2009-10-26, 17:15
Medlem
Som topic lyder. söker info om den såkallade skåneligan.
2 personer rånar en bank och råkar köra på en bil under sin flykt i bilen sitter en man och hans son.
Mannen följer efter rånarna eftersom han tror det är någon som försöker smita från olyckan efter en kortare sträcka stannar rånarna och avlossar 3 skptt mot bilen en som träffar något i motorn så bilen slutar fungera och ett som stutar iväg någon stans och slutligen det tredje som träffar killen Emil.
detta inträffa utanför Hör i skåne.
Nu undrar jag vart kan jag hitta mer info om detta fall någon som vet?!
Citera
2009-10-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M993
2 personer rånar en bank och råkar köra på en bil under sin flykt i bilen sitter en man och hans son.
Mannen följer efter rånarna eftersom han tror det är någon som försöker smita från olyckan efter en kortare sträcka stannar rånarna och avlossar 3 skptt mot bilen en som träffar något i motorn så bilen slutar fungera och ett som stutar iväg någon stans och slutligen det tredje som träffar killen Emil.

I senaste numret av tidningen Misstänkt finns ett reportage om Emil som var den lilla pojken som blev mördad. En mycket intressant artikel om en oerhörd tragedi och en pappas livslånga vånda över att han följde efter bilen....
Citera
2009-10-26, 19:14
Medlem
Karbonats avatar
Orten var Hörby, året var 1993, offrets namn var Emil Rittbo.
Citera
2009-10-27, 08:40
Medlem
Det var med på Efterlyst för 100 år sen, med anledning av att dom inte fått fast mördaren. I inslaget verkade det i alla fall som om det var ett militärt vapen, en AK4 om jag minns rätt, som rånarna använde. Dom verkade också helt kallt ha stannat o klivit ur för att skjuta.
Citera
2009-10-27, 11:41
Medlem
Citat:
Du har ett faktafel där, ingen bil blev påkörd. Pappan råkade bara observera rånet och skulle leka hjälte och följa efter, pojken betalade med livet pga det, för jävligt alltihop.

Edit, dessutom har jag för mig att de var tre st. varav en blev mördare.

Edit 2 , en länk är aldrig fel
http://www.expressen.se/1.282429
http://www.expressen.se/1.308147

Edit 3, verkar tyvärr förbli ouppklarat.
http://danmark.wordpress.com/2008/02...er-sydsverige/
Senast redigerad av Nattvandraren 2009-10-27 kl. 12:02.
Citera
2009-10-27, 21:11
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Du har ett faktafel där, ingen bil blev påkörd. Pappan råkade bara observera rånet och skulle leka hjälte och följa efter, pojken betalade med livet pga det, för jävligt alltihop.

.....
Om inte mitt minne helt har övergivit mig och under förutsättning att skeendet beskrevs av massmedia på ett någorlunda korrekt sätt när det begav sig så är det du som har fel och M993 som har rätt.
Citera
2009-10-27, 23:51
Medlem
Citat:
Du har ett faktafel där, ingen bil blev påkörd.
Jag tror du har fel. Jag vill minnas från "Cold Case Sverige" att det uppstod tumult i samband med att rånarna skulle fly med bilen. Det var ingen regelrätt påkörning, utan snarare en "inbackning" om jag nu inte har fått allt om bakfoten.
Citera
2009-10-28, 00:02
Fyrtornet och slæpvagnen. Den ena rånaren var kort och fet och den andra lång och smal. Det var væl det sista rånet de gjorde tillsammans i alla fall. Sorglig historia.
Citera
2009-10-28, 10:17
Medlem
Citat:
Mannen följer efter rånarna eftersom han tror det är någon som försöker smita från olyckan

Nej det stämmer inte, ingen krock med Emils bil, jag är 99,9 % säker på detta.
Citera
2009-10-28, 10:19
Medlem
Citat:
Mannen följer efter rånarna eftersom han tror det är någon som försöker smita från olyckan
Citat:
Ursprungligen postat av Karbonat
Om inte mitt minne helt har övergivit mig och under förutsättning att skeendet beskrevs av massmedia på ett någorlunda korrekt sätt när det begav sig så är det du som har fel och M993 som har rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Jag tror du har fel. Jag vill minnas från "Cold Case Sverige" att det uppstod tumult i samband med att rånarna skulle fly med bilen. Det var ingen regelrätt påkörning, utan snarare en "inbackning" om jag nu inte har fått allt om bakfoten.

Citera
2009-10-28, 11:21
Medlem
Citat:
Nu har jag granskat "Cold Case Sverige"-avsnittet och kan säga följande: när rånarna skulle fly från Föreningsbanken så stod flyktbilen en bit uppbackad på trottoaren, och av någon anledning så hade massa bilar samlats vilket fick till följd att rånarna blivit innestängda. Rånarna bryr sig inte så mycket om detta utan kör rakt in i Kennet Rittbos bil, så att den snurrar ett halvt varv. Jag mindes alltså fel, det var en regelrätt påkörning det var tal om.

Denna information framförde alltså kriminalkommissarie Per-Åke Åkesson (nu pensionerad) och kriminalinspektör Christer Stålros i det nionde avsnittet av "Cold Case Sverige".
Citera
2009-10-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Nu har jag granskat "Cold Case Sverige"-avsnittet och kan säga följande: när rånarna skulle fly från Föreningsbanken så stod flyktbilen en bit uppbackad på trottoaren, och av någon anledning så hade massa bilar samlats vilket fick till följd att rånarna blivit innestängda. Rånarna bryr sig inte så mycket om detta utan kör rakt in i Kennet Rittbos bil, så att den snurrar ett halvt varv. Jag mindes alltså fel, det var en regelrätt påkörning det var tal om.

Denna information framförde alltså kriminalkommissarie Per-Åke Åkesson (nu pensionerad) och kriminalinspektör Christer Stålros i det nionde avsnittet av "Cold Case Sverige".

OK, där ser man vad fel man kan ha. Jag hade också sökt men ej hittat den infon, kan du länka till det avsnittet ? tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in