Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-03, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten_ann
Så vården på rättspsyk är inget straff menar du?
ja då har du ingen insikt alls i hur det funkar....

Man behandlar människor inom vården, inte straffar dom.
Citera
2008-06-03, 02:10
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
ja det skulle bli många många många oändliga sidor med bilder av brottslingar, ytterdörrar osv, om man skulle ta till din metod!
för det finns många sjuka jävlar som sitter på kåken, rättspsyk osv!
M är bara en i mängden kan jag be att få tala om.

Så många finns det inte som mördat minst tre personer och bara fått vård i ett fåtal år.
Citera
2008-06-03, 02:32
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Så många finns det inte som mördat minst tre personer och bara fått vård i ett fåtal år.
Appropå inget men hur länge tycker du att man ska vårdas? Tills man är frisk eller ska man extra vårdas då i ett antal år till bara för den goda sakens skull.

Märk väl att jag inte på något vis tar handlingen som denna människa gjort i försvar, därimot kan jag höja på ögonbrynet hur vissa tycker att en färdigvårdad människa inte ska släppas ut för att de tycker att denne blivit för lite inspärrad.

Man ska väl ut ifall man är frisk? Varför ska man annars sitta inspärrad på sluten avdelning ifall man är frisk, med rådande lagstiftning vill säga?

Det finns många som verkar tro och veta saker kring psyksjuka men som inte har en endaste susning vad de talar om utan kommer med gissningar och höftskott.
Man kan tycka mycket men veta är en annan femma verkar det som, lite lustigt faktiskt.

Man kan faktiskt dra paraleller med Rödeby-pappan, där var det så självklart i allas ögon att han faktiskt var sjuk vid tillfället och skulle därmed släppas fri, i andra fall ska man "vårdas" lite extra länge.
Då frågan varjefall jag mig själv ifall det inte är hämnd man är ute efter och inte själva "vården".

Fast det var bara ett litet inpass.
Citera
2008-06-03, 02:47
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Appropå inget men hur länge tycker du att man ska vårdas? Tills man är frisk eller ska man extra vårdas då i ett antal år till bara för den goda sakens skull.

Märk väl att jag inte på något vis tar handlingen som denna människa gjort i försvar, därimot kan jag höja på ögonbrynet hur vissa tycker att en färdigvårdad människa inte ska släppas ut för att de tycker att denne blivit för lite inspärrad.

Man ska väl ut ifall man är frisk? Varför ska man annars sitta inspärrad på sluten avdelning ifall man är frisk, med rådande lagstiftning vill säga?

Det finns många som verkar tro och veta saker kring psyksjuka men som inte har en endaste susning vad de talar om utan kommer med gissningar och höftskott.
Man kan tycka mycket men veta är en annan femma verkar det som, lite lustigt faktiskt.

Man kan faktiskt dra paraleller med Rödeby-pappan, där var det så självklart i allas ögon att han faktiskt var sjuk vid tillfället och skulle därmed släppas fri, i andra fall ska man "vårdas" lite extra länge.
Då frågan varjefall jag mig själv ifall det inte är hämnd man är ute efter och inte själva "vården".

För det första så misskötte den här snubben sina permissioner grovt, ändå blev han snabbt där efter friskförklarad. Det är helt otroligt att så skedde och det finns många psykiatriker som anser att det inte går att "bota" en psykiskt sjuk mördare på så få år.

Men om det nu ändå skulle vara så att en sjuk mördare snabbt blir frisk, så borde denne få avtjäna ett straff i fängelse.

Att dra jämföresler med Rödeby-pappan tycker jag inte är helt rättvist, då pappan snarare var i en försvarsposition - Matija sökte aktivt upp sina offer i deras hem och lämlestade deras kroppar.
Citera
2008-06-03, 02:51
Medlem
DeBalys avatar
Citat:

Om det som står i scientologblaskan som det länkas till i inlägg #229 i denna tråd - och det här är ett mycket stort "OM" - det jag närmast tänker på är att det i den tidningen -"Mänskliga rättigheter" - påstås att han fick en utlösning när han mördade det unga paret, är det sant, då anser jag att risken är stor att han redan fått seriemördarens lust för att döda och den "vårdar" man inte bort i första taget.

FBI:s experter på seriemördare anser det vara en omöjlig uppgift.

För sådana är det den ultimata maktkicken att få ta livet av folk. Något av en högtidsstund att få leka Gud och råda över liv och död, om en för en kort stund.
Senast redigerad av DeBaly 2008-06-03 kl. 03:07.
Citera
2008-06-03, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaFru
Jaja herr Pk-riddare, det känns säkert jättebra och säga så då du säkert aldrig råkat ut för något som drabbat din närmaste familj.
Men det är klart man kan göra det lätt för sig och bara hålla med beslutsfattarna, dom vet ju bättre vad du ska tycka om saker och ting.

Rättsväsendet i det här landet lämnar en del i övrigt att önska tycker jag.
Min åsikt är att han inte har avtjänat något straff alls och tala om, ett jävla äckel är vad han är.

Då får du väl engagera dig politiskt för att ändra det du tycker är fel. Eller vad är ditt alternativ?
Citera
2008-06-03, 10:56
Medlem
babblans avatar
Citat:

Om man vårdas pga en drogrelaterad störning så ska man inte ut förrän läkarna kan vara 100 på att störningen är borta och risken att patienten återfaller i missbruk är 0.
Citera
2008-06-03, 22:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettogubben
Vet helt ärligt inte om jag vågar fotografera hans ytterdörr, inte heller till vilken mening.

Jag vill inte på något sätt provocera en man som tidigare gröpt ur folks ögon o grejer, fyfan. Håller mig hellre borta.
Du gör gott i att hålla dig så långt ifrån den där besten som det bara är möjligt. Han är och har ända sedan han gick i grundskolan varit av extremt våldsam natur. De här vidriga morden är ju inte de enda våldsdåd han gjort sig skyldig till. Han har misshandlat flera personer mycket grovt och har på alla sätt och vis visat att han inte hör hemma ute i samhället. Man borde låst in honom och kastat bort nyckeln för gott. Tyvärr är det ju inte möjligt och den typen av beteende gentemot internerna leder bara till mer hat mot samhället och mer våld mot plitarna.

Helst skulle jag velat se ett system där man kunde skicka särskilt farliga människor till hårdföra och rymningssäkra fängelser i länder med extremt ogästvänligt klimat. Varför inte spärra in ett sånt där odjur någonstans i Sibirien t.e.x? 8 timmar per dag kunde han få utföra något hårt kroppsligt straffarbete för att sedan fösas in i en fuktig kall cell.
Citera
2008-06-03, 22:21
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Om det som står i scientologblaskan som det länkas till i inlägg #229 i denna tråd - och det här är ett mycket stort "OM" - det jag närmast tänker på är att det i den tidningen -"Mänskliga rättigheter" - påstås att han fick en utlösning när han mördade det unga paret, är det sant, då anser jag att risken är stor att han redan fått seriemördarens lust för att döda och den "vårdar" man inte bort i första taget.

FBI:s experter på seriemördare anser det vara en omöjlig uppgift.

För sådana är det den ultimata maktkicken att få ta livet av folk. Något av en högtidsstund att få leka Gud och råda över liv och död, om en för en kort stund.
Det här blir ännu ett i raden av inlägg som säger "jag har hört att Matija fick utlösning när han lemlästade sina offer" utan någon riktig täckning för det. Jag har dock pga mitt jobb inom sjukvården varit i kontakt med ett par poliser som bekräftat just den uppgiften. De och övriga som har varit inblandade i utredningen eller som på något sätt haft kännedom om den säger i princip samma sak "Matija är oerhört farlig. En granat som kan brisera precis när som helst och det är inte frågan om om utan om när han kommer mörda igen. Det är bara en tidsfråga. Förr eller senare lackar han ur på någon som tittar snett, blir deprimerad eller på dåligt humör, stoppar i sig roppar och krökar till och vips har vi ännu ett vidrigt mord på pressens löpsedlar".

Jag är benägen att hålla med.
Senast redigerad av Cineasten 2008-06-03 kl. 22:34.
Citera
2008-06-03, 22:43
Medlem
liten_anns avatar
Citat:

Det finns många fler än du tror.... finns faktiskt massor av "fall" det inte skrivs om & som är likvärdiga med detta... & dom vårdas & släpps efter några år när dom anses friska.
Trippelmördare,dubbelmördare barnamördare, peddon ja you name it!!!

Sen finns det även dom som aldrig släpps ut från rättspsyk.....
Citera
2008-06-03, 22:44
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Det finns många fler än du tror.... finns faktiskt massor av "fall" det inte skrivs om & som är likvärdiga med detta... & dom vårdas & släpps efter några år när dom anses friska.
Trippelmördare,dubbelmördare barnamördare, peddon ja you name it!!!

Sen finns det även dom som aldrig släpps ut från rättspsyk.....

Vilka?
Citera
2008-06-03, 22:45
Medlem
liten_anns avatar
Citat:
Vilka?

Tystnadsplikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera