem
Visst borde det gå, men det gäller att du anger den korrekta sökvägen. Om du har WoW på en windows-partition kanske den ligger under exempelvis /dev/hda2. Då måste du mounta den någonstans, kanske vid "/media/hda2" och sedan ange korrekt sökväg:
"wine /media/hda2/Spel/wow/Launcher.exe"
Citera
2009-10-04, 05:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Visst borde det gå, men det gäller att du anger den korrekta sökvägen. Om du har WoW på en windows-partition kanske den ligger under exempelvis /dev/hda2. Då måste du mounta den någonstans, kanske vid "/media/hda2" och sedan ange korrekt sökväg:
"wine /media/hda2/Spel/wow/Launcher.exe"

okej..

Ja, jag har ju winxp så wow är installerat på C:\Program\Mappen
Så det är den vanliga mappen dvs.

Skulle du våga gissa på den "rätta" sökvägen i ubuntu?
Som jag förstod din kommentar så var det bara ett exempel med "wine /media/hda2/Spel/wow/Launcher.exe"
Citera
2009-10-04, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormjaevel
okej..

Ja, jag har ju winxp så wow är installerat på C:\Program\Mappen
Så det är den vanliga mappen dvs.

Skulle du våga gissa på den "rätta" sökvägen i ubuntu?
Som jag förstod din kommentar så var det bara ett exempel med "wine /media/hda2/Spel/wow/Launcher.exe"
Ja det var bara ett exempel. Allt beror på var du monterat din Windows-partition och den exakta sökvägen till WoW.

Om du skriver "sudo find / -iname windows" vad får du upp då?
Senast redigerad av Split.Horizon 2009-10-04 kl. 05:53.
Citera
2009-10-04, 05:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Lägger tråden under -> Övriga dator- och IT-diskussioner istället för att låsa den som felplacerad tråd. Inläggen har WoW / Windows / Övriga operativsystem i sig, därav denna forumsavdelning.

//Mod
Citera
2009-10-04, 06:07
Bannlyst
Citat:
Ja det var bara ett exempel. Allt beror på var du monterat din Windows-partition och den exakta sökvägen till WoW.

Om du skriver "sudo find / -iname windows" vad får du upp då?

/home/curious/.wine/drive_c/windows
/usr/share/screen-profiles/windows
/usr/share/omf/windows
/usr/share/gnome/help/windows

Så står det.

edit: eller ja, till en början.
Sen kom en jävla massa saker ska jag kopiera allt och klistra in eller? ^^

edit igen:
Citat:
/host/Documents and Settings/All Users/Application Data/Microsoft/Windows
/host/Documents and Settings/Jimmy Westerberg/Application Data/Microsoft/Windows
/host/Documents and Settings/Jimmy Westerberg/Lokala inställningar/Application Data/Microsoft/Windows
/host/Documents and Settings/LocalService/Lokala inställningar/Application Data/Microsoft/Windows
/host/Documents and Settings/NetworkService/Lokala inställningar/Application Data/Microsoft/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/bin/YahooSync.app/Contents/Resources/Formatter.bundle/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Clients/com.apple.IE/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Clients/com.apple.Outlook/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Clients/com.apple.Safari/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Clients/com.apple.WindowsContacts/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Clients/com.apple.WindowsMail/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Clients/com.google.ContactSync/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Clients/com.yahoo.go.sync/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Schemas/Bookmarks.syncschema/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Schemas/Calendars.syncschema/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Schemas/Contacts.syncschema/Contents/Windows
/host/Program/Delade filer/Apple/Mobile Device Support/SyncServices/Schemas/Notes.syncschema/Contents/Windows
/host/Program/MSN Gaming Zone/Windows
/host/WINDOWS
Senast redigerad av ormjaevel 2009-10-04 kl. 06:10.
Citera
2009-10-04, 06:22
Medlem
Citat:
/home/curious/.wine/drive_c/windows
/usr/share/screen-profiles/windows
/usr/share/omf/windows
/usr/share/gnome/help/windows

Så står det.

edit: eller ja, till en början.
Sen kom en jävla massa saker ska jag kopiera allt och klistra in eller? ^^

edit igen:
/host/Documents and Settings/All Users/Application Data/Microsoft/Windows
Okej, enligt det där bör detta vara korrekt kommando:
wine "/host/Program/World of Warcraft WOTLK/Launcher.exe"
(Eftersom din Windows-partition verkar vara monterad under /host)

Se dock till att du skriver in stora och små bokstäver exakt som sökvägen är i Windows. Du kan även använda "tab completion" (tabba) för att underlätta.
Senast redigerad av Split.Horizon 2009-10-04 kl. 06:24.
Citera
2009-10-04, 14:21
Bannlyst
Citat:
Okej, enligt det där bör detta vara korrekt kommando:
wine "/host/Program/World of Warcraft WOTLK/Launcher.exe"
(Eftersom din Windows-partition verkar vara monterad under /host)

Se dock till att du skriver in stora och små bokstäver exakt som sökvägen är i Windows. Du kan även använda "tab completion" (tabba) för att underlätta.

Tack så mycket, detta funkade
Du är värd guld!

Edit:
Okej, jag skulle vilja gå in i denna mapp, dvs host/program/ osv.
I IE6 kommer jag ihåg att man kunde skriva in addressen där så öppnades en ny ruta med mappen, vilket nästan funkade i FF.

Jag fick upp själva mappen, men den var kvar i FF.
Hur ska jag göra? ^^
Senast redigerad av ormjaevel 2009-10-04 kl. 14:27.
Citera
2009-10-05, 01:15
Medlem
Citat:
Tack så mycket, detta funkade
Du är värd guld!
Skönt att det fungerade.
Citat:
Edit:
Okej, jag skulle vilja gå in i denna mapp, dvs host/program/ osv.
I IE6 kommer jag ihåg att man kunde skriva in addressen där så öppnades en ny ruta med mappen, vilket nästan funkade i FF.

Jag fick upp själva mappen, men den var kvar i FF.
Hur ska jag göra? ^^
Du vill alltså bläddra till mappen?

Handlar det om konsollen så blir det "cd /host/Program". Är det Firefox kan du skriva "file:///host/Program". Sen beror det på vilken distribution av Linux vilken filutforskare som är installerad.

Kan vara Konqueror eller Nautilus till exempel. Öppna en mapp eller vad som helst så du får upp den ordinarie filutforskaren. Ta sedan "pil upp" tills du kommer till rooten (/) och bläddra dig sedan dit du vill. Ibland kan man även få upp ett adressfält och fylla i sökvägen där.

Du kan prova detta i konsollen:
"sudo nautilus /home/Program"
"sudo konqueror /home/Program"

EDIT:
Såg att du kör Ubuntu som använder nautilus, så prova:
"sudo nautilus /home/Program"
Senast redigerad av Split.Horizon 2009-10-05 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in