Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolver
Körde mitt första pass i måndags, och jag är helt frälst.. Helvete vilken fantastisk sport!

Har en bakgrund som brottare på klubbnivå, men la av för att intresset för hockeyn tog över. Genom hockeyn så körde vi judo under försäsongsträningen, men det var inte ens hälften så fantastiskt som thaiboxning. Är nu i 20-25 års åldern, och har haft problem med en knäskada och även en del stora problem med spriten som följd av just det.. Nu har jag dock skärpt till mig och tagit upp träningen igen. Så, vad tror ni? Är det för sent att försöka sig på någon form av match inom thaiboxning?

Tacksam för alla former av reflektioner

Med den bakgrundsbeskrivning som ovan följer så skulle jag rikta in mig på matcher med Muay Thai-regler och inte typ all-style/K1. Balansen och basen från brottning, hockey och judo passar utmärkt för clinch-gamet som, tillsammans med blod och sparkar, ger mycket höga poäng. Med hockeyn så sätter du ju reflemässigt upp armbågar .

Ungefärlig längd och vikt skulle också vara intressant för denna ekvation med tanke på hastigheten som sparkarna bör levereras, balansen tror jag att du besitter.

Vad kul att du vill börja med MT! Hoppas att det går bra och tveka inte att fråga din instruktör och träningspartners om hur du kan förbättras! Mvh
Citera
2011-11-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galenkorean1
Med den bakgrundsbeskrivning som ovan följer så skulle jag rikta in mig på matcher med Muay Thai-regler och inte typ all-style/K1. Balansen och basen från brottning, hockey och judo passar utmärkt för clinch-gamet som, tillsammans med blod och sparkar, ger mycket höga poäng. Med hockeyn så sätter du ju reflemässigt upp armbågar .

Ungefärlig längd och vikt skulle också vara intressant för denna ekvation med tanke på hastigheten som sparkarna bör levereras, balansen tror jag att du besitter.

Vad kul att du vill börja med MT! Hoppas att det går bra och tveka inte att fråga din instruktör och träningspartners om hur du kan förbättras! Mvh

Ser inga fördelar för hockeyspelare i thaiboxning, som du beskriver. Helt olika saker, det hör liksom inte hit.

Det är absolut inte försent, det enda som behövs är att vilja träna, vilja lära sig, vilja fightas. Sen beror det helt på vilken nivå, man kan alltid prova en D-klass match om man vill.
Citera
2011-12-11, 12:13
Medlem
madmaxzzs avatar
Tjena!
Jag ska börja träna thai boxning om ca 1 månad. Jag har inte så bra kondition, är inte speciellt vältränat men är någonstans däremellan när det gäller i form eller utan. Jag har hört att thai boxnings träningspassen är brutala, med tanke på att jag har noll kunskap om thai. Ska jag börja träna nu i förväg för att komma i form eller bara vänta en månad och komma in i form genom träningarna?
Med vänlig hälsning, madmaxzz
Citera
2011-12-11, 15:52
Medlem
Det är nog en bra idé att börja springa. Det går iofs att lida sig igenom de första veckorna, utmattad redan under uppvärmningarna, så blir det lättare sen.
Citera
2011-12-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmaxzz
Tjena!
Jag ska börja träna thai boxning om ca 1 månad. Jag har inte så bra kondition, är inte speciellt vältränat men är någonstans däremellan när det gäller i form eller utan. Jag har hört att thai boxnings träningspassen är brutala, med tanke på att jag har noll kunskap om thai. Ska jag börja träna nu i förväg för att komma i form eller bara vänta en månad och komma in i form genom träningarna?

Det finns inga nackdelar att vara i bästa möjliga form när du börjar.. börja vara ute och jogga det du orkar, jogga, situps, pushups, börja nu!

Det jag nämnde nu är en del av thaiboxning, go go go
Citera
2011-12-11, 21:43
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Tjena!
Jag säger såhär, två medelåldersdamer med mellanmkt fett runt buken, gjorde armhävningarna på knäna i början av terminen, nu köttar dom på som alla andra.
Det är ganska tufft i början, men även tjockisarna orkar, sedan höjs tempot progressivt. Men man är på gränsen hela tiden, oavsett hur fit man är.

Alltså: i form kommer man på klubben, inte hemma. Packa väskan och gå och träna.
Citera
2011-12-11, 22:11
Medlem
madmaxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Jag säger såhär, två medelåldersdamer med mellanmkt fett runt buken, gjorde armhävningarna på knäna i början av terminen, nu köttar dom på som alla andra.
Det är ganska tufft i början, men även tjockisarna orkar, sedan höjs tempot progressivt. Men man är på gränsen hela tiden, oavsett hur fit man är.

Alltså: i form kommer man på klubben, inte hemma. Packa väskan och gå och träna.

Okej, får väl gå på ditt råd. Tänkte att om man börjar träna lite lätt nu så som jogga osv, så kommer man med en aning bra kondition till träningarna. Då kanske man inte ger upp efter 20 mins träning med tanke på att man inte är i form. Men du har nog rätt. Tempot kommer höjas och oavsett vilken form man är, så är man på gränsen.
Citera
2011-12-12, 01:41
Medlem
Citat:
Okej, får väl gå på ditt råd. Tänkte att om man börjar träna lite lätt nu så som jogga osv, så kommer man med en aning bra kondition till träningarna. Då kanske man inte ger upp efter 20 mins träning med tanke på att man inte är i form. Men du har nog rätt. Tempot kommer höjas och oavsett vilken form man är, så är man på gränsen.

Om du vet att du ska börja om en månad, klart du ska börja vara ute och springa nu då, att man kommer i form på klubben är inget själ till att lata sig nu. Som sagt, löpning är en del av thaiboxning, ut och spring. Finns ingen anledning att inte göra det!
Citera
2011-12-12, 07:44
Medlem
madmaxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chuwattana
Om du vet att du ska börja om en månad, klart du ska börja vara ute och springa nu då, att man kommer i form på klubben är inget själ till att lata sig nu. Som sagt, löpning är en del av thaiboxning, ut och spring. Finns ingen anledning att inte göra det!
Jag ska nog börja jogga så fort jag hinner, det finns ingen nackdel med det så varför inte.
Då klarar jag nog av träningarna en aning bättre
Citera
2012-01-03, 09:38
Medlem
Antoonjs avatar
Jag drar ner till Phuket och Rawai muay thai camp nu i februari för 8 veckors träning. jag kommer kanske byta camp efter några veckor också. nån annan som ska ner å köra eller som har lite erfarenhet? tänkte mest vad jag ska tänka på om jag vill få ut max av träningen.

lev väl allihopa
Citera
2012-01-03, 19:24
Medlem
soloultras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoonj
Jag drar ner till Phuket och Rawai muay thai camp nu i februari för 8 veckors träning. jag kommer kanske byta camp efter några veckor också. nån annan som ska ner å köra eller som har lite erfarenhet? tänkte mest vad jag ska tänka på om jag vill få ut max av träningen.

lev väl allihopa

vad finns det att tänka på?
bara träna på så mycket du kan..
tänk på att försöka att inte bli lockad av alkohol och luder. väldigt lätt hänt att folk fastnar istället för att träna vilket var anledningen de kom till thailand öht.
i thailand funkar det inte som på gruppträningarna i sverige.. där kör du uppvärmning på egen hand, kör några ronder mitts med tränaren och sen får du fortsätta träna själv.. så självdisciplin är a och o
Citera
2012-01-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoonj

lev väl allihopa

Ett hett tips är att inte köra igång med stenhård träning direkt du kommer dit, klart man är taggad men mjukstarta! Risken att bli sjuk ökar massor annars. Har sett allt för många komma och ge gärnet för att sedan ligga sjuk i flera dagar.

Håll koll på myggbett om du får några, eller sår, extremt viktigt att du rengör och tar hand om sådant. Klia helst inte!

Om du vet att du ska stanna 1 månad på Rawai, så betala inte för en månads träning direkt, om du blir sjuk efter 1 vecka, så kommer ingen betala igen dig pengar för resterande tid.

Annars, ta vara på tiden, veckorna går fort! lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in