2021-07-29, 20:38
Medlem
Lste Bengt Pohjanens Dagning Rd under sent -90-tal. En bra bok, om n mer sknlitterrt skriven n faktabaserad. Hade varit mycket intressant att ta del av hans kunskaper i detta mne. Har fr mig att mnet var rejlt laddat och uppsttningen av Dagning Rd blev vl inte av p grund av hot om jag inte minns fel. Man kan undra om mnet fortfarande r tabubelagt i Tornedalen.
Citera
2021-07-30, 16:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fortfarande tabubelagt i Tornedalen?

Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Lste Bengt Pohjanens Dagning Rd under sent -90-tal. En bra bok, om n mer sknlitterrt skriven n faktabaserad. Hade varit mycket intressant att ta del av hans kunskaper i detta mne. Har fr mig att mnet var rejlt laddat och uppsttningen av Dagning Rd blev vl inte av p grund av hot om jag inte minns fel. Man kan undra om mnet fortfarande r tabubelagt i Tornedalen.

ven om detta utspelade sig under 1930-talet s tror jag att mnet fortfarande r tabubelagt i Tornedalen.
Citera
2021-07-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
ven om detta utspelade sig under 1930-talet s tror jag att mnet fortfarande r tabubelagt i Tornedalen.

Ja, det kan man ju tro men hade varit intressant att veta hur det numer pratas om det bland slktingar till de inblandade. Under 80-talet var det i vart fall ett laddat mne men det var andra sidan snart 40 r sen och personer med koppling till det hela fanns sannolikt i livet. Tiden lker alla sr som det heter.
Citera
2021-07-31, 14:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Otroliga skador i Tornedalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Ja, det kan man ju tro men hade varit intressant att veta hur det numer pratas om det bland slktingar till de inblandade. Under 80-talet var det i vart fall ett laddat mne men det var andra sidan snart 40 r sen och personer med koppling till det hela fanns sannolikt i livet. Tiden lker alla sr som det heter.

Det r mjligt att s har skett.

ven om alla huvudpersonerna som var inblandade i Korpela-sekten och Silverarken numera r avlidna sedan lnge s tror jag att detta fortfarande r knsligt. att prata om. Det finns skert anhriga till dessa personer och ven efter s lng tid som nu har gtt s skapade denna sektrrelse otroliga skador i Tornedalska samhllet.
Citera
2025-01-07, 13:18
Medlem
Film p G. Premir i februari 2025. Vi fr vl se hur mycket som visas men jag antar att den kommer att vara barnfbjuden.

Citat:
Skdespelaren Anton Hennix Raukol* r aktuell i en ny storfilm om Korpelarrelsen. Och i vr tervnder han till Norrbottensteatern.
Det hnder mycket fr skdespelaren Anton Hennix Rauk*la under det kommande ret.
I februari r det vrldspremir fr den nya storfilmen "Rrelser", som handlar om Korpelarrelsen i Tornedalen p 1930-talet.
.
.
Dagarna var betydligt lngre nr han var med och tog de sista scenerna i lngfilmen "Rrelser".
Filmen r inspelad under 2023 och 2024.
Mycket av filmen r inspelad i byn Pyhnjrvi i Finland. Dr hittade vi en by som var ganska lik byarna i Tornedalen p 1930-talet, sger Anton Hennix Ra*kola.
vriga scener r inspelade i Risudden och Karungi i svenska Tornedalen och i Helsingfors.
"Rrelser" r ett historiskt drama om den omstridda religisa sekten Korpelarrelsen som vxte fram i Tornedalen fr 100 r sedan (mer det i faktarutan nedan).
Filmen bygger delvis p frfattaren Bengt Pohjan*ns bok "Dagning rd" frn 1988. Nr Norrbottensteatern satte upp en frestllning som bygger p boken bombhotades teatern och Bengt Pohj*nen fick tidvis ha polisskydd.

https://etidning.nsd.se/p/norrlandsk...02719/59780079
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in