Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-26, 16:07
Medlem
Hur är stora resp lilla Essingen som bostadsområde? Vilken av öarna är bäst att bo på, lugnast etc? Det är lägenhet inte hus som är aktuellt...
Citera
2009-10-26, 16:16
Medlem
snurreskvätts avatar
Personligen har jag mest erfarenhet av lilla.
Det har varit mycket nybyggen där på senare år så området är väldigt fint.

Nackdelar; (enligt min åsikt då)
Det är rätt dyrt. fler och fler börjar kalla lilla essingen för innerstad så priserna blir därefter.
Kommunikationerna är inte på topp. Finns en blå jävla buss man ska skvalpa runt på, och att åka buss genom hela stan är inte en snabb lösning.
Sedan, det största minuset enligt mig, trafiken trafiken trafiken. det dånar dygnet runt av essingeleden. Dock så ska sägas att som uppvuxen i skärgården är jag extremt känslig mot bil&väg -ljud.
De jag känner som bor där bryr sig inte ett smack och säger sig inte märka av något negativt med det. Så det är nog en smaksak.

Detta var alltså om lilla essingen. Stora har jag inte besökt på senare tid så jag kniper nog näbb där helt enkelt.
Citera
2009-10-26, 17:09
Medlem
Fruitbaskets avatar
Stora Essingen är lugnast och den mesta bebyggelsen är byggd bort från Essingeleden. Det finns både lgh och villor även om priserna inte är humana

Finns några lunchhak och fik på stora ön.

Däremot är kommunikationerna katastrofala.

Det funkar att promenera i lugn och ro.

Lilla är i mina ögon ocharmigt, det är ju nära till Rålis - men där är det ju alltid massa folk.

Min farmor bor på Stora i lgh och utsikt över mälaren, farsan är uppvuxen där. Jag gillar stora och skulle lugn kunna tänka mig att bo där ( i nästa liv)
Citera
2009-10-26, 17:12
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitbasket
Stora Essingen är lugnast och den mesta bebyggelsen är byggd bort från Essingeleden. Det finns både lgh och villor även om priserna inte är humana

Finns några lunchhak och fik på stora ön.

Däremot är kommunikationerna katastrofala.

Det funkar att promenera i lugn och ro.

Lilla är i mina ögon ocharmigt, det är ju nära till Rålis - men där är det ju alltid massa folk.

Min farmor bor på Stora i lgh och utsikt över mälaren, farsan är uppvuxen där. Jag gillar stora och skulle lugn kunna tänka mig att bo där ( i nästa liv)

Stora Essingen har väl tvärbanan? Så jäkla katastrofalt borde det väl inte vara med kommunikationerna då. Jag föredrar i och för sig nästan alltid spårbundet gentemot bussar. Oavsett måste tvärbanan vara ett lyft jämfört med blåbuss som från Lilla Essingen.
Citera
2009-10-26, 22:09
Medlem
Har ett par jag känner som bor på Lilla Essingen. De verkar inte nämvärt störda av trafiken, de har iof balkong ut mot vattnet, men när jag var där tänkte jag knappt på trafiken. Som tidigare talare så är det nog från person till person då jag är van att bo i innerstan.

Men riktigt trevligt område och kalasfina lägenheter.

Som sagt tidigare är det dock kommunikationerna, 1:an verkar vara det enda så känns lite off kommunkationsmässigt.
Citera
2009-10-27, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discusnl
Har ett par jag känner som bor på Lilla Essingen. De verkar inte nämvärt störda av trafiken, de har iof balkong ut mot vattnet, men när jag var där tänkte jag knappt på trafiken. Som tidigare talare så är det nog från person till person då jag är van att bo i innerstan.

Men riktigt trevligt område och kalasfina lägenheter.

Som sagt tidigare är det dock kommunikationerna, 1:an verkar vara det enda så känns lite off kommunkationsmässigt.

Då är det samma uppfattning som jag själv har. Förstått att kommunikationerna inte är de bästa men jag har cykel, det funkar vinter som sommar. Pålitligt. Gröndal verkar vara trevligt, ligger rätt nära essingen.
Citera
2009-10-27, 11:07
Medlem
Fruitbaskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Stora Essingen har väl tvärbanan? Så jäkla katastrofalt borde det väl inte vara med kommunikationerna då. Jag föredrar i och för sig nästan alltid spårbundet gentemot bussar. Oavsett måste tvärbanan vara ett lyft jämfört med blåbuss som från Lilla Essingen.

Hmm, jag kanske överdrev lite där.

Men du måste ta dig till banan med fot, cykel eller buss - beroende var du bor.
Citera
2009-10-27, 11:19
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitbasket
Hmm, jag kanske överdrev lite där.

Men du måste ta dig till banan med fot, cykel eller buss - beroende var du bor.

Ja, det är inte optimalt. Tvärbanan går ju inte in till stan heller utan man tvingas byta innan man kan ta sig till centralen eller vart man nu vill åka. Det som är mest puckat är att de räknar Essingeöarna till innerstan när det egentligen borde räknas som närförort. Restidsmässigt ligger det sämre till än vissa närförorter. Enda gången jag skulle betala dyra pengar för att bo på någon av öarna vore om jag fick utsikt över vattnet från lägenheten. Men generellt känns det som att mäklarna vill försöka promota det som innerstad för att jaga upp priserna utan att det egentligen går att motivera.
Citera
2009-10-27, 13:04
Bannlyst
Lilla Essingen.

Blandat med flerfamiljshus byggda antingen 1930-1945 eller generation 2 som kom 2003-2007. De byggda 1930-1945 var alla hyreshus som så småningom omvandlats till bostadsrätter. Alla de hus som ligger mot E4 Essingeleden har stora problem med störningar, även fast man tvingats sätta in 3 glas, då kåkarnas standard från 30-talet släpper igenom låga frekvenser som trafiken alstrar. Luften är ganska usel, 2ggr värre än hornsgatan enl miljökontoret.
Lilla essingen räknades på 40-talet som världens mest tätbefolkade ö per m2.

Flyttar man dit med bil får man mycket stora problem, då tillbyggnaden av luxområdet år 2004 på gamla electrolux-fabriksområde havererade alla parkeringsmöjligheter. Lux-området kallas i folkmun för lilla DDR med tanke på hur man byggde husen, och kvalitén på husen är undermålig.

Lilla Essingen ska åter bebyggas på E4:ans norra sida, byggstart runt 2011, då försvinner sista parken till förmån för fler bostadsrätter och "aqua-villor" på ben som ska stå där båtsällskapet håller till idag. Finns en ICa-affär, några småresturanger och 1 kiosk samt 1 vårdcentral. Glöm parkeringsplats och hittar man någon kostar det runt 20:-/tim

Kommunikationer är Buss 1 eller buss 49, som oftast är fullsatta när dom kommer från storan.

Stora Essingen.

blandat 50-50 mellan villor från 1920 och framåt med gamla hyreshus som nu mest ombildats till bostadsrätter. Just nu råder byggstopp på storan, endast någon villa byggs på de slasktomter som finns kvar, en av de sista brevid kyrkan gick för 5,7mkr obebyggd, ex vattenanslutning m.m. På storan är det lugn och kallas för landet mitt i stan, ligger strategiskt mycket bra om man har bil och ska ta sig ur stan men är svårparkerad då 9 av 10 bilar på ön inte hör hemma där, de flesta är från lilla essingen som inte har parkering och det pågår utredning att införa avgift typ djurgården som just nu är 40:-/tim bara för att få bort pendelparkerarna (idag är det avgiftsfritt).

Finns 1 konsumbutik, 2 pizzerior, några småbutiker och 3 frisörer.
Kommunikationer: Buss 1 och 49 samt tvärbana. Buss 1 gör fridhemsplan på c:a 15-20 min, tvärbanan gör liljeholmen på 8min och alvik på 4 min.
Citera
2010-01-19, 18:44
Medlem
Det går buss vart 7:e minut från Stora Essingen in till centralen via Fridhemsplan, det är inte dåliga kommunikationer!
Citera
2013-09-08, 14:10
Medlem
Bump.

Jag tycker man lika gärna kan gå efter namn eftersom det egentligen inte är någon likvärdig skillnad mellan de två öarna. Men visst, jag kan berätta lite om öarna.

Stora Essingen: Ön är huvudsakligen bebyggd av villor, dyra sådana, runt 10-miljoners klassen. Finns ganska få lägenheter där, de flesta hyresrätter har som sagt ombildats till bostadsrätter. Finns egentligen ingen del av ön där det enbart ligger lägenheter utan de är som sagt utspridda lite här och var, både runt Essingetorget och vid villorna.

Servicen är väl helt ok, finns Coop nära och en sushirestaurang bland annat, ifall man inte är nöjd kan man ju ta Tvärbanan till antingen Liljeholmen eller Alvik (dessutom ska de ju förlänga den till Solna 2014). Kommunikationerna är väl också helt ok, finns ju som sagt spårvagn (Tvärbanan) så man kan åka till flera stora knytpunkter, likt Alvik, Liljeholmen och Gullmarsplan.

Riktigt trista grönområden. Broparken. Fyfan vilken trist och deprimerande skit.

Lilla Essingen: Ligger vid E4:an/Essingeleden, kanske kan betraktas som en negativ aspekt, men ifall man har bil så är det väl en positiv aspekt, och ifall man är en sjusovare kan ju den fungera som en väckarklocka. Ifall man mot all förmodan fullkomligt avskyr motorvägens surr kan man ju kolla på öns södra sida som har ett tämligen långt avstånd från motorvägen.

Det finns mig veterligen inga villor på Lillan, utan ön är enbart (ni Lilla Essinge-bor kan ju inflika här) bebyggd av lägenheter/flerfamiljshus.

Lillan har en ICA Nära-butik, och öns service är huvudsakligen centrerad kring området kring ICA.

Ganska bra grönområden. Luxparken (ligger invid restaurang Lux, som för övrigt har en stjärna i Michelinguiden sedan 2004 och lite annat smått och gott likt Gulddraken) är väldigt trevlig. Ligger på öns östra sida. Fin utsikt.

Sammanfattningsvis vill jag påpeka att det bor väldigt mycket barnfamiljer i dem där krokarna.
Citera
2015-11-11, 11:01
Medlem
joall123s avatar
Storön är definitivt ett av stadens mest attraktiva områden i min bedömning. Sjukt läckert med alla vägar och stråk. Området kring västra delen av ön (Rådlösa området) är fantastiskt, vet att ett antal VD:ar bott där i krokarna. Kan varmt rekommenderas till den som sitter på en rejäl plånbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in