Bump.
Jag tycker man lika gärna kan gå efter namn eftersom det egentligen inte är någon likvärdig skillnad mellan de två öarna. Men visst, jag kan berätta lite om öarna.
Stora Essingen: Ön är huvudsakligen bebyggd av villor, dyra sådana, runt 10-miljoners klassen. Finns ganska få lägenheter där, de flesta hyresrätter har som sagt ombildats till bostadsrätter. Finns egentligen ingen del av ön där det enbart ligger lägenheter utan de är som sagt utspridda lite här och var, både runt Essingetorget och vid villorna.
Servicen är väl helt ok, finns Coop nära och en sushirestaurang bland annat, ifall man inte är nöjd kan man ju ta Tvärbanan till antingen Liljeholmen eller Alvik (dessutom ska de ju förlänga den till Solna 2014). Kommunikationerna är väl också helt ok, finns ju som sagt spårvagn (Tvärbanan) så man kan åka till flera stora knytpunkter, likt Alvik, Liljeholmen och Gullmarsplan.
Riktigt trista grönområden. Broparken. Fyfan vilken trist och deprimerande skit.
Lilla Essingen: Ligger vid E4:an/Essingeleden, kanske kan betraktas som en negativ aspekt, men ifall man har bil så är det väl en positiv aspekt, och ifall man är en sjusovare kan ju den fungera som en väckarklocka.
Ifall man mot all förmodan fullkomligt avskyr motorvägens surr kan man ju kolla på öns södra sida som har ett tämligen långt avstånd från motorvägen.
Det finns mig veterligen inga villor på Lillan, utan ön är enbart (ni Lilla Essinge-bor kan ju inflika här) bebyggd av lägenheter/flerfamiljshus.
Lillan har en ICA Nära-butik, och öns service är huvudsakligen centrerad kring området kring ICA.
Ganska bra grönområden. Luxparken (ligger invid restaurang Lux, som för övrigt har en stjärna i Michelinguiden sedan 2004 och lite annat smått och gott likt Gulddraken) är väldigt trevlig. Ligger på öns östra sida. Fin utsikt.
Sammanfattningsvis vill jag påpeka att det bor väldigt mycket barnfamiljer i dem där krokarna.