Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Hmm... brukar beskriva mig själv som högerliberal och kände igen mig i allt av ovanstående utom i avvisandet av revolution, där jag i stället ansluter mig till vissa detaljer i Lockes tänkande kring samhällskontraktet; när ena parten inte fullföljer sin del av avtalet har den andra rätt att 'upphöra vara ödmjuk'.
Fråga: Var placerar vi 'reaktionär' i detta sammanhang? (Det begreppet förföljer mig, får aldrig något riktigt grepp om det och dess betydelse!)
ja det visar väl bara att du som de allra flesta i vårt samhälle blandar och tar det som man själv upfattar som bäst från olika ideologier. Inget fel med det, tvärtom tror jag att det är en förutsättning för ett konstruktivt utvecklande av samhället.
Angående reaktionär så är det ju inget som i grunden kännetecknar de konservativa. Även om vissa delar av vänstern gärna gör detta gällande (visserligen är det kul att retas med konservativa och kalla dem reaktionärer, men det var ju inte det jag skulle göra här). Stora delar av dagens socialdemokratiska elit (och många andra partieliter också för den delen) anser jag kan klassas som reaktionära. De försöker till varje pris bevara en gammal ordning som jag anser redan vara dödsdömd. Reaktionärt!
Reaktionären är ju i grunden en som motsätter sig viss slags samhällsförändring av någon orsak, begreppet i sig är ju relativt och bör inte knytas enbart till konservativa idéströmningar. Återigen är det franska revolutionen som spökar,
láncien régime, "den gamla regimen" var parollen som motståndarna till revolutionen samlades kring. Dessa revolutionsmotstånadre kom att kallas reaktionärer.
EDIT: så du Bleep, är kanske en icke-reaktionär konservativ, om du tillåter mig att raljera lite.