• 9
  • 10
2009-10-09, 18:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Fast nu pratar vi ju inte om vare sig meriter eller plitlighet utan om att man har vissa gener.
Nej, det gr vi inte alls. Vilka gener man har har absolut inte ett skvatt med vem som blir statschef att gra. Tro mig, jag r genetiker.

Citat:
Kanske ska ven vi vanliga mnniskor skriva in vrt genetiska arv i vra CV:n och hoppas p bra jobb. Eller som i kungens fall ett mbete dr man fr 100 miljoner/r, diplomatisk immunitet och gratis resor.
...ss kom den dr svenska avundsjukan in i statskicksdebatten igen...
Kungen "fr" inte 100 miljoner om ret i ngon som helst vettig mening av verbet f. Och han har inga "gratis resor". Han behver inte betala fr resor i tjnsten, nejvisst. Men behver du verkligen gra det?

Alla serisa kalkyler visar att det r billigare med monarki n med republik, nr allt har beaktats. Det ekonomiska argumentet r sledes p monarkins sida, inte p republikens.
Citera
2009-10-09, 18:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisham
Sverige borde spola kungahuset och sedan ska det svenska systemet ritas om helt och hllet. Vi ska inte ha en maktls statschef som i Finland. Istllet br vi infra ett system med en ordentlig maktordning. Presidenten ska utses i ett val och utse ministrar i sin regering. Presidenten ska ha den exekutiva makten i landet. Riksdagen ska frvandlas frn ett transsportkompani till lagstiftande frsamling. Fr att f bort slddret frn riksdagen mste ett system med enmansvalkretsar infras. Att riksdag och regering r s ttt sammanlnkade i Sverige idag har att gra med hur situationen var 1809. D var tanken att regering och riksdag skulle balansera monarkens makt. Idag har inte monarken ngon makt. Allts br han spolas och en ny maktbalans mellan presidentmbetet och riksdagen skapas.
Dvs du vill ha ett amerikanskt system. Fr det frsta r det amerikanska systemet, som du noterar, ett stt att frdela makt. Det r allts i sig helt oberoende av frgan om man ska ha konstitutionell monarki eller ej. Du skulle kunna ha ditt system ocks under en konstitutionell monarki. Det enda som behvs fr det r att den direktvalde hgste fretrdare fr exekutivmakten som du vill ha kallas fr statsminister i stllet. I och med att den direktvalde har just exekutivmakten och rimligen leder en av honom eller henne utsedd regering, r den ena benmningen lika rimlig som det andra, rent statsvetenskapligt.

Frgan om frdelar och avigsidor med parlamentarism kontra vald exekutivmakt r vidare nog OT fr den hr trden, men jag vill bara ppeka att ordet gridlock pekar p de specifika svrigheter som kan uppst i icke-parlamentariska demokratier. Och nr det gller att majoritetsval i enmansvalkretsar skulle automagiskt skulle f bort "sldder", vill jag bara utses svl det brittiska som det franska parlamentet utses med majoritetsval i enmansvalkretsar. Det r fr mig rtt oklart om dessa parlamentariker verkligen har hgre genomsnittskvalitet n vra svenska.
Citera
2009-10-10, 20:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Det frefaller...

...som om slutsatserna hittills i trden visar att, givet att vi ha en konstitutionell monarki som nu, s terfinns inga demokratiska synpunkter av vikt p att ha en sdan statsrttslig konstruktion att Konungen efter ett val r den som sonderar lmplig regeringsbildare, frslr sdan till talmannen, som lter riksdagen rsta om frslaget och nr en riksdagsmajoritet finns, ocks utnmner statsministern i formell mening.

Drtill, vilket jag anfrt tidigare, anser jag att de av riksdagen antagna lagarna, skall underskrivas av statschefen fr att f laga kraft, inte bara fr att det vanligen gr till s i en fungerande stat, utan ocks fr att ka legitimiteten i det politiska systemet.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in